Inte hungriga av värme ?

#1 - 30 januari 2006 15:47
Har tidigare haft en ca 22-24 grader till mina guldsömmar, fick ett råd att kankse dra upp värmen några grader så skulle möjligheten till lek vara större ( har tidigare haft inlägg om bristen på lek ) med ca 27-28 grader så tänkte jag att nu skulle det bli av..

Istället så verkar de slöare och segare...matlusten har tom gått sin väg och då har jag ändå kollat ph:t och alla komponenter i övrigt ( varierar maten, men mest hickory som de slukar vanligen) men vad tror ni ?

Återställa tempen ???
#2 - 30 januari 2006 18:52
Jag har ett liknande problem. Min hane har nästan helt slutat äta och honan är också ganska lugn vid matning. Jag frågade hos Herkules och fick diagnos flagellater och medicinerar mot det, men har inte märkt någon skillnad i beteende ännu... Jag hoppas att någon kan komma med en "doktor Snuggles-idé"?
#3 - 31 januari 2006 09:03
Jag har också 27-28 grader och mina leker och äter, och jag tror det är däråt temperaturen bör ligga. Kanske har du höjt värmen för fort så att de inte har hunnit ställa om sig än? OM höjningen har gått väldigt fort så hade jag testat med att dra ner den till typ 25 i ett par dagar och sedan höjt typ 1 grad varannan dag, för att se om de börjar käka då, annars är det nog något annat fel för de ska lätt kunna leva och frodas i 28grader;)
mvh
M
#4 - 31 januari 2006 09:04
Det är inte värmen som gör dem sega. Det är nåt annat.
#5 - 31 januari 2006 15:22
Hmmmmm..sänkte tempen till en ca 23-24 grader som jag haft tidigare..då jädrar..ja då vakna de där typerna till "liv" igen..tror de blev såsiga och trötta av värmen ..hmmmm ??? Tom ätandet återkom....udda typer
#6 - 31 januari 2006 20:33
27-28 är ingenting. Om det inte är fel på din termometer är det enda jag kan tänka mig syrebrist; varmare vatten håller mindre syre än kallare vatten, och om du ligger precis på gränsen... tja.
#7 - 31 januari 2006 21:16
har en Schego M2K3 i ett akvarium på 70 x 70 x 70 cm..för lite syre ???
#8 - 1 februari 2006 17:27
Jag bytte hälften av vattnet i karet tidigare idag, brukar alltid hälla på lite kallare vatten än vad jag brukar ha (28) för att få lite mer syre samt ruska om firrarna lite[:o] Idag blev det väl kallt, typ 21-22, fiskarna tjurade och ville inte äta, bleka var de oxå. Intressant att dina är tvärtom loppan:confused:
Har du testat att höja gradvis?
Mvh
M
#9 - 1 februari 2006 22:17
Mmmm..tänkte göra det nu..har höjt idag till 25 grader,,om 2 dagar tar jag en grad till osv..pja...de verkar iofs trivas nu i 24 garder med
#10 - 2 februari 2006 06:44
Tja kan ju vara värt ett försök, annars e d väl bara att låta dem få som dem vill:)

Annons