inredning malawi

#1 - 21 december 2006 08:47
ska nu gå över från sällskaps akvarium till malawi , har ett 240L juwel med orginalpumpen och en aqueal [COLOR=#800080]AE UNI MAX 500[/COLOR] kommer att 15st demasoni , 5st golden 5st röd rubin , undra också om man kan ha några praktbotior och nån mal till

MVH mikey_41
#2 - 21 december 2006 09:43
Jag är ingen expert på Malawi, men tycker det låter mycket med 15 Demasoni i ett 240 då de är ganska så revirhävdande. Det blir 25 fiskar i det karet, så det kanske skulle räcka med ett mindre antal?
Praktbotia skulle jag personligen med skippa, då de dels blir ganska så stora och dels passar lite dåligt in.
Ett par Ancistrus är inte fel, då de kan hjälpa till att städa det i karet som inte Malawin tar.
#3 - 21 december 2006 12:43
Just demansoni är lämpliga att ha i större mängd enligt många, resonemanget verkar bygga på att det minskar trycket på enskilda svagare individer.
#4 - 21 december 2006 13:29
Jag har 9 praktbotior i mitt 310 med en hel massa malawi, och det funkar bra. Dom mbunas som är aggro sprider ut det på sina artfränder, medans dom lämnar praktbotiorna ifred. Jag har en hel del fiskar i karet, tror att jag hamnar på ca. 30 invånare men sköter man bara vattenbytena så ska det inte vara några större probs.

Å andra sidan, är man ute efter en malawibiotop så bör man väl skippa praktbotiorna....och ancistrusar likaså.;)
#5 - 21 december 2006 15:06
Jag har 15 praktbotior i mitt 310 med en hel massa malawi, och det funkar bra. Dom mbunas som är aggro sprider ut det på sina artfränder, medans dom lämnar praktbotiorna ifred. Jag har en hel del fiskar i karet, tror att jag hamnar på ca. 30 invånare men sköter man bara vattenbytena så ska det inte vara några större probs.

Å andra sidan, är man ute efter en malawibiotop så bör man väl skippa praktbotiorna....och ancistrusar likaså.;)

WOW... gilla ditt akvarium. Så till nå helt annat (lånar tråden lite[:o] ) hur ofta gör du vatten byten o hur mycket byter du? Ska skafffa mig ett malawi o e stormförtjust i praktbotierna :D
#6 - 21 december 2006 15:35
15 demasoni är alldeles lagom i 240 liter. Själv har jag 12. (eller tio, de är förjävla svåra att räkna), och det fungerar rätt bra. det fungerade avsevärt sämre när de bara var fem.

praktboitiorna hade jag nog skippat, de blir lite i största laget. men möjligtvis någon mindre botia, om de gillar vattenvärdena?
#7 - 21 december 2006 21:56
Jessi77 skrev:
WOW... gilla ditt akvarium. Så till nå helt annat (lånar tråden lite[:o] ) hur ofta gör du vatten byten o hur mycket byter du? Ska skafffa mig ett malawi o e stormförtjust i praktbotierna :D

Tack![:o] Byter ca.30% en gång i veckan.
Inga revolutionerande knep med andra ord.;)

Edit: Jag har nio praktbotior, inte 15 st. (Feltrycksnisse var framme..[:o] )

Annons