Inredning till yngel

#1 - 15 april 2007 08:56
Jag har sökt runt men inte hittat de saker jag sökte så därför skapar ja en ny tråd.

har precis köpt ett 250 liters kar som ja tänkte ha till mbunas, malawi.

Jag har redan ett 90l där jag har sällskapsfiskar i och hyffsat många levandefödande,

och jag har ett 75 liters som ja tänkte ha till yngelakvarium till både levandefödande(svärdbärare, segelfensmolly, black molly)

saken är att jag tycker det är tråkigt med kala "små" akvarium och ja tänkte inreda det med ganska mycket växter för att få det att se väldigt fint ut eftersom det står på mitt rum vill jag gärna att de ska vara attraktivt.

Men mina frågor är bland annat följande:

1. går det att ha yngel från levandefödande samt från ciklider eller blir det bara keiko? jag tänker på foder, eller om de bråkar o så.
2. går de att ha växter till ciklidyngel, eller ändrar det på vattnets kvalitéer på något sätt till yngelens nackdel?
3. ska ciklidyngel ha mycket cirkulation eller det är inte så viktigt?
4. hur många ciklidyngel kan man ha i ett 75 liters och hur stora bör de vara för att inte bli uppätna, om de måste kunna försvara sig eller låter de andra cikliderna bli att bita på dem när de ser att de inte kan svälja dem hela?
tack på förhand, mvh.mattias
#2 - 15 april 2007 14:10
ingen som vet :( ?
vill främst veta om de går att ha växter till ciklidyngel eftersom jag redan har en kull svärdbärarbarn så håller ja på att starta upp ett yngelkar och står i kval huruvida inredningen ska se ut, växter eller mycket stenar?

den vanligaste förklaringen till att man ej kan ha växter me malawi är att de gräver ju, så de borde väll vara okej? eller ändrar de något eller trivs inte malawi yngeln ?

öppen för förslag, tips, kritik, svar, allt :)
#3 - 15 april 2007 15:13
det finns växter som malawi inte ger sig på lika mycket som kanske andra växter. Vilka det är är jag inte helt 100 på.

Sen tror jag att anledningen till att folk har så kala yngel kar är för att det ska vara lätt att fånga upp ynglena sen.

Ett yngel kar i mina ögon är lite sten i mitten och nån enstaka växt.

Jag hade nog kört med 1 yngel kar för malawi och 1 för levande födarna, ifall du nu har yngel samtidigt. Det du får tänka på är att malawi fiskar vill ha ganska högt ph, och vissa levande födare kanske vill ha lägre ph.
#4 - 15 april 2007 16:57
Jag har ett litet 54 liters som yngelakvarium och jag har valt att ha ganska mycket sten i det, tyckte det kändes bäst av någon anledning. Har även två små växter för att färgsätta det lite, och det verkar som att ynglen verkar trivas som "fiskar i vattnet" ;) har nu två kullar yngel i det, sammanlagt 11 st, och än så länge har det inte varit några problem alls. Har lite bilder på det på min zoon....

Mvh Patrik
#5 - 15 april 2007 17:11
tack för svaren!
men... :P

jo tänkte faktiskt inte på det med att fånga upp dem men jag tror inte det är så farligt om man gör det samtidigt som ett vattenbyte då vattennivån är ganska låg.

bjuren, har du ett spottkar också eller låter du honan gå i det 54 liters? om där redan är befintliga ungar äter hon ju upp dem så fort hon får läge?

och tror du inte att levandeföfande ynglen klarar lite högre pH ?

och behöver växterna vara tåliga? är ciklidygel på växterna ass åtuggar på dem o så? är de inte bara att dem gräver?

tack.
#6 - 15 april 2007 17:27
zoomi skrev:
tack för svaren!

men... :P

jo tänkte faktiskt inte på det med att fånga upp dem men jag tror inte det är så farligt om man gör det samtidigt som ett vattenbyte då vattennivån är ganska låg.

bjuren, har du ett spottkar också eller låter du honan gå i det 54 liters? om där redan är befintliga ungar äter hon ju upp dem så fort hon får läge?

och tror du inte att levandeföfande ynglen klarar lite högre pH ?

och behöver växterna vara tåliga? är ciklidygel på växterna ass åtuggar på dem o så? är de inte bara att dem gräver?

tack.

