Installera diskmaskin??

#1 - 11 februari 2010 13:05
Fick en bänk diskmaskin (beg.) av sambons bror, de haft den något år.
Problemet är att vi här hemma inte har ngn "uttag" till vatten eller liknande från blandarn. Det finns en grej som man kan koppla diskmaskinen till u n d e r diskbänken, och då måste man borra hål i skåpet.

Jag vill veta om det finns ett smidigare sätt att koppla ihop en diskbänkmaskin. Har sett en mackapär som man fäster in på kranens munstycke, men det är tydligen inte så bra att ha en sån....

Någon som är duktig och kan ge tips på hur man kan göra??
#2 - 11 februari 2010 13:07
jag fick hem en bänkdiskmaskin förra veckan jag med. kopplade bara på kranen. gå till en rör-krängare så fixar de du behöver. avloppet går bara ner i vasken. jag är toknöjd med min!!! slippa diska!!! aaaaaallt går i maskinen! såååå skönt
#3 - 11 februari 2010 14:31
Neee, det är inte bara att gå till en rör-krängare
bytte de blandare på din?? dvs kranen och allt?
#4 - 11 februari 2010 14:59
Jag kopplar min direkt på kranen med en omvandlare, M22 till R15 tror jag det är... om det är bra för blandaren låter jag vara osagt... bra för mig är det däremot då jag slipper diska... enda jobbiga är att man inte kan använda kranen när maskinen är igång...
#5 - 11 februari 2010 15:00
Vandal skrev:
Jag kopplar min direkt på kranen med en omvandlare, M22 till R15 tror jag det är... om det är bra för blandaren låter jag vara osagt... bra för mig är det däremot då jag slipper diska... enda jobbiga är att man inte kan använda kranen när maskinen är igång...

Måste man använda kranen när diskmaskinen är igång??
Exakt en sån grej är det jag ät ute efter, vart köpte du M22 till R15 ??
#6 - 11 februari 2010 15:03
Iallafallom man kommer på att man vill brygga sig en kopp kaffe... Köpte min på en Järnia-butik för typ en femtiolapp...
#7 - 11 februari 2010 15:15
Problemet med en sådan lösning är att blandaren inte är gjord för sådana vattentryck och risken är att man till slut får en vattenläcka. Och får man det så gäller inte försäkringen.

Jag lät min hyresvärd koppla in min bänkdiskmaskin. Skulle kostat 700 spänn vilket jag tyckte var ok men vad de inte nämnde något om var att de var tvungna att byta blandare och lite annat i mitt kök så till slut blev kostnaden ungefär 2000. :(

Fast nu fungerar det hur som helst och jag behöver inte oroa mig för packningar som spricker.
#8 - 11 februari 2010 15:17
jag är så glad att jag har en fullstorleksmaskin inbyggd från förra ägaren :P inte bara pga krångligheter med slangar på diskbänken men även två ungar som ska ha 349673489 mellanmål om dagen känns det som
#9 - 11 februari 2010 15:22
myslas skrev:
Problemet med en sådan lösning är att blandaren inte är gjord för sådana vattentryck och risken är att man till slut får en vattenläcka. Och får man det så gäller inte försäkringen.

Jag lät min hyresvärd koppla in min bänkdiskmaskin. Skulle kostat 700 spänn vilket jag tyckte var ok men vad de inte nämnde något om var att de var tvungna att byta blandare och lite annat i mitt kök så till slut blev kostnaden ungefär 2000. :(

Fast nu fungerar det hur som helst och jag behöver inte oroa mig för packningar som spricker.

Jag fick den i julklapp och är inte sugen på att slänga ut 2000kr för en ny blandare när man bor i hyreslgh.

Marnat skrev:
jag är så glad att jag har en fullstorleksmaskin inbyggd från förra ägaren :P inte bara pga krångligheter med slangar på diskbänken men även två ungar som ska ha 349673489 mellanmål om dagen känns det som

Haha, här blir det inte 349673489 mellanmål om dagen. Men skönt att inte hela tiden ha torra händer. Dessutom är jag inte förtjust i att diska, städa överlags.
#10 - 11 februari 2010 15:26
ne jag bytte inte blandare. jag gjorde som en annan här. M22 o R15. R15 köpte jag på biltema eller jula..kommer inte ihåg..o det var M22an som jag fick hos rörkrängare.

