[quote=Erik...]På hagens hemsida hävdar de 3'500 liter per timme "without load" alltså helt utan motstånd, och 2'300 liter per timme annars, antar att de syftar på någon standard "load" typ iaf. slangar och sådant inkopplat. Jag tror att [xstream] har läst lite slarvigt.[/quote]
Måste bara vara jag som läser slarvigt
här med då, och
manualen som tydligt meddelar:
[FONT=Frutiger-Roman][SIZE=1][COLOR=black][LEFT]FLUVAL FX5 SPECIFICATIONS[/LEFT]
[/COLOR][LEFT][COLOR=black]Aquarium Capacity: 400 gallons 1,500 liters[/COLOR]
[COLOR=black]Pump Output: 925 g/h 3,500 l/h[/COLOR]
[COLOR=black]Mechanical Area (Foam): 325.5 in.2 2,100 cm2[/COLOR]
[COLOR=black]Biological Volume: 1.5 gallons 5.9 l[/COLOR]
[COLOR=black]Filtration Volume: 5.28 gallons 20 l[/COLOR]
[COLOR=black]Filter Circulation*: 607 g/h 2,300 l/h[/COLOR]
[COLOR=black]Head Height (max.): 10.8ft 3.3 m[/COLOR]
[COLOR=black]Wattages 120V/60Hz: 50W[/COLOR]
[COLOR=black]Wattages 230-240V/50Hz: 48W[/COLOR]
[COLOR=black]*[/COLOR]
[/LEFT]
[/SIZE][/FONT][LEFT]
[FONT=OfficinaSans-Bold][SIZE=1][COLOR=black]Note: [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Frutiger-Roman][SIZE=1][COLOR=black]Flow rates were measured with intake and output [/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=black]hoses of the same length and without media[SIZE=2].[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT][/LEFT]
[FONT=Frutiger-Roman]
[/FONT][LEFT]
För mig, står det ganska klart att 3500 l/h är pumpens kapacitet, absolut optimala förhållanden. Altså, utan slangar, utan filtercistern, och med flödesmätaren kopplad rakt på utloppet från pumpen, och hela härligheten nedslängd i en pöl med vatten.
Men jag har såklart slarvat och läst fel någonstans.
B!
[/LEFT]
(En trogen krigare ger sig aldrig... den senaste tiden har man var 5äte sekund sett ett nytt "fel" i koden för mitt inlägg medans jag försökte redigera rätt på olika teckenstorlekar osv.... Inte det mest inituiva interfacet det här, och det genererar en hel vete s (musli?) massa onödig kod.)