Inredning till malawi

#1 - 30 mars 2006 20:25
Vet att den här frågan har dykt upp förut, och sökfunktionen skulle förmodligen ge mig hundratals träffar. Men min fråga blandar in två praktiska problem.
Vad är den ultimata inredningen för malawi om vi utgår från att fiskarna ska ha tllräckligt med gömställen, men samtidigt göra det lättvändigt för mig som akvarist att plocka upp exmpelvis sjuka fiskar eller tuggande honor.

Står nämligen just nu inför problemet att jag har fullt tillräckligt med gömställen i form av grottor och en stor rot där fiskarna kan gömma sig. Problemet är att jag inte får upp honorna när dom tuggar, och dom spottar därmed i det stora karet vilket gör det svårare för mig att ta hand om ynglen.
Ska bli kul att höra era åsikter kring detta. Fire at will!

Mvh Peter
#2 - 31 mars 2006 23:31
Men kom igen? Nån måste ha lite tips och åsikter i ämnet?
#3 - 31 mars 2006 23:59
Finns nog ingen enkel lösning för dig förutom att börja och plocka upp lite inredning när du ska ha upp en hona.
#4 - 1 april 2006 15:31
Kanske det visserligen, men skulle inte det ställa till för fiskarna i deras revir om man börjar riva upp det?
#5 - 1 april 2006 15:33
Jo, det är nackdelen. Rotar man runt för mycket tappar de sina revir.
Det är bara att kämpa på med hoven :) Det brukar gå.
#6 - 2 april 2006 15:42
japp,använd 2 st håvar för att fånga honan, en som fälla,och en för att lura in henne i fällan =D
#7 - 2 april 2006 21:06
Jo det hade säkert funkat. Om det inte varit för det faktum att så fort håven kommer i vattnet så flyr hon in i ett litet "grottsystem" som jag har.
#8 - 3 april 2006 02:16
Sacrium, lägg ner håven som "inredning" typ så borde ju fisken komma fram efter ett tag.

till exempel mina fiskar gömmer sej nr ja kör ner håven men får den stå i akvariet kommer dom fram efter ett par minuter lugn å ro.
#9 - 3 april 2006 16:30
Jo. Har försökt det också.
Får göra ytterligare några försök. Lite väl irriterande att man
inte får upp dom honor som gårr och tuggar eftersom ynglen inte klarar
sig särskilt länge mot dom andra.
#10 - 3 april 2006 19:51
En hona som ruvar vill gärna gömma sig du kan ta en pet flaska lr rör av nått slag och sätta igen ena hålet och hänga upp det på sidan av akvariet och vänta tills hon simmar in kan ta en stund men det brukar lyckas det gjorde det hemma hos mig när dom vart van med att det hängde ett rör där..
#11 - 4 april 2006 16:46
Hm det låter onekligen intressant. Kanske ska testa den metoden då.
#12 - 4 april 2006 22:27
Flaskan gjorde susen omgående. Rekomenderas helt klart!
Fick en "ritning" och lite tips från ett annat forum, och det
gjorde susen. Nu går hon och tuggar i ett mindre kar utan jobbiga
hanar som jagar henne.
#13 - 5 april 2006 13:16
Då får vi hoppas att det blir några bebisar oxå!
#14 - 5 april 2006 15:39
Det va i rättan tid jag plockade upp henne tydligen. Fick upp henne inatt.
Och fick byggt några små grottor och satt ner en kruka åt henne, och för 10 min sen så spottade hon ut dom små liven.
#15 - 6 april 2006 22:10
Får gratulera till tillskottet :)
#16 - 7 april 2006 14:21
Tackar ;) simmar omkring 18 små pigga krabater just nu. Börjat äta ordentligt också. Igår ville dom inte käka. Men lite artemia satte fart på dom.

Annons