Interzoo 2008

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 5 juni 2008 14:49
Jag har nu äntligen hämtat mig från diverse sjukdomar och kunnat börja ta itu med allt arbete som samlats på hög.
Jag har t.ex. lagt in 105 foton i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för goldisar) från den gigantiska zoofackmässan Interzoo. Någon av de närmaste dagarna räknar jag också med att lägga upp en artikel från mässan så att alla kan läsa och kolla på en del foton därifrån.
#2 - 5 juni 2008 17:32
Väntar med spänning:)!
#3 - 5 juni 2008 17:37
Missade du katten Kjell.;) Shappe ville gärna ha med den hem till Vinsta zoo.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 juni 2008 18:16
kaj.p skrev:
Missade du katten Kjell.;) Shappe ville gärna ha med den hem till Vinsta zoo.:D

Det var nog mycket som jag tyvärr missade;)
#5 - 5 juni 2008 21:45
Den kisen kunde gärna fått jobb i affären här i stan med;).
#6 - 5 juni 2008 22:07
Snuskgubbar! :D
#7 - 5 juni 2008 22:09
Vadå snuskgubbar, jag tycker hon ser snäll ut ju;)!
#8 - 6 juni 2008 04:38
Jag tycker hon verkar dyr i drift;)med tanke på storleken:D
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 juni 2008 10:12
Så har jag då fått klart artikeln från Interzoo - den kan läsas här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=484
#10 - 9 juni 2008 13:10
Tack än en gång för en trevlig "resa" med dig! Vill bara klaga på en sak: att man inte kan gå närmare inpå bilderna och att man måste "backa" med pilen för att komma tillbaka till artikeln efter varje bildtitt - och hamnar i början varje gång... annars var det kanon! Kul att corysarna hade så roligt :D och synd om dig som var så sjuk.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 juni 2008 13:19
Mamma Mia skrev:
Tack än en gång för en trevlig "resa" med dig! Vill bara klaga på en sak: att man inte kan gå närmare inpå bilderna och att man måste "backa" med pilen för att komma tillbaka till artikeln efter varje bildtitt - och hamnar i början varje gång... annars var det kanon!

Närmare inpå kan man väl gå - det är ju bara att klicka på fotot om man är goldis. Det andra håller jag med om kan vara lite segt eftersom alla fotona då måste laddas upp igen.
Så vill man mest kolla på fotona är det kanske smartast att gå direkt in på stora fotoarkivet och bläddra där - medan man kan ta denna lilla nackdel om det bara är några enstaka foton man skall kolla på.
#12 - 9 juni 2008 13:42
Nano-kar kommer stort, det har väl ingen missat, men det är en trend jag personligen inte gillar. Bara för att man KAN hålla en clownfisk eller annan frökenfisk vid liv i alldeles för små akvarier är det inte en bra idé att göra det.
I praktiken är det guldfisk-skålar med bättre filtersystem.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 juni 2008 13:54
Azur skrev:
Nano-kar kommer stort, det har väl ingen missat, men det är en trend jag personligen inte gillar. Bara för att man KAN hålla en clownfisk eller annan frökenfisk vid liv i alldeles för små akvarier är det inte en bra idé att göra det.

I praktiken är det guldfisk-skålar med bättre filtersystem.

Ja tycker att det mest är positivt.
Anledningen till det att de flesta nanokar har utmärkta filtersystem.
En annan fördel är att folk nu lär sig hur viktigt det är att ha både ett bra filtersystem samt vilka fiskar/räkor som man kan ha i små akvarier.

Tidigare gällde ju snarare "regeln".
Guldfiskskålar förkastligt.
Rektangulära akvarier bra.

