inredning till västafrikaner

#1 - 12 april 2009 09:59
hej. jag skulle vilja ha lite tips på hur man inreder ett västafrikanskt akvarium med steatocranus tinanti. nu har jag rötter och krukor i akvariet men vattnet blir mörkt av rötterna och krukorna ser inte naturliga ut. så kan ni hjälpa mej lite ??? mvh bettaman
#2 - 13 april 2009 06:30
är det ingen som kan hjälpa mej ???????
#3 - 13 april 2009 06:47
Om du är intresserad av VA ciklider så rekomenderar jag Mickes hemsida http://www.ciklider.se/. Där hittar du bl.annat detta akvarium http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=497.0.
Mitt råd blir att ta bort både rötter och krukor. Använd stenar till att bygga grottor.
#4 - 13 april 2009 06:53
ok det ska jag gör. men kan man ha en redmoore rot i akvariet med ?? och kan man plocka småsten på stranden och ha lite som Micke har i sina akvarie??
#5 - 13 april 2009 07:08
Du kan ha rötter i akvariet. Att lägga i sten i lite olika storlekar från ärtor och större är mycket snyggt. Ser naturligt ut. Plocka runda stenar. Det enda du behöver göra är att skölja av dem.
#6 - 13 april 2009 07:14
ja det ska jag göra. kan man ha stora stenar i karet också ??
#7 - 13 april 2009 07:36
Ja, men om du har grävande ciklider så 'är det bäst att ha frigolit mellan glas och sand. Se till att du inte får ett enda sandkorn mellan frigolit och glas. Annars så kan det gå riktigt illa.
#8 - 13 april 2009 15:45
ok tack för tipsen!!!!
#9 - 13 april 2009 20:44
när jag hade mina S.casuarius så började jag med ett tomt kar...

det första var att lägga i tre bumlingar modell större samt en rot... sedan lade jag i mellanstora stenar som "låste" dem och började bygga lite mera på höjden, allt var ankrat och kunde inte rasa... sist hällde jag i finkornig sand så att det täckte en bit upp på röset...

resten blev att smälla i en kraftig pump och lejonhuvudena, grävandet fixade de själva...

detta skedde tyvärr för ca 12 år sedan och jag har inga bilder, men ett snyggt kar blev det...
#10 - 18 april 2009 06:18
ja det lät jättebra. ska testa det du sa: tack så mycket

Annons