Inte i lod

#1 - 18 juli 2005 23:49
Jag upptäckte att mitt akvarium inte står i lod..
Ena sidan ligger 2 mm högre upp än den andra.

Finns det chans då att akvariumet spricker?
#2 - 19 juli 2005 00:48
om akvariet lutar åt ena sidan eller andra spelar ingen större roll.
framåt å bakåt spelar inte heller nån roll inom rimliga gränser givetvis.

problemet är när karet "vrider" sej.

det vill säga att högersidan kan stå i lod medans vänstersidan lutar 2mm framåt.
då är inte glasskivan plan utan böjd och det är INTE bra.

hoppas du förstår vad jag menar inte bra på att förklara en del saker.
#3 - 19 juli 2005 05:51
Klart att det alltid finns en chans att det spricker (av allehanda olika anledningar). Men så lite är ingenting du behöver fundera på. Jag har ca en halv centimeter och hittills har det fungerat bra. Men som Raven sa bara det inte innebär att bottenskivan eller liknande böjs så skall det inte vara någon fara.

2 mm. Det är nog svårt att få det bättre. Borde nästan ligga inom felmarginalen.
#4 - 19 juli 2005 12:03
nån här inne har ett kar som lutar 1cm framåt och har varit så länge men har inga problem.
#5 - 19 juli 2005 12:10
mitt lutar 5 mm. inga problem.
mäter 3,55 i båda framkanterna och 4,05 i bakkanterna från vattenytan till toppen av akvariet, alltså ej vridet.
#6 - 19 juli 2005 15:25
i våg.... det heter i våg.... hatar att gnälla men det här är ju ett forum:p vågrätt som vågorna i sidled eller lodrätt som i lodet på en båt altså neråt/uppåt.

hur som helst tror jag absolut inte det gör nåt det lilla du har som inte är i våg :)
#7 - 19 juli 2005 18:14
Fast... Om samtliga fogar är perfekt gjorda i 90 grader så kommer det betyda att ett akvarium som inte är i våg inte heller är i lod. :p
#8 - 19 juli 2005 19:32
[QUOTE=efred]Fast... Om samtliga fogar är perfekt gjorda i 90 grader så kommer det betyda att ett akvarium som inte är i våg inte heller är i lod. :p[/QUOTE]

helt rätt.

våg eller lod mäter olika saker men i slutändan samma sak :p

Annons