Inte lätt att veta

#1 - 3 april 2003 17:41
Jag har läst igenom detta forum ock flertalet sidor för att försöka lista ut vad det är för grön-svarta luddiga alger jag har på mina Svärdplantor och Crinumlök.
Det visade sig att det inte var det lättaste. (Ont om bilder)
Algerna finns, i det närmaste, bara på dessa växter där de sitter längs bladkanten, men har förekommit som prickar på glaset.
Finns inte på stenar och i gruset.

Titta på bilderna och kom med ett förslag på vad det är.
http://hem.passagen.se/heeke96/alger/
#2 - 3 april 2003 17:50
Tofsalger kanske?
Fula saker som gärna sätter sig i bladkanterna, har tyvärr ingen bild, men de sitter just i små tofsar...
/Titti
#3 - 3 april 2003 18:13
jag har samma, liiite grann på mina äldre valisineror, fåttför mig att det är toffs alger. Dock inte haft nått problem med dom. Haft dom länge och dom verkar enbart sätta sig på dom riktigt gamla bladen och ja . . mina verkar inte växa mer en så som det såg ut på dina bilder...

Tea/GoSatta
#4 - 3 april 2003 19:09
OK, toffsalger verkar vara den bästa gissningen.
Om det inte blir värre än vad det är så gör det inte så mycket tycker jag. På något sätt ger det lite mer "äkta" känsla.

Om det nu skulle bli mer av dessa alger, vilken är den bästa metoden att bli av med dom?
#5 - 4 april 2003 06:19
Skaffa några Siamesiska algätare. Finfina på att käka dessa alger.

Jesper
#6 - 4 april 2003 09:52
Tack för tipset.
Jag får vänta ock se om det blir värre.
#7 - 5 april 2003 12:01
Köt platysar eller guppysar dom äter sånt!

MVH Daniel
#8 - 5 april 2003 15:30
så vitt jagvet så äter dom INTE trådalger . .dock dom flesta andra algerna . . men är inte säker. . dock så har mina trådalger nu börjat sprida sig :/ . . inte fort men sakta men säkert..

Tea/GoSatta
#9 - 5 april 2003 15:43
hur länge har ni belysningen på?

1200liter.
#10 - 5 april 2003 15:51
det är lite si och så . . har varit på tok för lat för att införskaffa mig en timer. . men jag ska =) (känns som om jag har hört mig själv säga det förr)

Tea/GoSatta
#11 - 6 april 2003 06:01
Tofsalger eller skäggalger kan man ofta även få när ljuset är för dåligt. Oftast är det inte tiden som lyset är tänt som är felet utan att ljusmängden är för låg.
Hur många rör kör du med samt hur länge?

Jesper
#12 - 6 april 2003 10:17
Jag personligen fick/har skäggalger med 0,7 fullspektrumwatt/liter, men då jag håller på och experimenterar rätt vilt med PMDD så har jag kommit underfund med att skäggalger stormtrivs vid lite högre nitrat-värden tillsammans med fosfat-boostar.

Men det finns ett härligt sätt att jäklas med skäggalger:
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread=406

_@_, www.akvarie.net _@_,
#13 - 7 april 2003 06:58
Jag har två rör till mitt 190 liters och så timer som dom är på 11 timmar. Fråga mig inte vad det är för sotrs rör, för det vet jag inte.
(Jag är nyfrälst på det här med akvarier, men jag försöker lära mig så mycket som möjligt)

Jag har ett litet på 60 liter också där sitter det tyvärr vanliga glödlampor men där är det mindre med algerna. Att guppys skulle gilla toffsalger har jag inte märkt, i lilla karet har jag nämligen 4 "vuxna" och ca 30 guppy yngel.
#14 - 7 april 2003 07:48
Läste i forumet att väteperoxidlösning (3%) kan användas mot alger genom att spruta det direkt mot det angripna området. (utan att plocka upp väterna)

Funkar detta och är det ofarligt för fiskarna.
#15 - 7 april 2003 10:32
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Funkar detta och är det ofarligt för fiskarna.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Kolla hur du gör här:
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread=406

Som du ser så står en Fjärilciklid och kollar nyfiket på vad som händer på sista bilden, så ja det är ofarligt för fiskarna. Skäggalgerna däremot blir först röda och sedan helvita när dom har dött. Bara att pilla bort eller låta trilla av.

_@_, www.akvarie.net _@_,
#16 - 7 april 2003 10:47
Coolt det där ska jag prova!
Mot apoteket

Mvh Micke Eklund

Annons