Intresse för videos eller något annat på Zoopet

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 6 maj 2007 09:46
Att genomföra förbättringar på Zoopet är inte lätt eftersom man inte riktigt vet vad som efterfrågas.
T.ex. vet vi att oerhört många läser artbeskrivningarna (ca 6.000 läses varje dygn) så den avdelningen är viktig på Zoopet.
Vi har ju också en väldigt stor artikelavdelning här på Zoopet - men för denna är uppenbarligen intresset minimalt eftersom de nästan aldrig kommenteras och väldigt få klickar också på fotona i den.
Så min undran är -
1/ Vad är det för fel på artikelavdelningen? Är ni inte intresserade av den typen av information?
2/ Vi har ju också tänkt att införa en "videoavdelning" där vi lägger in videos från stora akvaristiska evenemang. Jag börjar dock fundera på att strunta i detta - är man inte intresserad av att läsa och se på foton från ett akvaristiskt evenemang så finns det väl ingen anledning att tro att ni är intresserade av videos från dessa, eller?
3/ Är det något annat som ni skulle vara intresserade av.
#2 - 6 maj 2007 10:05
Det är nog lite fel att mäta intresset för artiklarna med antalet klick på foton.
Själv klickar jag möjligen på något enstaka foto när jag läser artiklarna.
#3 - 6 maj 2007 10:13
När jag läser artikel händer det ytterst sällan att jag klickar upp bilderna till större. Jag gillar verkligen att läsa om träffarna, t ex. Och odling, inredning m m, m m. Videos kan vara kul för att beskriva ett skeende. F ö kan jag inte komma på något som ni inte redan har gjort ;)
#4 - 6 maj 2007 10:21
Samma här, händer att jag klickar på något enstaka foto. Däremot läser jag alltid artiklarna.
#5 - 6 maj 2007 10:32
Jag tror att som ovan talare skrivit att det är få som klickar på artikelfotona, själv gör jag enbart det om det är något speciellt som lockar.
Det är sällan jag klickar på ett artikelfoto helt enkelt, varför det vetitusan men så är det.
Däremot så läser jag dom flesta med stort välbehag.
Alltid intressant att se hur det ser ut och läsa om andra offentliga djurparker med akvariedel runt om i världen.

Videos som du nämner skulle jag däremot helt klart ta mig mer tid att titta på om möjligheten fanns och dom talade förståeligt i filmerna :D
Typ snackar nån tyska så lägg ner ;), men det finns ju dom som kan det oxå dock inte jag [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 maj 2007 10:52
Som jag skrev ovan så handlar det ju inte bara om att få klickar på fotona utan i än högre grad om att att artiklarna aldrig kommenteras.
Man skulle ju t.ex. kunna tänka sig att den senaste artikeln från Rikstämman skulle ge upphov till några frågor om byggandet av bakgrunder eller om miljöfrågor - men det är absolut noll i respons.

Jämför t.ex. med alla de inlägg som dyker upp här på Zoopet om "djurplågeri" i annonser på Blocket. En sådan annons är helt klart oerhört mycket intressantare att diskutera än en lång artikel från Riksstämman, ciklidstämman, en bra växtartikel etc. etc.
#7 - 6 maj 2007 11:32
1/ Vad är det för fel på artikelavdelningen? Är ni inte intresserade av den typen av information?

Det största felet med artikelavdelningen är att det är så svårt att hitta dit. Om ni tex skapade klistrade trådar här på forumet med länkar till relevanta artiklar så skulle säkert mångdubbelt så många läsa dom...
#8 - 6 maj 2007 12:09
Jag tror att för många är det så att Zoopet är ett forum i första hand och att dom inte riktigt insett att det finns så otroligt mycket annan intresant läsning bla bland artiklarna som många gånger är mycket givande om man ger sig tid att läsa igenom dom.

Artikeln från rikstämman som du nämner Kjell är mycket bra och jag håller helt med om att tex delen med bakgrunderna borde väcka "vill ha begäret" hos många men tydligen tittar/hittar inte folk bland artiklarna utan fokuserar helt på forumet och missar i och med det mycket intressant info.

Hur man ska folk att inse att det kanske är mer givande att läsa och kommentera artiklar än att diskutera tex annonser på Blocket är dock ingen lätt fråga, men det kanske till viss del speglar intresset hos besökarna, sedan tror jag att många går direkt in på forumet och hoppar över startsidan och helt enkelt missar en massa info om tex nya artiklar, om det beror på lathet eller ointresse må vara osagt men en lösning kanske vore att lägga ihop starsidan och forumet på nått sätt så att infon blir mer synlig, problemet med det är dock att det nog lätt blir plottrigt.

