Fråga får du naturligtvis göra, men jag har svårt att tänka mig att abborrar skulle må bra i 24 grader under en längre tid.
Du underskattar abborrar. De är så pass värmeälskande att utsläppta abborrar blivit ett problem t.ex. på cypern och i
australien, så länge vattentemperaturen inte ligger över 30 grader under längre tid så frodas de.
Det är riktigt att de har kortare livslängd i varmare vatten. Grundregeln för växelvarma djur (som nästan all fisk är), är att 10 grader varmare vatten ger fördubblad metabolism, dvs dubbelt så snabb tillväxt och hälften så lång livslängd. Jag tror inte man kan säga att livslängd
i sig är ett mått på livskvalitet: maximal livslängd får man om håller dem vid den lägsta temperatur där de fortfarande äter, och ger dem så litet mat att de med nöd och näppe inte svälter ihjäl, men om abborren själv får välja så väljer den vatten med en temperatur mellan 18 och 27 grader och proppar i sig foder för kung och fosterland.
24 grader är kort sagt inget problem alls, förutom att de inte kommer att leka om de inte får några veckor med temperatur på 15 grader eller lägre. Däremot tror jag det kan bli problem med sällskapet - abborrar är aggressiva, men har nog ingen chans att hävda sig mot fiskar som Peacock bass eller fengäddor.