Intressant firre på Hornbach !!!

#1 - 4 juni 2009 10:23
Var inne på Hornbach i Malmö för att köpa diverse bekämningsmedel
till myrorna, man kan ju inte låta bli att gå ner till akvariedelen.

De hade en riktigt rolig fisk i de stora tankarna till dammfisk.

nämligen denne gynnare:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=44&SOK=1

De var kanske 15-20 cm långa.

Satan i havet vad kär jag blev.

Hade de bara funkat i normala kar, så hade jag köpt hela klabbet.

Men men....nu får man vara nöjd med det man har....

.
#2 - 4 juni 2009 10:43
Du ville inte sälja rommen då? ;)
#3 - 4 juni 2009 11:10
Du ville inte sälja rommen då? ;)

1) Just den sorten de har inne på Hornbach ger inte den där berömda rommen.

2) Extremt extremt extremt svårt att få någon stör att leka om man inte
har en damm / flod / hav modell större.......

Tror inte ens mina 600 kvadratmeter tomt hade räckt.......

.
#4 - 4 juni 2009 11:55
Stören som är utrotningshotad skar man upp buken på för att få ut rommen(förr/nu? Arne Weisse sa det iallafall ;) )
så det blev inte ens tal om någon lek :(
Hoppas det inte är så idag iallafall.
Var de dyra?
#5 - 4 juni 2009 12:08

Var de dyra?

Det vet jag inte, helt ointressant eftersom jag inte kunde tatt i vilket
fall som helst.

spelar då liksom ingen roll om de kostar 3 pesos eller 3000 pesos.....

.
#6 - 4 juni 2009 12:41
Stöörigt
#7 - 4 juni 2009 13:25
De har fångat några störar utanför Öland i år.

Troligen från inplanterade störar i Polen.

Det vore häftigt om vi kunde få störarna att trivas även i svenska vatten.:)
Problemet är vår "miljövänliga" vattenkraft som har förstört varenda svenskt vattendrag och fiskfauna.:mad:
#8 - 4 juni 2009 16:04
Eh, det där med CITES-listan då?
#9 - 4 juni 2009 16:57
Stören som är utrotningshotad skar man upp buken på för att få ut rommen(förr/nu? Arne Weisse sa det iallafall ;) )

så det blev inte ens tal om någon lek :(

Hoppas det inte är så idag iallafall.

Var de dyra?
brukar ligga på en ca 350-400kr stycket i butik
#10 - 4 juni 2009 17:29
Såg en idag för 449 på 20-25cm. Jag är utrustad med uselt ögonmått men tror längden stämmer rätt bra.
#11 - 4 juni 2009 17:31
Jag har sett nån som är en meter ca riktigt snygga att ha i en damm och att dem klarar sig väldigt bra vintertid i dammen dem kommer upp på kvällarna och äter lite som malar faktiskt.
#12 - 4 juni 2009 17:57
Jag har sett nån som är en meter ca riktigt snygga att ha i en damm och att dem klarar sig väldigt bra vintertid i dammen dem kommer upp på kvällarna och äter lite som malar faktiskt.

Han i Tomelilla hade ett gäng såna va?
#13 - 4 juni 2009 18:06
NIC skrev:
Han i Tomelilla hade ett gäng såna va?
Jepp Bla han.
#14 - 4 juni 2009 18:15
hur ser de här ut i färgen när de är större? De få bilder jag sett på stör tidigare har varit väldigt ljusa med lite grått. Men det var när jag slukade fisketidningar när jag var i tonåren.
#15 - 4 juni 2009 18:20
hur ser de här ut i färgen när de är större? De få bilder jag sett på stör tidigare har varit väldigt ljusa med lite grått. Men det var när jag slukade fisketidningar när jag var i tonåren.
Dem som jag har sett är mörka i färgen som säljes som dammfisk en hybrid till den riktiga Stören som är lite för stor för en villa damm:D
#16 - 4 juni 2009 18:35
Danmarksresan som var med MAF i köpenhamn så såg jag en hel del störar för damm, bla fanns det även albinostörar ca 1m långa.....
#17 - 4 juni 2009 22:11
Jag av oxå på hornbach o såg dom små liven idag. Tyckte det stod att dom kostade 200 kr styck. plus att det såg ut att vara två olika sorter. vissa hade ett vitt sträck längs kroppen. väldans livliga va dom iaf. berättade om dom för min far som har en damm på 20 m2/ med ett medel på 60 cm djupt. han skulle kolla om dom gick o ha där! sjukt nice isåfall
#18 - 5 juni 2009 05:33
Mumin skrev:
Eh, det där med CITES-listan då?