Ja kranen måste vara på när du använder diskmaskinen. du kan alltså inte få nått vatten i köket medand maskinen går. eftersom den är kopplad på kranen. men det tar ju bara en halvtimme så det kan man ju leva med.
#11 - 11 februari 2010 15:26
Nubi skrev:
Jag fick den i julklapp och är inte sugen på att slänga ut 2000kr för en ny blandare när man bor i hyreslgh.

Nä, och det ville inte jag heller egentligen men det blev som det blev. Dessutom hade jag nog fått byta blandaren ändå för jag hade en sådan där gammal med två kranar på. :)
#12 - 11 februari 2010 15:31
Har en "ny" blandare, utan två kranar.
Suck, känns som det aldrig är meningen att jag ska ha diskmaskin,
Omständigt och inga bra lösningar, om man inte köper en "vanligt" diskmaskin som står på golvet.
#13 - 11 februari 2010 15:48
diskmaskin Vafan nubi äru lat???:d
#14 - 11 februari 2010 17:28
men Nubi.. vad är det som är så jobbigt? ring en rör-firma o säga att du ska koppla på en bänkdiskmaskin på en kran i köket. så kommer de hjälpa dig. för mig gick det på 5 min. sen gick fasen maskinen hela kvällen:D
#15 - 11 februari 2010 17:49
:) jobbiga är att man får en diskmaskin och så får man pröja lika mkt som en ny maskin för att få den installerad...it sucks!

får ta och göra det, kanske de tycker synd om mig och mina bambi ögon och ger mig rabatt *Blink Blink*
#16 - 11 februari 2010 17:54
Vad jag vet, så är det inte så lyckat att ansluta en slang till själva pipen på kranen, om du förstår vad jag menar. Det kan tydligen bli ett baksug, så vattnet sugs ur diskmasinen, ut i röret och rinner fram i en grannes kran:(. Det finns blandare med uttag för diskmaskinsanslutning som sitter på fästet, ovanför diskbänken. Det kanske är värt kostnaden, även om det är hyresrätt?
#17 - 11 februari 2010 17:59
vadå kostar lika mycket att få den installerad?? 32:- la jag ut!!! det är en mutter, typ, som gör att du kan skriva på slangen på kranen. en liten mutter nubi! ;)

nee jag kopplar ju loss min kran så fort jag är klar med maskinen. kan inte bli baksug när kranen står på full speta.
#18 - 11 februari 2010 20:57
hannesc skrev:

nee jag kopplar ju loss min kran så fort jag är klar med maskinen. kan inte bli baksug när kranen står på full speta.

Jo, det är just då det händer, grannarna kan få diskvatten eller bli utan varmvatten, eftersom det inte finns nån backventil i kranen. Dessutom riskerar du att få en vattenläcka för kranen pallar inte för ett så stort tryck.
#19 - 12 februari 2010 07:27
äh den risken tar jag! tänker fan itne diska
#20 - 12 februari 2010 08:26
Nubi skrev:
:) jobbiga är att man får en diskmaskin och så får man pröja lika mkt som en ny maskin för att få den installerad...it sucks!

får ta och göra det, kanske de tycker synd om mig och mina bambi ögon och ger mig rabatt *Blink Blink*

Äh borra hål koppla in den underdiskbänken så klart gratis inge kostnader perfekt... tar ca 5 min.
#21 - 12 februari 2010 09:08
Danne_85 skrev:
Äh borra hål koppla in den underdiskbänken så klart gratis inge kostnader perfekt... tar ca 5 min.

jag håller med danne här, kan inte vara så svårt eller tidsödande att komma åt kranen som faktiskt är förberedd under diskhon, tillochmed så att jag skulle fixa det som har tummen mitt i handen :) Jag är helt hundra på att R fixar det hehe
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 12 februari 2010 09:48
Har inget svar på frågan i sig. Hade visserligen en bänkdsimaskin för si så där 25 år sen men minns inget om hur den kopplades in. Har nu en vanlig diskmaskin men det var 4 år sen som det gick sönder så det har blivit handdisk de senaste åren.

