Inredningstips för 720 efterlyses

#1 - 29 augusti 2010 06:24
Jag har ett 720 som av allt att döma blir ett SA kar med Guianacaras och lite annat.

Jag har grovskissat hur jag vill ha det men detta är första försöket och jag vill gärna ha lite feedback innan jag slutför det hela.

Ni som har frigolit/liggunderlag i boptten på akvariet. Limmar ni faast det eller räcker det med sand/sten som håller det nere?

Det ska fyllas med sand så de flesta stenar mer eller mindre försvinner tills de grävs fram, guianacaras vill gräva fram en grotta och den ska vara trång och mysig, därmed har jag försökt skapa många sådana möjligheter.

Stenarna kommer från ottsjöfjället utanför åre och är skiffer. De 4 stenarna längst till höger kommer från kusten vid Trondheim och glittrar som förstenat trä med dylik fibrering, vet ej vad det är för sten?! Åsikter om detta?

[ATTACH=CONFIG]36727[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36724[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36726[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36725[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36723[/ATTACH]
#2 - 29 augusti 2010 07:19
ag tycker att du fått till det riktigt bra redan nu faktiskt, dock hade jag själv snurrat på den stora roten till höger så att det istället ser ut som om den kommer ut från resterande rothög :)

Det borgar för lite mer större solitärväxter till höger men även en riktig djungel av tex omrbunkar och liknande bland rothögarna.

Det tror jag hade varit riktigt snyggt.
#3 - 29 augusti 2010 07:42
Ser riktigt ljuvligt ut ! Jag har liggunderlag i mitt, och där lätt jag den själv pressas ner av sanden , och det var inga som helst problem, den kommer ingenstans
#4 - 29 augusti 2010 08:12
Bra tips på roten. Något liknande detta?

Hallander, har du grävande fiskar? Jag funderar att över tiden så kansek sand hamnar under underlaget så kommer det högrer och högre. Jag funderar också på att skippa det helt. Glaset är 8mm tror jag och det ska hålla en hel del.
#5 - 29 augusti 2010 08:22
Snyggt! Älskar kar med många rötter!! :)
#6 - 29 augusti 2010 08:42
Bara en reflektion, ser ut som btn bakgrund och då saltvattensvarianten ?

Kanske blir skumt sen i vatten och lite ordentligt ljus.
#7 - 29 augusti 2010 08:42
Lite mer tweekande:
#8 - 29 augusti 2010 08:44
drd skrev:
Bara en reflektion, ser ut som btn bakgrund och då saltvattensvarianten ?

Kanske blir skumt sen i vatten och lite ordentligt ljus.

Japp bakgrunden är saltvatten. Skumt men det var vad som var med då jag köpte karet och det blir intressant att se när det är klart, eller så får jag konvertera till salt:d
#9 - 29 augusti 2010 08:46
Att köra utan något som skyddar bottenglaset med den inredningen och grävande fiskar är nog en risk som inte jag personligen skulle ta;).
1 cm:s frigolit eller det mindre synliga liggunderlaget du redan har som du silikonar fast lite lätt så är problemet löst:).
Att inte silikona fast det är nog lite svårare då det har bra flytkraft samt är lite böjt av naturen och strävar uppåt...
#10 - 29 augusti 2010 08:49
Ja, jag lutar åt att silikona fast det i kanterna och en slinga mitt under, jag har även silikonat fast lite liggunderlag under vissa stenar som ligger i risk.

Jag ville inte ha liggunderlag hela vägen fram mot frontglaset ifall det grävs fram så jag har 7cm marginal där.
#11 - 29 augusti 2010 09:47
Där gör du helt riktigt, det finns inte så mycket som är så fult som en kant med underlag eller frigolit som sticker upp från sanden.
#12 - 29 augusti 2010 15:27
Återkommer med mer bilder, det blir säkert fler frågor.

Några andra åsikter om inredningen, ska jag helt skippa bakgrunden?

Karet kommer inte att stå i ett vardagsrum utan i mitt garage ombyggd till hobby/akvarierum.
#13 - 29 augusti 2010 15:34
Jag har nästintill samma bakgrund i mitt sötvatten som va saltvatten innan.. Behöll den och jag ångrar mig inte:).. Passade till min inredning när karet va startat.. som också påminner lite om dina tankar kring inredningen:)
#14 - 29 augusti 2010 16:00
Majki01 skrev:
Jag har nästintill samma bakgrund i mitt sötvatten som va saltvatten innan.. Behöll den och jag ångrar mig inte:).. Passade till min inredning när karet va startat.. som också påminner lite om dina tankar kring inredningen:)

Känns betryggande, har du bilder på ditt kar?
#15 - 29 augusti 2010 17:06
Personligen håller jag fast i vad jag skrev tidigare, skär ut bakgrunden och köp tex Slimline istället som inte stjäl så mycket plats i ett 720. I andra hand om man vill ha en mer verklighetstrogen bakgrund är det snyggare med en stenbakgrund, kolla tex in dessa: http://www.unimati.biz/group.asp?group=178
#16 - 30 augusti 2010 09:45
Nej det har jag förvisso inte, men dem kan få sig att ryck ibland och sprätta upp den lite grann, men det är inte så farligt.

Dre skrev:
Bra tips på roten. Något liknande detta?

Hallander, har du grävande fiskar? Jag funderar att över tiden så kansek sand hamnar under underlaget så kommer det högrer och högre. Jag funderar också på att skippa det helt. Glaset är 8mm tror jag och det ska hålla en hel del.
#17 - 31 augusti 2010 04:41
Det här blir ju hur snygt som helst Dre! =) Håller själv på att planera ett 720. Dock inte kommit så långt..
Men det där med liggunderlag.. jag kommer nog köra hela vägen ut till glaset tror jag. Jag gjorde det i mitt 540 som är igång och där har jag inte haft några problem med att mina malawi grävt fram den. då hade jag inte silikonat fast den. men funderar på det nu.. om i fall att..

Vad skall du ha för pumpar i karet?
funderar själv på en FX5 pga filtervolymen! andra förslag?
#18 - 31 augusti 2010 08:56
Jag har bara FX5 och kommer att ha utblå upp till höger. Rör rakt ut (eller snarare 45 graders vinkel snettfram mot fontglaset. Sedan insug genom BTN på vänster sida (3st 60 mm) och bkom BTN en massa filtermaterial och insug till filtret på höger sida bakom BTN.

Annons