Inredning till 100 l tangayika...

#1 - 5 februari 2006 18:28
Hej! Jag hade tänkt att göra om mitt 100 l akvarium till tangayika. Jag hade tänkt att ha Prinsessan av Burundi (Neolamprologus brichardi), 4 st och Gul ocellatus (Lamprologus ocellatus) 6 st. hade tänkt att ha vinbergssnäckor i ena hörnet o ett röse med lavastenar i andra... Kan man ha några växter i? Och vad ska man ha för sand? Förutom aytt den ska vara hyfsat finkornig? Alla synpunkter är välkommna!
#2 - 5 februari 2006 18:31
Det låter som väldigt mycke fisk i ett 100 liters... Vi har tre arter i ett 200 liters 2 prinsessor 4 ocellatus och 2 compressiceps och det går knappt... Prinsessorna tar super stor plats.. Bara så att du vet..
#3 - 5 februari 2006 18:32
ska kolla om man kunde köpa ett par av prinsessorna, då blir det 8 fiskar... är det fortfarande för mycket? Vill inte att det ska bli för trångt.
#4 - 5 februari 2006 18:34
Du kan ju alltid prova men jag tycker att du ska prova med 4 ocellatus och två prinsessor och inget mer... Det är ju ändå fiskar som förökar sig lätt så du kommer snart att ha ett fullt akvarium ändå.:)
#5 - 5 februari 2006 18:37
Klart att du kan ha växter om du vill... Växterna kanske inte klarar sig lika bra i detta ph men det går..
#6 - 5 februari 2006 18:38
ok, då ska jag testa... vad ska man ha för grus? o vilka växter kan tänkas att trivas i det vattnet?
#7 - 5 februari 2006 18:42
fin sand storlek 0,3-0,7 mm. Java ormbunkar trivs och en lök som jag inte kommer på namnet på för tillfället... Hör av mig när jag vet..
#8 - 5 februari 2006 18:48
Kan man ha vit sand, typ svart bakrund, lavastenar, snäckor o typ en röd sten? (som jag redan har) o java ormbuskar? Synpunkter?
#9 - 5 februari 2006 19:55
Ja det tror jag blir bra.. Lycka till..
#10 - 5 februari 2006 20:24
Jag har typ 1-2mm sand/grus och tänkte sätta ner rätt mycket hålsten (som dom säljer i akvarieaffärer), snäckor (är det vinbergssnäckor man ska ha till snäcklekare?) och ha Anubias barteri nana, någon Crinum-lök och kanske någon kraftig Vallisneria.
Fiskar jag ska ha i mitt 102l är dessa: 5-6 ungfiskar av någon Julidochromis-art, 3-4 Lamprologus multisar och 1 Syndotis.
Ska bygga en modul som jag kan gömma doppvärmare o pump bakom i ett hörn också, får bli i samma färg som hålstenen då.

Är hålsten och kalksten samma sak som dom säljer i akvarieaffärerna?
#11 - 5 februari 2006 20:58
vinbergssnäckorna passar bäst till dom lite större snäcklekarna typ ocellatus till multisarna passar dom äkta snäckorna bättre. kolla på nolsciklid hobby han kan ha hemma. ta en Lördags/Söndags utflykt dit det är värt resan tro mig..:D
#12 - 6 februari 2006 07:47
[quote=ciklider]Klart att du kan ha växter om du vill... Växterna kanske inte klarar sig lika bra i detta ph men det går..[/quote]
Växterna bryr sig garanterat inte om pH-värdet.
#13 - 6 februari 2006 21:49
nä men kanske salt och bikarbonat då... För annars är det väldigt konsktigt att växterna blir så fula snabbt..
#14 - 7 februari 2006 07:28
[quote=ciklider]nä men kanske salt och bikarbonat då... För annars är det väldigt konsktigt att växterna blir så fula snabbt..[/quote]
Bikarbonat = kolkälla = bra för växterna ifall du inte kör med CO2. Vallisneria är ju till exempel ett klockrent exempel på en växt som gillar bikarbonat.

Salt, kanske. Men då ska du ha i bra mycket salt.

Växterna blir fula för att du har för rent vatten utan nån näring för växterna i.
#15 - 7 februari 2006 08:57
okej alltid lär man sig något nytt...

Annons