intressant notering ang. fluval fx5

#1 - 11 juli 2006 16:58
Ett bättre ord kanske är fulval fx5.

Ingenstans i handboken nämns de utlovade 3500l/h, däremot står det 2300l/h på sida 3 och sidan efter det finns en specifikation osm lyder:

Filter circulation*: 2,300 l/h
...
*Note: Flow rates were measured with intake and output hoses of the same length and without media.

Jag undrar vilken tomte som hittade på de 3500l/h som står på kartongen jag.

Cheers
#2 - 11 juli 2006 23:05
2300L/H är med filtermaterial.
3500L/H är utan filtermatrial och är det vanligaste sättet att mäta och så mäter även eheim till exempel.
#3 - 12 juli 2006 05:46
Raven,

[QUOTE='[xstream]']

...
*Note: Flow rates were measured with intake and output hoses of the same length and without media.

Cheers[/QUOTE]

Hur skall man då tolka "without media" ?
#4 - 13 juli 2006 09:18
3500l/h = Pumphuvudets kapacitet, sanolikt helt utan slang, nedsänkt i vatten, eller motsvarande.
2300l/h = Systemet monterat utan filtermaterial.

B!
#5 - 13 juli 2006 10:52
Då inställer sig frågan, vad pumpar den MED filtermedia ?
Apropå [xstream]s "kommentar" (Fulval) så kommer det mig osökt att tänka på Robert Gustavsson och hans "fulöl" ;)
#6 - 13 juli 2006 13:56
[quote=Raven]2300L/H är med filtermaterial.
3500L/H är utan filtermatrial och är det vanligaste sättet att mäta och så mäter även eheim till exempel.[/quote]

Du brukar alltid komma med väl genomtänkta och grundade kommentarer raven men har du kollat styrkan på glasen det sista?

Anledningen till att jag postade det här inlägget var för övrigt att det på många ställen noteras ju vad du säger här raven, 2300l/h med filtermaterial, vilket ju faktiskt inte alls stämmer.
#7 - 13 juli 2006 14:36
Vad pumpar det då?
Har ett själv.

Sigge
#8 - 13 juli 2006 14:48
Mycket bra fråga sigges, har inte mätt och är inte säker på att jag orkar. Jag räknar med att den räcker för mitt 720L.
#9 - 13 juli 2006 15:15
Den borde sparka igenom vattenvolymen 2-2.5 gånger i timman, innan filtermassan blivit ordentligt igensatt. Grov uppskattning dock. (Ja, jag gissar på 1500-2000L/h "i bruk". Någon som har en kan göra en hyfsad simulering genom att ta tiden på hur lång tid det tar att pumpa en viss mängd vatten, tex fylla en hink som hålls i höjd med akvariets överkant.)
B!
#10 - 13 juli 2006 15:36
[quote=Karon]Då inställer sig frågan, vad pumpar den MED filtermedia ?
Apropå [xstream]s "kommentar" (Fulval) så kommer det mig osökt att tänka på Robert Gustavsson och hans "fulöl" ;)[/quote]

Vad den pumpar med media berar på valet av media.

Med hjälp av de nominella pumpeffekten och volym per tid / tryckhöjdsdiagrammet brukar man kunna göra sig en tillräckligt bra uppfattning om hur effektiv pumpen är, naturligtvis inte exakt hur många lit/h med ett visst filtermatrial.

Det viktigaste måste väl ändå vara att det filtrerar vattnet tillräckligt bra?
#11 - 13 juli 2006 15:45
På hagens hemsida hävdar de 3'500 liter per timme "without load" alltså helt utan motstånd, och 2'300 liter per timme annars, antar att de syftar på någon standard "load" typ iaf. slangar och sådant inkopplat. Jag tror att [xstream] har läst lite slarvigt.
#12 - 13 juli 2006 16:07
Du får tro precis vad du vill, men det betyder inte att du har rätt.
#13 - 13 juli 2006 16:10
[quote=Erik...]På hagens hemsida hävdar de 3'500 liter per timme "without load" alltså helt utan motstånd, och 2'300 liter per timme annars, antar att de syftar på någon standard "load" typ iaf. slangar och sådant inkopplat. Jag tror att [xstream] har läst lite slarvigt.[/quote]

Måste bara vara jag som läser slarvigt här med då, och manualen som tydligt meddelar:

[FONT=Frutiger-Roman][SIZE=1][COLOR=black][LEFT]FLUVAL FX5 SPECIFICATIONS[/LEFT]