Sedan tror jag forumet skulle må bra av en skärpning när det gäller tex den enorma mängd trådar som sprutar in varje dag, vissa dar kan det vara flera trådar om samma sak tex "Hjälp nitrit" Hjäääälp alger" mm, men hur det ska styras upp vete gudarna men ett tips kan vara klistrad info längst upp som handlar om tex uppstart, nitrifikation, alger mm och sist men inte minst kanske lite tips om hur man uppför sig, söker i forumet mm
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 maj 2007 12:27
Vi har ju i alla fall försökt att lyfta fram artiklarna rejält på Zoopet, dels så har de ju nu en egen rubrik i rullgardinsmenyn ovan vilket gör att de alltid finns med, dels så tar vi ALLTID upp det i forumet (ariklen från riksstämman togs t.o.m. upp i två olika trådar), dels så tar vi upp alla nya artiklarna i det månadsutskick som vi gör.
Så även om det är som så att många går direkt in på startsidan så kan man helt enkelt inte undgå att lägga märke till att det kommit in en ny artike.
Nej jag tror att det i grunden för de flesta helt enkelt är rätt ointressant att läsa om akvarieinfo och att de flesta tycker att det är betydligt roligare att kasta skit på annonsörer i blocket (eller alternativt kasta skit på de som kastar skit på annonsörer på blocket).
#10 - 6 maj 2007 13:10
:D :D :D

Nej jag tror att det i grunden för de flesta helt enkelt är rätt ointressant att läsa om akvarieinfo och att de flesta tycker att det är betydligt roligare att kasta skit på annonsörer i blocket (eller alternativt kasta skit på de som kastar skit på annonsörer på blocket).
#11 - 6 maj 2007 15:42
Artiklar läser man kanske en gång, och då har man fått den info man vill. Artbeskrivningarna får man gå tillbaka till för att kolla saker då och då.

Det vore kanske en idé att försöka skriva artiklar som är "i takt" med vad som diskuteras på forumet? Det finns trådar som skulle kunna utgöra bas för bra artiklar, som räktråden, bland annat.
#12 - 6 maj 2007 16:01
Som jag skrev ovan så handlar det ju inte bara om att få klickar på fotona utan i än högre grad om att att artiklarna aldrig kommenteras.

Man skulle ju t.ex. kunna tänka sig att den senaste artikeln från Rikstämman skulle ge upphov till några frågor om byggandet av bakgrunder eller om miljöfrågor - men det är absolut noll i respons.

Jämför t.ex. med alla de inlägg som dyker upp här på Zoopet om "djurplågeri" i annonser på Blocket. En sådan annons är helt klart oerhört mycket intressantare att diskutera än en lång artikel från Riksstämman, ciklidstämman, en bra växtartikel etc. etc.
Jag läser alltid artikarna med stor glädje roligt att se bilder m.m varför jag skulle kommentera det mera det förstår jag inte:confused: :confused: en artikel är som en dagstidning man läser det tar till sig det sen är det bra enligt mig;) så fortsätt med artiklar när du är ute på dina resor jätte bra läsning.Det är nog inte bara jag som tycker det det är nog många mer som också tycker att det inte behöver kommenteras det är så bra skrivet det gäller andra också som kommer med bra artiklar:)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 6 maj 2007 16:10
Det vore kanske en idé att försöka skriva artiklar som är "i takt" med vad som diskuteras på forumet? Det finns trådar som skulle kunna utgöra bas för bra artiklar, som räktråden, bland annat.

Det är ju inte riktigt så enkelt att man bara skriver ihop en artikel bara för att ämnet just nu är aktuellt. Sedan tycker jag nog faktiskt att just vad gäller Riksstämmoartiklen behandlar rätt aktuella ämen som både bakgrundsbyggen och miljöfrågor - så så enkelt som att ämnena inte är "i takt med forumet" är det nog inte

varför jag skulle kommentera det mera det förstår jag inte:confused: :confused: en artikel är som en dagstidning man läser det tar till sig det sen är det bra enligt mig;)

Jo men som sagt skulle jag slänga in en annons på blocket ett akvarie som säljes med påfåglar i ett 100-liters akvarium så skulle det bli en himla diskussion här - varför måste "alla" kommentera detta, men ingen de ämnen som tas upp i artiklarna.
#14 - 6 maj 2007 16:22
Det är ju inte riktigt så enkelt att man bara skriver ihop en artikel bara för att ämnet just nu är aktuellt. Sedan tycker jag nog faktiskt att just vad gäller Riksstämmoartiklen behandlar rätt aktuella ämen som både bakgrundsbyggen och miljöfrågor - så så enkelt som att ämnena inte är "i takt med forumet" är det nog inte

