Jag har ett 2227 filter. Det fyller uppfilterburken sakta genom att ta in mer än det ger ut. När det är fullt så ökar utblåset så att det blåser ut mer än det tar in. Detta innebär att filtermassan kommer att vara omväxlande vattensänkt och omväxlande torrt. Detta ger nitrificeringsbakterierna mer syre och därmed mycket effektivare nerbrytning. När jag köpte mitt så satt det den gamla intervallstyrningen på den. Denna var svår skött, strejkade ibland och lät lite väl mycket. Men jag köpte den nya modifierade och den är tyst underhållsfri och problemfri ännu, ett år senare. Jag har inte tvättat den ännu. Om du köper ett intervallfilter idag så är det garanterat utrustat med den nyare bättre intervallfunktionen. Filterna har fått massor av oförtjänt kritik pga barnsjukdommar. Jag kan varmt rekomendera ett intervallfilter efterssom dom är så mycket mer effektiva än vanliga. Enda nackdelen som jag ser det är att du inte kan ha ett partikelfilter i det. Lägger du i annat än keramiskt filtermaterial så strejkar den. Jag har löst det med att sätta ett förfilter i karet.
Dessutom så har jag kompleterat det med ett fluval 303, men det är mest för att jag har så mycket fisk. Dock är jag inte säker på att det är nödvändigt i mitt fall. Jag hade filtret över så då använde jag det.
Men köp du intervallfilter, det kommer du inte att ångra, det är ett mycket bra köp.
MVH
Magnus