Inredning till sljöstjärts tank

#1 - 27 december 2006 09:36
Hej ja planerar ett tredje akvarium och det ska va på 240 L elr va slöjstjärtar måste ha! och ja undrar hur ja ska inreda det?
hur skulle ni inreda en slöjstjärts tank?
#2 - 27 december 2006 10:19
Slöjstjärtar är väldigt trevliga fiskar, men jag skulle ändå tveka att skaffa en tank med slöjstjärtar. De vill ha ganska kallt vatten och hur ska man göra för att kyla vattnet? Men har man en lämplig källare eller en annan lokal där det är svalt året runt så funkar det fint. Ännu bättre är det såklart om man har en damm att sätta ut dem i på sommaren, fast det får ju inte vara för varmt där heller.. Trivseltemperaturen är mellan 12-25 grader.

Vad det gäller inredningen så skulle jag välja ett mörkt grus som lyfter fram deras fina färger och jag skulle välja stenar (och grus) som inte är vassa i kanterna så att de skadar fiskarnas långa stjärtar. En rot är ju dessutom alltid snyggt :)

De tycker om att bita i växterna, man brukar därför ofta rekommendera Anubias. Fast jag håller inte med om det, mina slöjstjärtar käkar upp de nya skotten.. Javaormbunke funkar bra, svärdplantor och Cryptocoryne-arter fungerar också.

Storleken på tanken måste du välja efter hur många fiskar du vill ha, slöjstjärtarna blir inte lika stora som vanlig guldfisk. Men 50 liter vatten till var tionde centimeter fisk, helst mer och tänk på att de växer :D

Vattnet ska vara rent och syrerikt. De bajsar mycket och bökar i gruset, så det krävs ett stort filter samtidigt som att de inte vill ha alltför strömt. De behöver ha lä mot strömmen någonstans så att de kan vila.

De är känsliga mot nitrat, så det är bra om du har växter, byt annars 30% vatten var vecka. Det finns ganska mycket att läsa både på webben och biblioteket, men nu har du i alla fall fått något att utgå ifrån!

Lycka till!
#3 - 27 december 2006 12:07
oj tack! men ja tänkte om man har 20 grader så kan man ju hålla det så året om! för ja har blivit helt förälskad i slöjstjärtar men i afärrern är det ju ganska svårt att få några som mår bra! men om man ska ha runt 3-4 st hur mycke ska man ha då? typ 240 L elr?.. ja har ingen damm men känner en som inte använder sin damm men hon är ju runt 70 år ^^..! tack för tipsen om inredningen! men vart har du dina slöjstjärtar på vintern ? elr du kanske inte har några slöjstjärtar?
#4 - 27 december 2006 21:12
Jag har två stycken och köpte dem innan jag visste om att de är kallvattenfiskar. Så de simmar på gott och ont i mitt 310-literskar tillsammans med fiskar som vill ha över 25 grader, det är naturligtvis inte helt idealiskt utan en kompromiss. I mitt akvarium brukar vattnet bli uppåt 28-29 grader på sommaren när det är varmt ute (och inne), det vill till att man har ett rum som är väldigt svalt om man ska hålla vattnet på max 20 grader.

Mina fiskar ser inte ut att må illa, de är väldigt aktiva, nyfikna, mysiga och äter som flodhästar. Men troligen så kommer de inte att bli så gamla som de kan tack vare att de tvingas att gå i onödigt varmt vatten. Men jag har varken plats för, eller råd att köpa ett särskilt 150-liters för bara dem..

Det är lite olika hur stora de olika slöjstjärtsorterna blir, men det finns en sort som bara blir ca. 15 cm. 15 cm x 4 st= 60 cm fisk= 6x50 liter vatten= 300 liter.

Gjorde just en liten sökning efter en webbplats som jag varit inne på ett par gånger, http://www.kramforskoi.com/ där hittar du allt som är värt att veta om guldfisk och andra kallvattenarter.
#5 - 27 december 2006 21:34
Personligen skulle jag avråda från Slöjstjärtar och rekommendera en annan fisk, mer lämpad för ett fint akvarium på 240 liter. Sånna har inte kondis nog att ta sig runt ett sådant. ;)
Någon ciklid från Central- eller Sydamerika kanske?
#6 - 27 december 2006 21:41
ja gillar inte ciklider min bror hade såna när ja var liten och alla hans fiskar åt upp deras yngel tyckte då dom var hemska><

men.. ja är typ förälskad i slöjstjärtar..!okej... men får la tänka om där kanske....!
#7 - 27 december 2006 21:44
Du gör som du vill.. jag tror att du kommer få ut mer av andra smidigare akvariefiskar.

Annons