Jo men som sagt skulle jag slänga in en annons på blocket ett akvarie som säljes med påfåglar i ett 100-liters akvarium så skulle det bli en himla diskussion här - varför måste "alla" kommentera detta, men ingen de ämnen som tas upp i artiklarna.
Men nu är det som det är:D folk kanske inte vill kommentera artiklarna för att dem känner att inte det behövs:)
#15 - 6 maj 2007 16:55
Nu har jag läst artikeln om riksstämman, och det var en mycket bra redogörelse för en intressant helg. Nästan som att ha varit där irl, helt enkelt.
Men var skriver jag det? Luftar min oro för att jorden ska gå under eller för att jag ska misslyckas med bakgrundsbygget?
I forumtråden som drogs igång inför stämman? Eller ska jag skriva en kommentar till en bild - men vilken?
Varför inte låta varje ny artikel få en egen forumtråd? Självklart ska man inte behöva leta efter tråden när man läst artikeln eller vice versa. På detta sätt tror jag att vi slöfockar som går direkt till "inlägg sedan förra besöket" skulle få svårare att missa artiklarna.
Att inte så många klickar på bilderna förstår jag - de är ju skapligt stora som de är.
Video tror jag på.
#16 - 6 maj 2007 17:02
Jo men det är just dessa "alla" som jag gnällde på i ett tidigare inlägg... jag läser artiklarna och tycker om dem. Jag skulle lika lite kommentera dem som jag skulle kommentera en annan journalists verk. Har man skrivit något, så tror man på det och har gjort sitt bästa. Förstår inte riktigt vad du vill ha för respons? Ang. miljöförstöringen så vet ju alla hur eländigt det är - jag upplever inte att jag kan påverka det genom att kommentera en artikel av dig. Och ang bakgrundsbyggen - jag läser och häpnar - blir himla imponerad att folk gör sånt - men JAG kan inte, och har inte intresse nog att fördjupa mig i ämnet. Därav - inga kommentarer. Samma sak med kommentarer runt fototävlingarna - ibland har jag något att säga, ibland inte. Krystar inte fram något som inte finns där... men det betyder inte, att jag inte uppskattar allt som skrivs, och allt ert arbete!
mvh Mia

Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 maj 2007 17:08
Varför inte låta varje ny artikel få en egen forumtråd?

Denna lades in samtidigt som artikeln
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103503
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 6 maj 2007 17:12
Förstår inte riktigt vad du vill ha för respons?

Vad som helst - heller 20 negativa inlägg än inget alls;)

Nu handlar det ju inte bara om denna artikel utan om i stort sett samtliga artiklar - för min del är det väl skit samma men jag tycker att det är lite tråkigt när andra anstränger sig och skriver ihop en artikel och det blir noll i respons.
#19 - 6 maj 2007 17:18
OK - det kan jag förstå. Man skapar något och vill ha gensvar. Jag ska försöka bättra mig ;)

Nu handlar det ju inte bara om denna artikel utan om i stort sett samtliga artiklar - för min del är det väl skit samma men jag tycker att det är lite tråkigt när andra anstränger sig och skriver ihop en artikel och det blir noll i respons.
#20 - 6 maj 2007 17:22
Denna lades in samtidigt som artikeln

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103503

Ahhh... den måste jag ha missat.
Men jag tror att vi måste uppmanas att säga vår mening, både i anslutning till artikeln och i forumtråden.
Tråden ovan är ju mer ett meddelande om att det finns en artikel att läsa än ett startskott på en intressant debatt. Och vid artikeln antyds ingenstans att man kan diskutera ämnet (eller har jag missat nåt igen?).
#21 - 6 maj 2007 17:26

Så du önskar mera elakheter - ganska ovanligt faktiskt...
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 maj 2007 17:31
erikthur skrev:
Så du önskar mera elakheter - ganska ovanligt faktiskt...

Det har jag inte skrivit - bara för att man är negativ behöver man inte vara elak;)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 6 maj 2007 17:33
Ahhh... den måste jag ha missat.

Men jag tror att vi måste uppmanas att säga vår mening, både i anslutning till artikeln och i forumtråden.

Tråden ovan är ju mer ett meddelande om att det finns en artikel att läsa än ett startskott på en intressant debatt. Och vid artikeln antyds ingenstans att man kan diskutera ämnet (eller har jag missat nåt igen?).

Nja - jag "tjatar" väl inte direkt längre. Det gjorde jag i början men
det var länge sen jag gav upp det:D
#24 - 6 maj 2007 19:42
Är ny på detta forum, men tycker att utan artiklarna skulle forumet inte vara komplett. Har dock inte tänkt på att kommentera artiklarna, skall bättra mig där.

Video snuttar tycker jag personligen är en bra ide, mitt problem kommer snarare vara att jag har en sån föråldrad dator så den har svårt att hantera lite tyngre nedladdningar. Har försökt titta på lite saltvattensföreläsningar som kan laddas ner men det fungerar inget vidare.
Video snuttar som skulle kunna vara intressanta för mig (när jag skaffat bättre dator;) ) är tex föredrag mm från olika föreningar, eller filmer som visar DIY projekt osv
#25 - 6 maj 2007 20:05
Det skulle vara kul om ni kunde vissa en video från varje biotop.Så folk kan se hur fisken lever i sin naturliga miljö.
#26 - 6 maj 2007 20:14
Det skulle vara kul om ni kunde vissa en video från varje biotop.Så folk kan se hur fisken lever i sin naturliga miljö.

Ett bra förslag.
#27 - 7 maj 2007 20:05
Är ny på detta forum, men tycker att utan artiklarna skulle forumet inte vara komplett. Har dock inte tänkt på att kommentera artiklarna, skall bättra mig där.