Oavsett vilket så frågade jag en gång en som jobbade som skadereglerare som jobbade på ett försäkringsproblem om de hade många anmälningar om vattenskador pga akvarium. Hans svarade att folk skulle sluta bry sig om problem pga akvarium eftersom de ändå bara var en bråkdel av alla skador pga diskmaskiner. DESSA skulle folk istället bekymra sig över;)
#23 - 12 februari 2010 09:52
Har inget svar på frågan i sig. Hade visserligen en bänkdsimaskin för si så där 25 år sen men minns inget om hur den kopplades in. Har nu en vanlig diskmaskin men det var 4 år sen som det gick sönder så det har blivit handdisk de senaste åren.

Oavsett vilket så frågade jag en gång en som jobbade som skadereglerare som jobbade på ett försäkringsproblem om de hade många anmälningar om vattenskador pga akvarium. Hans svarade att folk skulle sluta bry sig om problem pga akvarium eftersom de ändå bara var en bråkdel av alla skador pga diskmaskiner. DESSA skulle folk istället bekymra sig över;)

Jag har vägt fördelar och nackdelar i den frågan och lat som jag är så anser jag att vattenskador är fullständigt acceptabla så länge jag slipper handdiska :)

Men det är sant, det är vad jag fått höra av vänner som jobbar på försäkringsbolag också, diskmaskin samt tvättmaskin är de största bovarna för vattenskador.
#24 - 12 februari 2010 11:15
Tack alla :) för tips och råd, jag tror jag skiter i saken, köper papptallrikar och plastbestik och slänger skitet efter att ha ätit middag, frukost mm ;)

Eller så letar man efter hus som har allt installerat ;) *hehehe*
#25 - 12 februari 2010 11:33
äh...svaaagt nubi. ;) en liten resa till en rörfirma o så hade det varit klirrat.

förmodligen svårare att hitta en villa istället :P
#26 - 12 februari 2010 12:25
hannesc skrev:
äh...svaaagt nubi. ;) en liten resa till en rörfirma o så hade det varit klirrat.

förmodligen svårare att hitta en villa istället :P

*skratt* I knoooooooow!! Så fort det blir krångligt, omständigt tappar jag intresset.
Villa finns det gott om här vi bor :p men inga som lockar mig :(
#27 - 12 februari 2010 12:48
funderar nästan på att köpa grejjerna åt dig o skicka ett kuvert till dig. tolererar inte handdisk!
#28 - 12 februari 2010 18:37
hannesc skrev:
äh den risken tar jag! tänker fan itne diska

hahha! Ja du gör som du vill:p kolla ordentligt i dörrögat när fastighetsskötarn gör dörrknackning och låssas som ingenting!:d
#29 - 12 februari 2010 19:43
Vet inte riktigt om ni har kommit fram till nåt än;)men en sådan här SKALL det finnas på blandaren eller nåt annat vrede sidan om blandaren som man ska ställa på 0 när diskmaskinen inte är igång vattnet är då givetvis kopplat till nån av dessa vredena annars så håller man sig inte inom vad som är en riktig koppling till en diskmaskin och försäkringen gäller inte vid en vattenläcka,varför det är så är för det har hänt för mycket på dem kopplingarna som har skett under diskbänken då slangen är oftast böjd,och det är den inte så mycket på detta sätt då den går upp till underkant blandare.En lagriktig Rörfirma gör inga andra kopplingar än dessa om dem ska följa vad som är rätt godkänt
#30 - 12 februari 2010 20:18
hannesc skrev:
funderar nästan på att köpa grejjerna åt dig o skicka ett kuvert till dig. tolererar inte handdisk!