Denna inskränkta inställning är bra mycket farligare. Så jag tycker som sagt att nano-akvarier har höjt den akvaristiska nivån vilket också innebär bättre djurvård.
#14 - 9 juni 2008 14:19
Kul att läsa! ...Nästa gång kan ni ju byta älgen mot en sån där katt... Lockar säkert fler besökare. ;)
#15 - 9 juni 2008 14:25
Nja, även det lilla extraklicket ger en - tycker jag - för liten bild. Jag vill kolla detaljerna :D

Närmare inpå kan man väl gå - det är ju bara att klicka på fotot om man är goldis.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 juni 2008 14:26
petnym skrev:
Nästa gång kan ni ju byta älgen mot en sån där katt... Lockar säkert fler besökare. ;)

Det tror jag också:D
Uppenbarligen är det i alla fall det enda som kaj.p ansåg vara värt att fota:p - ser fram emot fler foton Kaj
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 9 juni 2008 14:27
Mamma Mia skrev:
Nja, även det lilla extraklicket ger en - tycker jag - för liten bild. Jag vill kolla detaljerna :D

Då får du åka dit;) - här är tyvärr begränsningen 1000 pixlar
#18 - 9 juni 2008 15:53
Hade inte "det andra" Back to nature någon nyhet, eller skall dom ha Slimline som sin "nyhet" i två år till?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 9 juni 2008 18:08
petnym skrev:
Hade inte "det andra" Back to nature någon nyhet, eller skall dom ha Slimline som sin "nyhet" i två år till?

Nej inga nyheter från BTN-bakgruderna (även om du har en "nyhet" som väntar på dig här;)). Problemet med bakgrundstillverkningen är idag snarare att få produktionen att komma upp i nivå med efterfrågan (samtidigt som kvalitén bibehålls och produktionen ger vinst) och då är det smartast att ligga lite lågt med marknadsföringen.
Så rent krasst fanns det egentligen inte någon större anledning att ställa ut BTN-bakgrunderna på mässan. Hade Charlie hoppat över mässan i år så hade det dock inneburit att montern varit "puts väck" till nästa mässa. Vi hade nämligen ett kanonläge (som alla vill ha) i hall 1. Hoppar man över en mässa så halkar man nämligen "sist i kön" till nästa mässa och man hamnar på en urusel plats.
#20 - 12 juni 2008 09:09
Jag kan bara se 6 av bilderna. Resten kommer inte fram.:(
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 12 juni 2008 09:39
Kjaer skrev:

Verkar som om det bara funkar för goldisar - förhoppningsvis går det att rätta till.
#22 - 12 juni 2008 11:20
Jag skall se om jag kan lägga upp lite foto också då jag hade mer tid än Kjell o springa runt. :)
Sedan hittade jag dessa snyggingar i ett tavel kar men tyvärr visste de inte vad det var den hette.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 12 juni 2008 13:51
kaj.p skrev:
Jag skall se om jag kan lägga upp lite foto också då jag hade mer tid än Kjell o springa runt. :)

Sedan hittade jag dessa snyggingar i ett tavel kar men tyvärr visste de inte vad det var den hette.

Det är ofta problemet på en mässa att utställarna inte vet vilka fiskar de har i sina akvarier.
Jag hade i alla fall en lista över alla fiskar i BTN-akvarierna och det var säkert 100 st som frågade - så detta är definitivt något som besökarna vill veta.
#24 - 12 juni 2008 14:03
kaj.p skrev:

Kanske denna Micropoecilia picta
http://www.britishlivebearerassociation.co.uk/Database/Micropoecilia/Micropoecilia%20picta.htm
#25 - 12 juni 2008 16:27
Verkar som om det bara funkar för goldisar - förhoppningsvis går det att rätta till.

Hoppas det! Vill väldigt gärna kunna se hela artikeln.
#26 - 13 juni 2008 08:55
Guy Palm skrev:

Du har nog rätt som vanligt Guy. :) Fick dock inga bra bilder då det var mycket folk runt dessa fiskar. Tanken var o ta nya foton på dem när det var lugnare men tyvärr hittade jag aldrig tillbaka.
Ett annat kar som fick aldeles för lite tid var detta saltkar som är öppet o vattnet rinner över kanterna hela tiden o ner över glaset. All teknik satt sedan under o inne i tanken även ljuset.:confused:
#27 - 13 juni 2008 08:58
Lite bilder på inredda kar
#28 - 13 juni 2008 09:01
Några till :D
#29 - 13 juni 2008 09:04
Dekor avdelningen tydligen lönar det sig att åka från kina o ställa ut alla dessa hemska plastdekorer. :confused: :mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 21 juni 2008 10:05
Kjaer skrev:

Nu skall alla foton funka för alla - hoppas jag i alla fall

Annons