Försökte kommentera ett par artiklar, men hittade inte någon knapp för att göra det. Är den möjligheten borttagen eller är det jag som är blind.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 7 maj 2007 20:18
Försökte kommentera ett par artiklar, men hittade inte någon knapp för att göra det. Är den möjligheten borttagen eller är det jag som är blind.

Den möjligheten har aldrig funnits. Har funderat på att införa den (om det nu går - vet ej) men jag tycker att det borde vara bättre om man diskuterade den i forumet (lägger alltid in en ny tråd när nya artiklar läggs in) eftersom det skulle få fler att läsa artiklarna.
Det är i alla fall tanken

Video snuttar som skulle kunna vara intressanta för mig (när jag skaffat bättre dator;) ) är tex föredrag mm från olika föreningar, eller filmer som visar DIY projekt osv

Ofta är det väl som så att föredragshållare inte vill låta sig spelas in - att spela in DIY projekt är väl en bra idé men kräver tyvärr en massa arbete och det finns det inte tid till.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 7 maj 2007 20:21

Vore ju kul om man fick åka runt och spela in dom:D - fast då behöver vi bli bra många fler goldisar för att jag skall ha råd till det;)

Det är nog dessvärre inte heller så mycket billigare att köpa in videos från andra som redan gjort sådana resor och spelat in videos.

De videos som kommer blir nog i först hand videos inspelade på akvarieutställningar och liknande.
#30 - 7 maj 2007 20:38
Den möjligheten har aldrig funnits. Har funderat på att införa den (om det nu går - vet ej) men jag tycker att det borde vara bättre om man diskuterade den i forumet (lägger alltid in en ny tråd när nya artiklar läggs in) eftersom det skulle få fler att läsa artiklarna.

Det är i alla fall tanken .

Ok, då missförstod jag lite, men då vet jag.

Ofta är det väl som så att föredragshållare inte vill låta sig spelas in - att spela in DIY projekt är väl en bra idé men kräver tyvärr en massa arbete och det finns det inte tid till

Jo det har du rätt i att många föredragshållare inte vill bli inspelade.
----------------------

En annan ide jag funderade på var att ni skulle kunna lägga upp en massa förslag på hur man kan befolka (befiska kanske;) ) olika storlekar och typer av akvarium. Så att det finns samlat på ett ställe och inte utspritt i alla olika trådar. Ungefär som ni gör i ciklid boken där ni tex ger förslag på vad man kan ha i ett 400 liters tanganyika akvarium. . Det är ju ganska vanliga frågor på forumet.
Men det har ni kanske redan fast jag inte hittat det än.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 8 maj 2007 07:44
En annan ide jag funderade på var att ni skulle kunna lägga upp en massa förslag på hur man kan befolka (befiska kanske;) ) olika storlekar och typer av akvarium. Så att det finns samlat på ett ställe och inte utspritt i alla olika trådar. Ungefär som ni gör i ciklid boken där ni tex ger förslag på vad man kan ha i ett 400 liters tanganyika akvarium. . Det är ju ganska vanliga frågor på forumet.

Men det har ni kanske redan fast jag inte hittat det än.

I varje artbeskrivning så nämns ju oftast vilka andra sorters fiskar som just den arten passar ihop med.
Det finns ju miljontals olika kombinationer så det vore lite jobbigt att bygga upp något här och dessutom så handlar de ju mycket om ens egen smak - dvs vad man själv tycker är vackert och intressant.
Efterlyser man ideer så är ju det bästa sättet att fråga i forumet.
#32 - 8 maj 2007 09:26
kanske man skulle kunna ha lite länkar till "streaming videos" och en DIY till hur man drar igång det?...
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 8 maj 2007 10:06
kanske man skulle kunna ha lite länkar till "streaming videos" och en DIY till hur man drar igång det?...

Vad är en streaming video
#34 - 8 maj 2007 10:09
1) Vad är DIY?
2) Gick in på Artiklar/Företagsreportage och hittade bara Simontorp och Akvarielagret. Beror detta på att det bara är ni (du och Christian) som får skriva där, eller har ni inte tid/tillfälle? Vill ni isåfall att någon annan skriver om andra företag? Tänker på Aquaria, Fjärilshuset, alla andra fina zooaffärer...
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 8 maj 2007 10:18
Mamma Mia skrev:
1) Vad är DIY?

2) Gick in på Artiklar/Företagsreportage och hittade bara Simontorp och Akvarielagret. Beror detta på att det bara är ni (du och Christian) som får skriva där, eller har ni inte tid/tillfälle? Vill ni isåfall att någon annan skriver om andra företag? Tänker på Aquaria, Fjärilshuset, alla andra fina zooaffärer...

1/ DIY betyder "Do it yourself"
2/ Aquaria finns med på "Offentliga akvarier", Fjärilshuset kommer att komma med där när de de får in lite fler akvarier.
I företagsreportaget kommer enbart de affärer med som stöder Zoopet genom att ha en banner här.
Bilagor:
#36 - 8 maj 2007 11:15
I varje artbeskrivning så nämns ju oftast vilka andra sorters fiskar som just den arten passar ihop med.