[/COLOR][LEFT][COLOR=black]Aquarium Capacity: 400 gallons 1,500 liters[/COLOR]
[COLOR=black]Pump Output: 925 g/h 3,500 l/h[/COLOR]
[COLOR=black]Mechanical Area (Foam): 325.5 in.2 2,100 cm2[/COLOR]
[COLOR=black]Biological Volume: 1.5 gallons 5.9 l[/COLOR]
[COLOR=black]Filtration Volume: 5.28 gallons 20 l[/COLOR]
[COLOR=black]Filter Circulation*: 607 g/h 2,300 l/h[/COLOR]
[COLOR=black]Head Height (max.): 10.8ft 3.3 m[/COLOR]
[COLOR=black]Wattages 120V/60Hz: 50W[/COLOR]
[COLOR=black]Wattages 230-240V/50Hz: 48W[/COLOR]
[COLOR=black]*[/COLOR]
[/LEFT]
[/SIZE][/FONT][LEFT][FONT=OfficinaSans-Bold][SIZE=1][COLOR=black]Note: [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Frutiger-Roman][SIZE=1][COLOR=black]Flow rates were measured with intake and output [/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=black]hoses of the same length and without media[SIZE=2].[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT][/LEFT]
[FONT=Frutiger-Roman]
[/FONT][LEFT]
För mig, står det ganska klart att 3500 l/h är pumpens kapacitet, absolut optimala förhållanden. Altså, utan slangar, utan filtercistern, och med flödesmätaren kopplad rakt på utloppet från pumpen, och hela härligheten nedslängd i en pöl med vatten.

Men jag har såklart slarvat och läst fel någonstans.
B!
[/LEFT]
(En trogen krigare ger sig aldrig... den senaste tiden har man var 5äte sekund sett ett nytt "fel" i koden för mitt inlägg medans jag försökte redigera rätt på olika teckenstorlekar osv.... Inte det mest inituiva interfacet det här, och det genererar en hel vete s (musli?) massa onödig kod.)
#14 - 13 juli 2006 16:15
Precis Mr. B.

Bara för att motbevisa honom så öppnade jag handboken igen och laddade dessutom pdf från hagen.com, jag hade läst slarvigt. Inte så att grunden i mitt påstående var fel men 3,500l/h nämns faktiskt på ett ställe som du tydligt visade på. Shame on me men det är fortfarande relevant information med tanke på att Raven och flera andra bedömer 2,300l/h som kapaciteten med media. Därav denna tråd som jag redan påpekat.
#15 - 13 juli 2006 16:29
Ska man vara gnällig, kan 2300L vara uppmätt med ett par cm slang, med dm diameter, och en kort (<1cm) förminskning för att få på det hela på pumpen, och massor med vatten ovanpå.Det gör inte någon större skillnad då motståndet från slangarna är marginellt, men istället för 2300 l/h tom, kanske vi får 2200 l/h.. gnäll gnäll ;- )

B!
HazelCR
#16 - 13 juli 2006 18:21
[QUOTE=Mr B]Ska man vara gnällig, kan 2300L vara uppmätt med ett par cm slang, med dm diameter, och en kort (<1cm) förminskning för att få på det hela på pumpen, och massor med vatten ovanpå.Det gör inte någon större skillnad då motståndet från slangarna är marginellt, men istället för 2300 l/h tom, kanske vi får 2200 l/h.. gnäll gnäll ;- )

B![/QUOTE]

Det står ju 2300 l/h, när det gäller akvariekapaciteten i en länk som Mr B hänvisar till.
Akvarium capacity borde väl innebära åtminstone med medföljande filtermaterial ?
#17 - 13 juli 2006 18:48
Beror ju helt på vilken sorts akvarium vi talar om.
#18 - 13 juli 2006 18:49
men snälla nån. Jag har citerat texten rakt ut ur pdf'en, inkluderandes deras "*" markering och texten för vad den står för, där det i klartext står att det är med lika lång in och utloppsslang, och UTAN filtermaterial. Det nämns inget om längden på slangarna, eller avståndet i höjd till vattenytan, men det står klart och tydligt "UTAN FILTERMEDIA". Jag har även länkat till pdf'en för de som betvivlar mitt citats äkthet, eller för den som kanske helt enkelt är lite nyfiken.

B!
#19 - 13 juli 2006 18:53
En notering man kan tänkas göra vad det gäller lika långa slangar. Paketet inkluderar en 3m-slang så för att pressa min naivitet en aning så tror jag nog att de skurit av den på mitten.

Dessutom tycker man att de skulle testat den med sina egna rekommendationer för installation vilket innebär att slangarna måste ha varit minst 70cm eller så.

I vilket fall känns ämnet ganska utagerat, tyckte bara det var en intressant notering att göra för personer som funderar på att köpa den i framtiden.

Cheers
HazelCR
#20 - 13 juli 2006 19:33
[QUOTE='[xstream]']Beror ju helt på vilken sorts akvarium vi talar om.[/QUOTE]

I den löpande pdf- texten näms kapaciteten 2300 l/h i samband med kar upp till 1500 liter.

Men längre ned finns det lite teknisk information och där står det 2300 l/h med lika långa slangar och utan filtermedia.

Såååååååå det beror av var man vill läsa. Hursomhelst är det iaf vilseledande, anser jag.

Men, vad tusan "blåset" räcker till mitt 660 iaf. :D
#21 - 13 juli 2006 19:36
Tycker nog du ska gå tillbaka till ritbordet och kolla vad vi redan skrivit här. När du ändå skissar på nya smarta saker att skriva så kan du ju också notera hur jag skrev sorts akvarium, dvs. malawi kräver med rundgång än ett kar med räkor.
HazelCR
#22 - 13 juli 2006 19:51
Du/vi får hoppas att tomten hör av sig. :D

Annons