*laaaat!!* vad gullig du är :)
#31 - 12 februari 2010 20:19
Vet inte riktigt om ni har kommit fram till nåt än;)men en sådan här SKALL det finnas på blandaren eller nåt annat vrede sidan om blandaren som man ska ställa på 0 när diskmaskinen inte är igång vattnet är då givetvis kopplat till nån av dessa vredena annars så håller man sig inte inom vad som är en riktig koppling till en diskmaskin och försäkringen gäller inte vid en vattenläcka,varför det är så är för det har hänt för mycket på dem kopplingarna som har skett under diskbänken då slangen är oftast böjd,och det är den inte så mycket på detta sätt då den går upp till underkant blandare.En lagriktig Rörfirma gör inga andra kopplingar än dessa om dem ska följa vad som är rätt godkänt

Väntar på att hannesc ska komma på besök och montera in sakerna ;)
#32 - 13 februari 2010 06:48
:dJag glömde bilden på kranen igår som skulle varit med i mitt inlägg:D
#33 - 14 februari 2010 09:02
:dJag glömde bilden på kranen igår som skulle varit med i mitt inlägg:D

vad e det???
#34 - 14 februari 2010 09:18
Avstängningskran för vattnet till diskmaskinen;).
#35 - 14 februari 2010 09:20
ansjo skrev:
Avstängningskran för vattnet till diskmaskinen;).

Aha :) Men då måsteman ha en ny blandare om man ska ha en sån och en ny kostar mellan 2-3000kr! Jag F I C K diskmaskinen i julklapp.
får önska mig en ny blandare *skratt*

Ansjo ÄLSKAR din nya bild :D
#36 - 14 februari 2010 10:02
Nu är det ju inte bänkdiskmaskiner som orsakar vattenskador heller, börjar en blandare läcka så ser man det omgående. En vattenskada är 99/100ggr en läcka med lite vatten som funnits en längre tid. Under diskbänken där man inte ser t.ex. :)
#37 - 14 februari 2010 10:09
jag får handdiska fast att vi har en diskmaskin :(
Bilagor:
#38 - 14 februari 2010 13:18
jag gav bort min, fult och det tar typ 5min att diska för hand ;)
#39 - 14 februari 2010 13:49
jag kör vår på kran, har funkat ypperligt i 6år så....
#40 - 14 februari 2010 14:01
jag kör vår på kran, har funkat ypperligt i 6år så....
Menar du en egen avstängningskran under vasken?
#41 - 14 februari 2010 14:06
Nubi skrev:
Aha :) Men då måsteman ha en ny blandare om man ska ha en sån och en ny kostar mellan 2-3000kr! Jag F I C K diskmaskinen i julklapp.

får önska mig en ny blandare *skratt*

Ansjo ÄLSKAR din nya bild :D
Nu när jag byggde vårt kök så inhandlades det en ny riktigt snygg blandare,men den var inte Diskmaskin anpassad så då fick jag lämna tillbaka den,och en ny köptes in som var anpassad på en lokal Rörfirma,där fick jag en föreläsning hur det funkar vad som är godkänt m.m.Jag tänkte samma sak jag kör med min kran som jag moterade dit under vasken för en 8år sedan.Men det fick man inte nu för tiden för då gällde inte försäkringen om nån händer,för då är det inte fackmässigt gjort enligt försäkringsbolaget
#42 - 14 februari 2010 14:13
#43 - 14 februari 2010 15:37
jag har ingen kran på min som jag kan stänga av vattnet till diskmaskinen. jag kopplar bara rakt på toppen av kranen.

jag jobbar som vvs-konsult och det kan inte bli baksug in till någon annan kran. trycket från pumpen är vida överstigande diskmaskinens.

min diskmaskin står på diskbänken så om det skulle bli vattenläcka så rinner allt ner i vasken. känns mycket skönare än att koppla på under bänken där det kan läcka ner på golvet.
#44 - 15 februari 2010 11:34
Mikael64 skrev:

oh!! :) Köper den för 6 kr :D+ frakt. Skicka! Har aldrig förstått mig på Tradera. Får fråga sambon om han har sånt konto :D
hehe
#45 - 20 april 2010 02:02
Nubi, jag slängde upp en bosh skt nånting nånting -04, tog lilla hålsågen och tog upp två små hål precis ovanför skåpluckan under den rostfria diskbänken(50-tals kök) närmst väggen, limmade fast runda små hålringar av trä och drog slangarna den vägen, stängde av vattnet och tog fram den lilla rörkapen, kapade kallvattenröret som går upp till blandaren och här installerade jag T-koppling samt en ballofix, på avloppsidan var det bara att lossa pluggen i kröken och skruva fast, kopplat och klart tog jobbet drygt en timme men då drack jag 2-3 pilsner oxå, i övrigt en underbar maskin, tänk på att inte skölja av disken, bara skrapa av den för matfettet smörjer impellern och om du använder tabletter, ta en halv, om maskinen tenderar att börja låta mycket så slå i en msk matolja nån gång i kvartalet annars riskerar impellerna att kärva vilket är det som orsakar 'tjutet'.

Det är inte svårt, se bara till att vara förberedd, kolla så att slangarna räcker och att allting är tätt. Lycka till!
#46 - 20 april 2010 17:40
Gaffel skrev:
Nubi, jag slängde upp en bosh skt nånting nånting -04, tog lilla hålsågen och tog upp två små hål precis ovanför skåpluckan under den rostfria diskbänken(50-tals kök) närmst väggen, limmade fast runda små hålringar av trä och drog slangarna den vägen, stängde av vattnet och tog fram den lilla rörkapen, kapade kallvattenröret som går upp till blandaren och här installerade jag T-koppling samt en ballofix, på avloppsidan var det bara att lossa pluggen i kröken och skruva fast, kopplat och klart tog jobbet drygt en timme men då drack jag 2-3 pilsner oxå, i övrigt en underbar maskin, tänk på att inte skölja av disken, bara skrapa av den för matfettet smörjer impellern och om du använder tabletter, ta en halv, om maskinen tenderar att börja låta mycket så slå i en msk matolja nån gång i kvartalet annars riskerar impellerna att kärva vilket är det som orsakar 'tjutet'.

Det är inte svårt, se bara till att vara förberedd, kolla så att slangarna räcker och att allting är tätt. Lycka till!

Kopierar texten och sänder till sambons jobbmail. Han ska ta tummen ur *piiiP* och fixa diskmaskinen inom 2 veckors tid.
#47 - 23 april 2010 14:57
Nubi skrev:
Kopierar texten och sänder till sambons jobbmail. Han ska ta tummen ur *piiiP* och fixa diskmaskinen inom 2 veckors tid.

Det viktiga isåfall är ju att det finns åtminstone 2-3 pilsner i kylen... =)
#48 - 24 april 2010 03:09
Gör det själv Nubi och ölen är dina att njuta, you can do it!

Maskinen är alltså en Bosch skt nånting och jag installerade den inte alls -04 utan den köptes ny och installerades -01 när lilla O bara var 5 månader.

Strax innan julen -09 gick impellern sönder men jag hittade en ny för 200:- och bytte. (bosch ville bara sälja komplett motor med impeller men jag lurade dom allt!)

Använder inte salt eller sköljmedel, billigaste maskindisktabletterna från lidl(1/2 tablett per disk) skrapar ren men sköljer inte disken och diskar mellan 2-3 maskiner varje dag.(gillar matlagning!)tillsätter en skvätt olivolja i halvåret, hata handdisk!
#49 - 24 april 2010 14:58
Gaffel skrev:
Gör det själv Nubi och ölen är dina att njuta, you can do it!

Maskinen är alltså en Bosch skt nånting och jag installerade den inte alls -04 utan den köptes ny och installerades -01 när lilla O bara var 5 månader.

Strax innan julen -09 gick impellern sönder men jag hittade en ny för 200:- och bytte. (bosch ville bara sälja komplett motor med impeller men jag lurade dom allt!)

Använder inte salt eller sköljmedel, billigaste maskindisktabletterna från lidl(1/2 tablett per disk) skrapar ren men sköljer inte disken och diskar mellan 2-3 maskiner varje dag.(gillar matlagning!)tillsätter en skvätt olivolja i halvåret, hata handdisk!

Haha, öl är inte min grej ;)
Han säger att han ska fixa när jag jobbar helg. nästa helg. Får väl se. som protest har jag slutat diska :)

Annons