Inspirations tråd

#1 - 6 januari 2012 19:32
Tänkte starta en tråd med inspiration som tema

Råkade snubbla in på denna sida på tuben. Mycket inspirerande, främst aquascaping men oxå rescapes!
http://www.youtube.com/user/ADGVibe

Och denna snubbe går ju inte att missa
Takashi Amano
" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

Har ni nåt som är inspirerande posta gärna här!

Nu ska jag rescapa lite i mitt 40l. Lev väl!
#2 - 6 januari 2012 19:33
#3 - 6 januari 2012 21:53
Dålig respons;)

Hitta en till schysst sida. Mest "set-ups". Practical Fishkeeping magazine
http://www.youtube.com/user/practicalfishkeeping
#4 - 7 januari 2012 09:39
laasesku skrev:
Dålig respons;)

Jag tittar på allt du länkat till :)
är bara mållös... det är så snyggt!
#5 - 7 januari 2012 11:30
Ja visst blir man. Hade lite svårt att gå o lägga mig igår, för mycket att kolla på. Blir sjukt sugen på att skaffa ett öppet helglasakvarium:)
#6 - 7 januari 2012 11:48
Härliga länkar!
I den där hardscape-filmen ser man så tydligt aspekter på inredande som har diskuterats i många trådar; att ha en vision i huvudet, att hela tiden lägga, till exempel rötter (som i detta fallet) på olika sätt och stå tillbaka - betrakta, och ändra. Det här är verkligen en form av kontrollerad kaosinredning där det få ta tid att "sätta" slutresultatet. Visionen är är redan klar - sedan kommer utförandet.
Kul att se hur snubben kasserade ett par riktigt bra idéer i början (där många kanske hade nöjt sig) och gick vidare.
I filmen ser man också hur viktigt det är att inreda i ett kar som inte redan är igångkört... vilket också är en vanlig miss...

Verkligen inspirerande!
:)
#7 - 7 januari 2012 12:02
Ja verkligen intressant o se tillvägagångssättet när de inreder. Där har man: lite o lära kanske =)
#8 - 7 januari 2012 12:14
laasesku skrev:
Ja verkligen intressant o se tillvägagångssättet när de inreder. Där har man: lite o lära kanske =)

Ja, absolut! Hela grejen med "inspiration" är, tycker jag, att man har att lära!:)
#9 - 7 januari 2012 12:18
Dessa rötter han använder i discus karet skulle jag betala mycket för.... men man ser ju aldrig sånna i affärerna.
#10 - 7 januari 2012 12:32
PiaJo skrev:
Dessa rötter han använder i discus karet skulle jag betala mycket för.... men man ser ju aldrig sånna i affärerna.

Njaoo... dom finns, men man får leta lite!;)
#11 - 7 januari 2012 12:39
Fasiken vad snyggt Mats! Jag får bli bättre på att leta....
#12 - 7 januari 2012 12:41
Här finns några klipp från mitt besök i Japan förra året: ADA galleriet I Niigata samt två från Amanos privata lilla burk! ( :
http://www.youtube.com/user/KimPulkki?feature=guide
http://vimeo.com/29529808
http://vimeo.com/29532459
#13 - 7 januari 2012 12:45
" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

" target="_blank">
#14 - 7 januari 2012 15:23
PiaJo skrev:

Mmhm :) skulle gärna göra ett kar med mycket rötter, en del sten och kanske knappt några växter alls.

Är nog inte omöjligt att få tag på men att just hitta fin form på dem kan nog vara svårt. Går man till affären ligger de oftast i en enda stor härva!
#15 - 7 januari 2012 15:24
Riktigt fina kar Mats! Vad heter den blåa firren (5e bilden uppifrån) ?
#16 - 7 januari 2012 15:26
Häftiga rockor! Mäktiga. Behövs väl ett fett akvarium för dem antar jag?
#17 - 7 januari 2012 15:54
laasesku skrev:
Riktigt fina kar Mats! Vad heter den blåa firren (5e bilden uppifrån) ?

Electric Blue Jack Dempsey.

