Jag har två stycken och köpte dem innan jag visste om att de är kallvattenfiskar. Så de simmar på gott och ont i mitt 310-literskar tillsammans med fiskar som vill ha över 25 grader, det är naturligtvis inte helt idealiskt utan en kompromiss. I mitt akvarium brukar vattnet bli uppåt 28-29 grader på sommaren när det är varmt ute (och inne), det vill till att man har ett rum som är väldigt svalt om man ska hålla vattnet på max 20 grader.
Mina fiskar ser inte ut att må illa, de är väldigt aktiva, nyfikna, mysiga och äter som flodhästar. Men troligen så kommer de inte att bli så gamla som de kan tack vare att de tvingas att gå i onödigt varmt vatten. Men jag har varken plats för, eller råd att köpa ett särskilt 150-liters för bara dem..
Det är lite olika hur stora de olika slöjstjärtsorterna blir, men det finns en sort som bara blir ca. 15 cm. 15 cm x 4 st= 60 cm fisk= 6x50 liter vatten= 300 liter.
Gjorde just en liten sökning efter en webbplats som jag varit inne på ett par gånger,
http://www.kramforskoi.com/ där hittar du allt som är värt att veta om guldfisk och andra kallvattenarter.