Vet inte om ovanstående hoppades över av alla som skrivit i tråden, men jag lyfter frågan igen.
#19 - 5 juni 2009 05:53
HenkeP skrev:
Vet inte om ovanstående hoppades över av alla som skrivit i tråden, men jag lyfter frågan igen.

Det är ingen av de rödlistade arterna som säljs som dammfisk. Detta står att läsa på Nols hemsida

De flesta som hör talas om stör tänkar antagligen på den Ryska stören och kaviar vilket är något helt annat än stör till trädgårdsdammar. Den stör som dammägaren kan ha i sin trädgårdsdamm är en odlad hybrid som främst används till matfisk. Den växer snabbt och kan bli mer än 1 meter stor om dammen är tillräcklig. Normalt stannat den betydligt tidigare.
#20 - 5 juni 2009 06:10
Guy Palm skrev:
Det är ingen av de rödlistade arterna som säljs som dammfisk.

Odlad hybrid eller ej, i artbeskrivningen det hänvisas till i första inlägget så står det ju faktiskt:
A.ruthenus (liksom alla andra störar) finns med på CITES-lista B vilket innebär att det gäller speciella restriktioner för handel med denna art. Detta gäller även för odlade exemplar.

(Min fetstils-markering.)

Så nånstans är det ju fel då, antingen i artbeskrivningen, eller i försäljningen av dessa hybrid-störar.
#21 - 5 juni 2009 06:17
Det är fel på hänvisningen i det 1:a inlägget. Sedan att alla odlade arter skulle vara rödlistade stämmer inte. Denna odlade hybrid får säljas. Kanske Kjell borde ändra i artbeskrivningen.
#22 - 5 juni 2009 10:28
Det är en ganska stor skillnad på att vara rödlistad och vara Cites-B-listad.
Läs mer om citeslagarna här om ni inte vet skillnaden. http://www.psittacites.com/Citeslagar.html
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 5 juni 2009 10:56
Guy Palm skrev:
Det är fel på hänvisningen i det 1:a inlägget. Sedan att alla odlade arter skulle vara rödlistade stämmer inte. Denna odlade hybrid får säljas. Kanske Kjell borde ändra i artbeskrivningen.

Vad skall jag ändra. Kollade just på CITES-listan och där finns Acipenser ruthenus med i appendix II (vilket motsvarar EUs B-listning). B-listade djur kan säljas men det krävs speciellt tillstånd från Länsstyrelsen för att man skall få göra detta.

Det görs ingen skillnad mellan vildfångade eller odlade exemplar. Om det rör sig om en hybrid mellan 2 arter som har olika listning så gäller alltid den högre listningen. Så är det en hybrid mellan en A och en B-listad art så blir hybriden A-listad. Rör det sig om en hybrid mellan t.ex. en A-listad och en art som inte alls är listad så blir hybriden A-listad osv
#24 - 5 juni 2009 21:37
HenkeP skrev:

Visste då inte vad CITES-listan va för lista. Man lär sig något nytt varje dag:D:D
#25 - 5 juni 2009 21:51
Om jag inte förstått fel är det väl sterletten som brukar säljas som dammfisk, och den är väl ingen hybrid?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=44&SOK=1
#26 - 7 juni 2009 09:29
Om man vill ha ordning i sitt akvarium måste man undvika fisk som stör ...

Annons