Intervall pump tips Eheim 2227?

#1 - 13 november 2006 17:52
Hej alla!

Tänkte köpa ett ytterfilter till mitt 200L kar har fastnat för Eheim's intervall pumpar. Har läst här bl.a. att det kan vara lite farligt med termo varianten (tycker det är lite skumt att dom inte byggt in skydd för att smälta) och beslutat att köpa en utan. Frågan är vilken av dom kan man "strypa" dom vill ha ett 450 L så småningom. Har tittat på 2227 och 2229 då jag inte vågar satsa på termo varianterna.
Nån som har tips på vart det är billigast att köpa dom? Har tittat lite aquaristic.net och folk har tipsat om att passa på att köpa filtermaterial samtidigt då det ska vara billigare i tyskland, vilka substrat/filtermaterial ska jag köpa? Är det lönt att beställa från tyskland?

Vill ha era råd innan jag lägger en order alternativt pinnar iväg o köper.

Tacksam för alla råd o tips, kanske ska jag välja en helt annan pumptyp?
#2 - 13 november 2006 18:00
det är väl billigt att köpa från tyskland.
Annars kan du göra som jag gjorde med min 2229, ringde till patrik på pwss och frågade om dom tog hem den, det gjorde han och jag fick filtermaterial till på köpet. ehfi substrat, till ett bra pris.
#3 - 13 november 2006 18:08
Har ingen direkt uppfattning om hur billigt det är men pumpen kostar 169,97 € med filtermaterial plus frakt ca 20 €.
#4 - 14 november 2006 09:04
Jag har en 2229 stående som du kan få billigt om du hör av dig till mig. Jag tyckte inte om den eftersom den hostade och höll på. Den var för liten till mitt 720 liters också så jag har skaffat en Fluval FX/5 istället.
#5 - 14 november 2006 18:02
fick du inte rätt på hostandet??
Har för miig att du fick det..
#6 - 14 november 2006 18:14
Jag bytte alla packningarna och gjorde en grundlig rengöring och sen funkade det som det skulle ett tag men sen började det igen. Jag kom på att jag måste göra hål i rampen och fixa en del så inte det smala röret kommer åt vattenytan. Jag pallade inte med det eftersom den ändå var lite för liten.
#7 - 15 november 2006 17:29
netweaver skrev:
Hej alla!

Tänkte köpa ett ytterfilter till mitt 200L kar har fastnat för Eheim's intervall pumpar. Har läst här bl.a. att det kan vara lite farligt med termo varianten (tycker det är lite skumt att dom inte byggt in skydd för att smälta) och beslutat att köpa en utan. Frågan är vilken av dom kan man "strypa" dom vill ha ett 450 L så småningom. Har tittat på 2227 och 2229 då jag inte vågar satsa på termo varianterna.

Nån som har tips på vart det är billigast att köpa dom? Har tittat lite aquaristic.net och folk har tipsat om att passa på att köpa filtermaterial samtidigt då det ska vara billigare i tyskland, vilka substrat/filtermaterial ska jag köpa? Är det lönt att beställa från tyskland?

Vill ha era råd innan jag lägger en order alternativt pinnar iväg o köper.

Tacksam för alla råd o tips, kanske ska jag välja en helt annan pumptyp?

Eheims intervallpumpar fungerar inte 100% om man stryper dem, intervallfunktionen är beroende av flödet och påverkas detta påverkas intervallfunktionen.
#8 - 15 november 2006 17:41
Det kanske räcker om jag kopplar på ett stril-rör då och fördelar utblåset på det viset. Fiskarna är inte så glada för för mycket turbolens i vattnet har jag märkt. Kompletterar idags läget den inbyggda pumpen med en fluval 4+ som går att strypa men låter hemskt mycket om man gör det.
#9 - 15 november 2006 18:02
Jag kör ett intervallfilter med termostat till mitt 540 och är supernöjd med det. När jag gör vattenbyten drar jag ner på flödet i båda riktningarna för att det inte skall skvätta så mkt när utblåset kommer ovan ytan, och intervallfunktionen fungerar fint då med.

Problem med hostande får man om luftningsröret ligger mot eller under vattenytan. Men det är ju lätt avhjälpt genom att lägga nåt under själva kröken på röret så det inte ligger mot ytan. Själv har jag hängt mitt luftningsrör över kröken som går till strilröret.
#10 - 15 november 2006 19:38
Ja, det fungerar men cykel-tiden påverkas direkt av flödet och detta i sin tur påverkar nedbrytningsbakterierna, påverkas detta mycket kan du riskera att slå ut bakterierna.
#11 - 15 november 2006 19:47
Kommer att köpa en 2227 evt. termovarianten tyvärr får inte en 2229 plats i min möbel så när den tiden kommer då jag köper ett större kar får jag helt enkelt köpa den då om jag blir nöjd. Nu står det mellan 2227 då och om jag inte minns fel heter termovarianten 2327. Men har läst en del om att folk har haft oturen att värmeelementet smält pumpen. Tycker det är illa nog att köpa ett ytterfilter då jag har en son som är 3 år och har han ärvt för mycket att mina gener kommer han att tycka pumpen är jätterolig speciellt slangarna.

När jag var i den åldern (minns det inte, eller har förträngt det:)) drog jag ur slangarna till en av pumparna till vårt 720 L akvarie, och när lägenheten var renoverad efter skadorna skulle jag gottgöra med att ge fiskarna påskgodis som i sin tur ledde till att nästan alla fiskarna dog. Vill nästan inte berätta det men så gick det till när jag var i den åldern. Jag kommer dock att sätta nån typ av lås på den luckan så den bara går att öppna med nyckel.
#12 - 15 november 2006 19:48
NE skrev:
Ja, det fungerar men cykel-tiden påverkas direkt av flödet och detta i sin tur påverkar nedbrytningsbakterierna, påverkas detta mycket kan du riskera att slå ut bakterierna.

Du menar att man ska skippa strilrör och endast köra med det utblås som levereras med pumpen eller?
#13 - 15 november 2006 21:18
Det var mer en kommentar till Neptun's inlägg, prova det fungerar säkert bra, men håll lite koll på hur intervallen beter sig.

Annons