Det finns ju miljontals olika kombinationer så det vore lite jobbigt att bygga upp något här och dessutom så handlar de ju mycket om ens egen smak - dvs vad man själv tycker är vackert och intressant.

Efterlyser man ideer så är ju det bästa sättet att fråga i forumet.

Jo det skulle väl tillslut bli så många förslag att skulle bli svåröverskådlig. Det är väl även bra att han några frågor över till forumet ;) .
#37 - 8 maj 2007 13:01
Aha... ja då förstår jag!

1/ DIY betyder "Do it yourself"

2/ Aquaria finns med på "Offentliga akvarier", Fjärilshuset kommer att komma med där när de de får in lite fler akvarier.

I företagsreportaget kommer enbart de affärer med som stöder Zoopet genom att ha en banner här.
#38 - 15 maj 2007 07:16
Jag ska erkänna att jag ofta missar nya artiklar, men när jag väl ser dom så läser jag dom gärna.

Eftersom det nu läggs ut en forumtråd när en ny artikel publiceras, varför inte länka till den tråden i artikeln, tex:
Diskuter artikeln och dess innehåll i fäljande forum tråd: "Länk till forumtråden".

Då tror jag med all säkerhet att det skulle kommenteras och frågas rörande innehållet i artikeln.

Gjorde man detta för alla artiklar så skulle det nog passa bra med ett eget underforum just för artikkel diskussioner. Då skulle man dessutom hitta artiklarna den vägen.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 15 maj 2007 07:24
Eftersom det nu läggs ut en forumtråd när en ny artikel publiceras, varför inte länka till den tråden i artikeln, tex:

Diskuter artikeln och dess innehåll i fäljande forum tråd: "Länk till forumtråden".

OKej - skall försöka komma ihåg att göra det nästa gång

Gjorde man detta för alla artiklar så skulle det nog passa bra med ett eget underforum just för artikkel diskussioner. Då skulle man dessutom hitta artiklarna den vägen.

Vete sjutton om det är rätt - jag tycker nog att det är bättre att en artikel om "Växter och alger" ligger i den kategorin

Jag har förövrigt nu köpt en videokamera och skall försöka filma en del under Aqurama i Singapore nästa vecka
#40 - 15 maj 2007 07:49
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 15 maj 2007 07:51
#42 - 15 maj 2007 08:05
Vete sjutton om det är rätt - jag tycker nog att det är bättre att en artikel om "Växter och alger" ligger i den kategorin

Det har du nog rätt i, men nu ligger dom under zoopet.com vilket inte är något vidare enl. mig.

En tråd i "rätt" kategori och en länk från artikeln tror jag är rätt sätt för att få igång lite diskussioner.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 15 maj 2007 08:25
heeke skrev:
Det har du nog rätt i, men nu ligger dom under zoopet.com vilket inte är något vidare enl. mig.

En tråd i "rätt" kategori och en länk från artikeln tror jag är rätt sätt för att få igång lite diskussioner.

Jag har testat med att lägga dom i zoopet.com eller i "rätt kategori". Under den senaste tiden har jag faktiskt lagt dom på bägge ställena.
#44 - 17 maj 2007 11:22
3/ Är det något annat som ni skulle vara intresserade av.[/quote]

Ja, Jag skulle vilja ha något som visar hur aggresiv en fisk är i artbeskrivningarna t.ex. en 1-10gradering (1=mycket snäll/gör inte en fluga förnär & 10=en av de mest aggressiva i världen/omöjlig att hålla med andra fiskar) e.l. Det finns ju på hur lätta de är att odla så varför inte detta? Tittar du på ciklider så står det aggressiv och starkt revirhävdande på de flesta, men hur aggressiva är de? Jag hade tyckt att det var toppen om detta lades in här på Zoopet.
Hoppas att ni andra håller med!

Mvh
Mathias
#45 - 18 maj 2007 18:23
Hej, igen!!!
Jag skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite respons på mitt förslag oavsett om det var mycket dåligt!!!

När jag läser detta tycker att jag att jag låter irriterad, tolka det inte så. :)

Mvh
Mathias
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 18 maj 2007 19:30
matte159 skrev:

Ja, Jag skulle vilja ha något som visar hur aggresiv en fisk är i artbeskrivningarna t.ex. en 1-10gradering (1=mycket snäll/gör inte en fluga förnär & 10=en av de mest aggressiva i världen/omöjlig att hålla med andra fiskar) e.l. Det finns ju på hur lätta de är att odla så varför inte detta? Tittar du på ciklider så står det aggressiv och starkt revirhävdande på de flesta, men hur aggressiva är de? Jag hade tyckt att det var toppen om detta lades in här på Zoopet.
Hoppas att ni andra håller med!