Här i 600-liter;
" target="_blank">

Här i 960-liter
" target="_blank">
#18 - 7 januari 2012 16:47
laasesku skrev:
Dålig respons;)

Absolut ingen dålig respons;). Jag har då i alla fall - eftersom jag är på G och ska inreda mitt 540-liters på nytt, kollat i denna tråd flera gånger idag:). Mats har sagt till mig "många gånger är det enkla snyggast", vilket man kan se här. B.l.a. lite "enkla" flyttningar av rötter.
Jättteinspirerad tråd:).

Pia: När man kollar på Mats bilder i diskuskaret, så passar även den inredningen till våra dvärgcilkider - kanske med lite mer "fokus" på botteninredningen. Många bilder av Mats kar ligger på "mina favoriter":).

//Inger
#19 - 7 januari 2012 17:28
gullefjun skrev:
Absolut ingen dålig respons;). Jag har då i alla fall - eftersom jag är på G och ska inreda mitt 540-liters på nytt, kollat i denna tråd flera gånger idag:). Mats har sagt till mig "många gånger är det enkla snyggast", vilket man kan se här. B.l.a. lite "enkla" flyttningar av rötter.

Pia: När man kollar på Mats bilder i diskuskaret, så passar även den inredningen till våra dvärgcilkider - kanske med lite mer "fokus" på botteninredningen. Många bilder av Mats kar ligger på "mina favoriter":).

//Inger

Jepp, Mats kar finns i tankarna när jag inreder mina :)
#20 - 7 januari 2012 17:30
Mats, kommer du ihåg de där spretrötterna jag köpte på mässan? Har konstaterat att jag skulle köpt fler.... tänk om dessa fans i large eller xlarge...

Skickar med en bild ifall du inte kommer ihåg ;) (jag köpte ju en hel del på mässan..)
#21 - 7 januari 2012 21:47
Fina fisken där mats! Har inte sett den varianten innan. Väldigt fina färger. Svårt att hitta sådana exemplar?
#22 - 7 januari 2012 21:49
gullefjun skrev:

//Inger

Nej det vart det ju inte. Enkla kan ofta vara riktigt snyggt, det håller jag med om. Problemet är ju att man lätt köper på sig nya grejjer hela tiden för att variera lite. Svår balansgång:)
#23 - 7 januari 2012 21:53
#24 - 7 januari 2012 21:53
Electric blue var riktigt snygga. Akvarierna med såklart.
#25 - 7 januari 2012 22:00
Takashi Amano-videon är pyntad med Metallicas Fade To Black, fett! Mats kar är de snyggaste man kan hitta. De två sakerna som slår mig såhär långt i tråden :D
#26 - 8 januari 2012 00:29
Tänkte jag inte på att Metallica är bra akvariemusik:)
#27 - 8 januari 2012 02:25
laasesku skrev:
Fina fisken där mats! Har inte sett den varianten innan. Väldigt fina färger. Svårt att hitta sådana exemplar?

eriahl skrev:
Electric blue var riktigt snygga. Akvarierna med såklart.

Takashi Amano-videon är pyntad med Metallicas Fade To Black, fett! Mats kar är de snyggaste man kan hitta. De två sakerna som slår mig såhär långt i tråden :D

Jesus Crispies - and Fried Rice to Go! Thanx!:)
Fan, det är bara några pinnar i vatten, och lite eftertanke...
Det kommer fortsatt massor av fina inspirations-länkar här framöver, det är jag säker på!
Nåväl, de där EBJD var tydligen stjärnorna på slottet - so to speak. Njaoo, de är inte så svåra att få tag på, men dyra som skam - och skall blandas upp med vanliga JD:s - annars blir det ingen avkomma, om man nu vill ha det!

Nu har det börjats delas ut discusyngel härifrån stugan - snart är alla borta, thank fuck, så nu kan det planeras lite nya inredningar i baljorna tills eventuella nya kar kan komma ifråga!
Jahapp - nu skall jag inte störa mer i denna tråd, men så fort jag ser något skönt inredningsklipp sätter jag in det här i tråden!:)
#28 - 8 januari 2012 16:22
#29 - 8 januari 2012 16:29
Denna kanske nagon missat
" target="_blank">
#30 - 8 januari 2012 18:51
laasesku skrev:
Denna kanske nagon missat

" target="_blank">

Varit uppe några gånger :p. Men annars cool film.
#31 - 8 januari 2012 19:22
Jo

Annons