Hehe tro mig! Det blir svårt att fånga ynglen oavsett om det är mycket eller lite vatten i akvariet :p

Jodå levandefödare klarar pH upp till 8 så det e lugnt.

När de är små behöver växterna inte vara speciellt tåliga. Det är först när de blir lite större som de börjar gräva då de givetvis vill ha sitt revir precis där man valt att sätta sina växter.

//MVH Tulle
Bilagor:
#7 - 15 april 2007 17:30
Jag låter honan gå i samma kar! Så länge hon tuggar så är ynglen helt säkra. Har gjort det två gånger nu och dom är inte det minsta intresserade av att äta så det är helt lugnt. Är snart dags för att flytta en ny hona till det karet och jag hoppas att det ska gå lika bra som förut. Däremot när hon väl har spottat så får man hålla lite mer koll. Jag brukar ha kvar henne en liten stund efter att hon spottat (under uppsikt förstås) o slänga i lite mat till henne för att avleda uppmärksamheten, o sen flyttar jag bara över henne till det stora karet igen...

Angående växterna så funkar det hur bra som helst för mig, har växter både i stora och lilla karet...visst dom gnager ju lite här och där, men har man bara lite tåligare växter så är det inga större problem. Har än så länge inte varit med om att dom "gräver" upp växterna, dom lämnar dom ifred, men däremot så gräver dom så det står härliga till på andra håll i akvariet...:)

Mvh Patrik
#8 - 15 april 2007 17:37
:)

men vilka ciklider har du för att de kan ju misshandla henne då hon kommer in till det stora akvariet med en ny "lukt" eller smak, så att säga? men visst den tiden den sorgen, men jo du har ju rätt mycket sten? har du problem att plocka upp dem :P och om man missar att hon spottat ut dem 1 dag så har hon la käkat upp allt?

man skulle ju kunna dela upp akvariet men, tror inte det blir snyggt :P
#9 - 15 april 2007 17:50
Ja än så länge har det faktiskt gått bra med den biten också, i det karet har jag 10 golden, 8 Cynotilapia afra cobwe och 9 st Lab. freibergi...när jag flyttar henne så släcker jag alltid ner det stora karet ett par tre timmar så att hon får iallafall lite lugn och ro...Ja det är ju lite känsligt när hon väl spottat. Den första honan jag hade spottade medans jag var borta, o när jag kom tillbaka var det tyvärr bara fyra kvar...så hon fick nog i sig ett gäng...Har provat med att dela av både det stora och det lilla karet men utan framgång. Den allra första honan som tuggade var en Lab. freibergi, o hon hade jag i en liten avdelad del i det stora karet. Tyvärr lyckades jag inte få avdelningen 100 tät, så ynglen kunde ta sig ut till stora delen, o där väntade dom stora på ett skrovmål så där blev det inga yngel...:( Samma problem i det lilla så den idén har jag gett upp...då är det enklare (enligt mig) att ha ett helt eget kar där hon kan spotta...

Mvh Patrik
#10 - 15 april 2007 17:53
Kan lägga till det att en av anledningarna till att jag har så mycket sten i spottkaret är att ynglen just ska ha en chans att gömma sig och överleva eftersom att jag inte är hemma så jättemycket under vissa perioder...O problem med att plocka upp stenen är det ju inte, har ganska små men många, så det underlättar juh förstås! ;)

Mvh Patrik
#11 - 15 april 2007 20:10
okej tror jag gör så men levandefödande ynglen ha liksom 0 i överlevnadsintikt:P så dem kommer dö typ direkt :( men bättre de än mina ciklider... men saken är den att jag har ett 12 eller 16 liters akvarium som står tomt, ja skulle kunna starta de med de vattnet som blir i 250 liters och sedan använda det sporadiskt vid behov av spottning... eller är 16 liter för lite? visst det är lite men hon ska vara där MAX 3 veckor..
#12 - 16 april 2007 19:29
men min "sista" fråga är..
kan man med gott samvete ha ett 12 liter spottkar?
#13 - 16 april 2007 20:12
Ja det bör du kunna ha. Under tiden hon tuggar ligger hon nästan ändå bara stilla och tar det lugnt så med något gömställe ska det nog lösa sig utan problem.

//MVH Tulle

Annons