Mvh
Mathias[/quote]
Tycker att aggresivitet är svårt att bedömma på ett korrekt sätt - hur aggressiv en art är beror ju helt på hur den hålls.
Följer man bara den info som ges i artbeskrivningen så är ju egentligen ingen art aggressiv.
#47 - 19 maj 2007 07:24
OK!
Det är nog lite svårt.
Det jag menar är att när det står t.ex revirhävdande och aggressiv på både Zebraciklid (den mest aggressiva ciklid jag varit i kontakt med) och Eldbuk (den snällaste cikliden jag har varit i kontakt med),så blir jag lite fundersam:confused:
Därför tyckte jag att det skulle vara bra med en sådan valör.
Hur kan man bedömma om en fisk är lätt eller svår odlad. Det är ju samma sak, "det beror ju helt på hur den hålls".

Ha Det Bra!!!
Mathias
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 19 maj 2007 09:25
matte159 skrev:
OK!

Det är nog lite svårt.

Det jag menar är att när det står t.ex revirhävdande och aggressiv på både Zebraciklid (den mest aggressiva ciklid jag varit i kontakt med) och Eldbuk (den snällaste cikliden jag har varit i kontakt med),så blir jag lite fundersam:confused:

Därför tyckte jag att det skulle vara bra med en sådan valör.

Hur kan man bedömma om en fisk är lätt eller svår odlad. Det är ju samma sak, "det beror ju helt på hur den hålls".

Ha Det Bra!!!

Mathias

Detta står det om eldbuk - Den är revirhävdande, men relativt fredlig förutom i lekperioden. Vissa individer kan dock vara mycket aggressiva och rovgiriga.
Detta om zebraciklid - Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium.
och det är väl inte riktigt samma sak, eller hur.

Som sagt jag gillar egentligen inte ordet aggressivitet eftersom det dels finns så stora variationer beroende på individer och dels betryder så oerhört mycket hur de hålls.
Många menar att en fiskätare måste vara aggressiv (den äter ju andra fiskar) - vilket jag inte alls håller med om. Deras naturliga beteende är ju att äta mindre fiskar och då skall man inte hålla dem ihop med fiskar i ätstorlek etc.

Däremot är t.ex. sådant som aggressivitet lite inbakat i begreppet "svårighetsgrad".
#49 - 19 maj 2007 11:37
OK!!!
Jag ger mig:p !!!
Jag börjar inse att det kanse inte är ett så bra förslag. Du har ju 100% rätt med att vissa fiskar som bl.a Rödciklid som lätt surplar i sig Neontetror inte gör detta för att de är aggressiva utan för att de äter små fisk i naturen. Detta är en tanke jag aldrig riktigt tänkt på. Jo, jag har nämt det i en annan tråd, men inte så att jag verkligen har lyssnat på det själv. Jag förstår precis vad du menar och jag ska nog börja tänka lite i de banorna också...

Ha Det Super!!!
Mathias

Ps. Jag undrar bara hur det funkar med dessa Zoopet-träffarna? Var och när brukar de vara och hur får man informationen om dom, PM, E-mail e.l.??? Ds.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 19 maj 2007 11:49
matte159 skrev:
Jag undrar bara hur det funkar med dessa Zoopet-träffarna? Var och när brukar de vara och hur får man informationen om dom, PM, E-mail e.l.??? Ds.

Det finns ju några zoopettrådar för resp, "grupp" där man informerar och också kan anmäla sig om man vill komma på nästa träff (brukar aldrig vara några problem med samåkning), komma med egna förslag på vad som skall göras, efterlysa samåkning etc.
För oss i väst gäller denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441&page=237
#51 - 19 maj 2007 18:26
Det finns ju några zoopettrådar för resp, "grupp" där man informerar och också kan anmäla sig om man vill komma på nästa träff (brukar aldrig vara några problem med samåkning), komma med egna förslag på vad som skall göras, efterlysa samåkning etc.

För oss i väst gäller denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441&page=237

Är detta något för ensamma 14 åringar. Mina andra familjemedlemmar är totalt ointresserade av allt som har med akvarium att göra.:p Det hade självklart varit super kul att följa med, framförallt om min första och enda "kompis" här på Zoopet, MaxB, skulle följa med (vi PM:ar dagligen till varandra, dvs vi känner varandra inte i verkliga livet, men ändå).

Mvh
Mathias
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 19 maj 2007 19:13
matte159 skrev:
Är detta något för ensamma 14 åringar. Mina andra familjemedlemmar är totalt ointresserade av allt som har med akvarium att göra.:p Det hade självklart varit super kul att följa med, framförallt om min första och enda "kompis" här på Zoopet, MaxB, skulle följa med (vi PM:ar dagligen till varandra, dvs vi känner varandra inte i verkliga livet, men ändå).

Mvh

Mathias

Ja här blir du inte ensam i alla fall - självklart är det bara att hänga på. Vi har inga åldersgränser vare sig uppåt eller neråt.
MaxB var med på förra träffen - men har för mig att han inte kunde komma på nästa.
Bilagor:
#53 - 20 maj 2007 07:01
Hej, Igen!!!
Äh, Skit samma, Jag fick inte av morsan.[:-118] Fråga mig inte varför, men så är det. Jag orkade inte ta konflikten utan jag gav mig med ett varför. Svaret blev då "för att du inte känner några där", konstigt svar tycker jag. Om jag inte får träffa någon så lär jag aldrig börja känna någon heller...
Aja, så är livet, man får inte alltid som man vill.[V]

Ha det bra, vi ses kanse på nästa Zoopet-träff!!!
Mathias
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 20 maj 2007 07:41
matte159 skrev:
Hej, Igen!!!

Äh, Skit samma, Jag fick inte av morsan.[:-118] Fråga mig inte varför, men så är det. Jag orkade inte ta konflikten utan jag gav mig med ett varför. Svaret blev då "för att du inte känner några där", konstigt svar tycker jag. Om jag inte får träffa någon så lär jag aldrig börja känna någon heller...

Aja, så är livet, man får inte alltid som man vill.[V]

Ha det bra, vi ses kanse på nästa Zoopet-träff!!!

Mathias

Tråkigt - det är ju en familjeträff så man kna ju tycka det är OK.
Du är välkommen nästa gång istället - det blir nog först till hösten.
#55 - 14 juni 2007 12:02
Man kan ju lägga upp fakta på sina fiskar tex

Namn:Anssi
Art:Neontetra
Längd:3 cm
Övrigt:Gillar vita mygglarver
#56 - 19 juni 2007 14:32

2/ Vi har ju också tänkt att införa en "videoavdelning" där vi lägger in videos från stora akvaristiska evenemang. Jag börjar dock fundera på att strunta i detta - är man inte intresserad av att läsa och se på foton från ett akvaristiskt evenemang så finns det väl ingen anledning att tro att ni är intresserade av videos från dessa, eller?

punkt 1, jag tror att skälet till att man inte kollar in artiklarna är för att man inte är medveten om det, idag var första gången jag kollade igenom artiklarna, detta pga denna tråd. jag fann det väldigt väldigt intressant. Förutom detta så kände jag att man kanske borde ta steget upp och börja delta i dessa evenemang och börja snacka lite mer om det för att skapa ett intresse. Man kan tex öppna ett speciellt forum där man enbart koncentrerar sig på evenemang, rekomendationer på olika akvariebutiker, hemsidor osv osv osv. Detta är ju ytters relevant och intressant enligt mig. vad sägs ??

punkt 2, den hänger ju givetvist ihop med det jag skrev på punkt två. man måste skapa intresset och göra medlemarna medvetna om att denna "funktion" finns på zoopet. HAR man redan gjort en del saker för att fresta medlemarna till att läsa artiklarna osv så har det antagligen inte funkat. Då kjell är väll det bästa sättet genom att förnya och locka folk genom en videofunktion kanske? eller vad sägs :)

punkt 2, Det finns alltid mycket annat som är intressant, frågan är dock om det är relevant eller inte. Själv så anser jag att denna sida gällande de viktiga punkterna är fulländad. Sedan kan man kanske skojja till det lite mer och satsa på att göra en del saker mer intressanta kanske.

Mvh Amaro
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 20 juni 2007 08:40
Amaro skrev:
punkt 1, jag tror att skälet till att man inte kollar in artiklarna är för att man inte är medveten om det, idag var första gången jag kollade igenom artiklarna, detta pga denna tråd. jag fann det väldigt väldigt intressant. Förutom detta så kände jag att man kanske borde ta steget upp och börja delta i dessa evenemang och börja snacka lite mer om det för att skapa ett intresse. Man kan tex öppna ett speciellt forum där man enbart koncentrerar sig på evenemang, rekomendationer på olika akvariebutiker, hemsidor osv osv osv. Detta är ju ytters relevant och intressant enligt mig. vad sägs ??

punkt 2, den hänger ju givetvist ihop med det jag skrev på punkt två. man måste skapa intresset och göra medlemarna medvetna om att denna "funktion" finns på zoopet. HAR man redan gjort en del saker för att fresta medlemarna till att läsa artiklarna osv så har det antagligen inte funkat. Då kjell är väll det bästa sättet genom att förnya och locka folk genom en videofunktion kanske? eller vad sägs :)

Mvh Amaro

Det finns ju många avdelningar på Zoopet som är viktiga och jag tycker nog att vi har lyft fram "artiklarna rejält".
Dels har den fått en egen avdelning i rullgardinsmenyn ovan, dels har de hamnat längst upp till höger på första sidan och dels så startar jag alltid (nästan alltid i alla fall) en tråd i forumet när en ny artikel läggs in så det finns nog ingen avdelning här som vi lobbat så mycket för.
Video kommer det som sagt att publiceras några då och då på Zoopet men det är en himla massa arbete med detta. Filma, klippa och redigera, lägga text till etc. etc. - bakom videon från Aquarama (som kommer rätt snart) ligger det säkert 40 timmars efterarbete.
#58 - 21 juni 2007 17:30
Halloj, igen!!!!
Jag har nyss köpt en ny mal och skulle järna vilja se Zoopets åsikter mm. om denna genom en artbeskrivning. Malen heter Spotted Royal Plecostomus (L-330). Detta är bara ett önskemål på nästa eller framtida artbeskrivningens innehåll.
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 21 juni 2007 17:54
matte159 skrev:
Halloj, igen!!!!

Jag har nyss köpt en ny mal och skulle järna vilja se Zoopets åsikter mm. om denna genom en artbeskrivning. Malen heter Spotted Royal Plecostomus (L-330). Detta är bara ett önskemål på nästa eller framtida artbeskrivningens innehåll.

Well jag säger som jag har gjort ettusenåttielva gånger tidigare;)
Nya artbeskrivningar gör vi om det finns bra foton i 1000 pixlars storlek inlagda i Goldmedlemmarnas fotoarkiv. Så sätt igång och fota:D
#60 - 21 juni 2007 17:59
Jag har bara en kamera med 2 Megapixels så fotona jag tar blir oftast lite gryniga, men jag ska försöka att fixa till ett GRYMT foto på malen.
Tänk att få ha sin egen fisk på bild i artbeskrivningarna......:p
#61 - 21 juni 2007 18:11
Angående artiklarna undrar jag om det kan vara så att folk inte förstår vad detta är? Jag själv läste de grundläggande artiklarna när jag startade upp mitt första kar, men det var först idag jag upptäckte att den låg under artiklar! För mig var det mer fråga om "fakta" eller liknande, inte en artikel.

Vore det kanske en idé att ändra menynamnet till något annat än artikel?

För mig är en artikel något jag väljer att läsa när jag har tid över eller känner för att läsa mer om nåt intressant jag hört om.

Vet inte om du, Kjell, hänger med i mina tankar, men jag hoppas du förstår hur jag menare trots att tankarna just nu kretsar mer kring midsommarfirandet än det mina fingrar borde prestera i det här svaret! *skäms lite*
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 21 juni 2007 18:35
Vad skall man kalla det då så att det framgår tydligare vad det är.
Denna del har vi för övrigt alltid kallat för artiklar - däremot så hade vi ju tidigare våra egna basic artiklar som låg i högermenyn (dessa som nu är inlagda som Zoopet - bas).
Du nämner "Fakta" men det tycker jag är lite fel eftersom det ju faktiskt ryms betydligt mer än rena fakta under denna rubrik.

Sedan är det ju också som så att Zoopets mest besökta avdelning (besöks av fler än forumet) är artbeskrivningarna och dessa har ju en betydligt mer undanskymd plats i menyn än artiklarna och ändå hittar folk dit så jag tror fakstikt inte att det handlar om att folk inte hittar dit utan att nog snarare är så att folk helt enkelt inte är så intresserade
#63 - 21 juni 2007 19:22
Tycker absolut att artiklarna på zoopet är både viktiga och bra. För mig är de och artbeskrivningarna det som verkligen är värt att betala för genom guldmedlemskap. Forum, dagböcker mm finns ju varsomhelst och kräver egentligen väldigt lite att administrera. Men att producera artiklar och artbeskrivningar med kvalitet som de på denna sidan måste vara ett enormt jobb.

Jag måste dock säga att trots att jag läst alla artiklar på zoopet och många av dem flera gånger så har jag aldrig kommenterat en artikel. Det är också sällan som jag klickar upp några bilden. Finns inte möjligheten att helt enkelt få statistik på hur många gånger varje artikel visas? Jag har en känsla att bilden man får genom att kolla antalet kommentarer och bildklick inte visar en helt korrekt bild av det verkliga användandet.
#64 - 22 juni 2007 16:34
Måste passa på att fråga. I mitt "guldmail" stod det att jag skulle få tillgång till fler artiklar. Vilka är det?
Ska i ärlighetens namn sägas att jag inte är den mest flitiga besökaren på just den sidan (Dock är det väldigt bra artiklar!!) så jag har inte stenkoll på vilka jag skunde läsa innan..

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 22 juni 2007 18:16
battalionP skrev:
Måste passa på att fråga. I mitt "guldmail" stod det att jag skulle få tillgång till fler artiklar. Vilka är det?

Ska i ärlighetens namn sägas att jag inte är den mest flitiga besökaren på just den sidan (Dock är det väldigt bra artiklar!!) så jag har inte stenkoll på vilka jag skunde läsa innan..

/Hans

Det står i parentes (gold) efter dessa
Nu skall i ärlighetens namn säga att vi borde ändra på "Goldmailet". Anledningen är väl att idag så blir i stort sett alla nya artiklar öppna för alla. Däremot kan bara goldisar se alla foton som hör till artikeln samt klicka upp fotona till stort format.
Tack för att du påminde mig om detta så att vi kan göra en mer uppdaterad text.
#66 - 23 juni 2007 08:34

Tack för att du påminde mig om detta så att vi kan göra en mer uppdaterad text.

hehe varsågod, det var så lite så;)

/Hans

Annons