Iratherina werneri

#1 - 12 januari 2007 09:11
hejsan jag köpte för en vecka sedan Iratherina werneri Trådfenad Regnbågsfisk mycket fina fiskar tänkte det är inte så många som skriver om dom men tycker att dom är mycket fina tips till dom som vill ha en fisk som inte blir stor men vacker
#2 - 12 januari 2007 09:31
Ja, dom är jättehäftiga! Speciellt när hannarna spänner upp sina stora ryggfenor...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 januari 2007 09:59
Ruskigt bra på att hoppa är dom också :(
#4 - 12 januari 2007 11:36
Ruskigt bra på att hoppa är dom också :(

Oj, är dom? Det visste jag inte... Tur, för jag hade mina i ett öppet akvarie tidigare... Lyckades gasa ihjäl flera med koldioxid så nu har jag bara en, men det vore kul att skaffa några kompisar till den igen...

Det verkar inte vara så vanligt med regnbågsfiskar, men jag tycker många av dom är riktigt vackra och intressanta... Inte minst de små arterna som tex dina werneri eller Pseudomugil furcatus (gaffelstjärts regnbåge)...
#5 - 13 januari 2007 04:54
För att inte tala om dom prickiga Pseudomugil gertrudae. Och dom är inte speciellt känsliga heller och är lätta att föröka. Lite konstigt att regnbågar inte är mer poppis.
#6 - 14 januari 2007 17:47
Sonja skrev:
Lite konstigt att regnbågar inte är mer poppis.

Anledningen tror jag bl.a. är att det finns knappt några i handeln och de som finns är kanske inte precis det roligaste arterna + att dom sällan färgar ut i butiken. Jag har inte hittat särskilt många arter iallafall. Dom kan ifos alltid ta hem men har inte haft tålamodet till detta :)
#7 - 14 januari 2007 19:02
Nej så är det nog med de större arterna. Men de små blåögonen som dom nämnda och inte minst furcatus är ju hyffsat snygga från dom är rätt små. Men folk är väldigt inkörda på tetror.
#8 - 15 januari 2007 16:58
Jag tycker hursomhelst att de arter jag har är bland de trevligaste fiskar jag nånsin haft, det är alltid fart på dom och dom älskar att "leka" i strömmarna från pumpen.
Mycket trevliga och underhållande fiskar.
#9 - 15 januari 2007 17:04
Sonja skrev:
Nej så är det nog med de större arterna. Men de små blåögonen som dom nämnda och inte minst furcatus är ju hyffsat snygga från dom är rätt små. Men folk är väldigt inkörda på tetror.

Tetror är ju oftast billigare... Både furcatus och werneri kostar 59:- st i butik här i Linköping...
#10 - 15 januari 2007 23:26
petnym skrev:
Tetror är ju oftast billigare... Både furcatus och werneri kostar 59:- st i butik här i Linköping...

Jo det spelar förstås också in. Jag hade nog inte heller haft regnbågar/blåögon om jag inte fått mina första iform av rom bland växter jag fick av en akvarist.
Jag blev mycket förvånad då det började simma runt ett gäng pigga yngel i ytvattnet efter en tid.
#11 - 16 januari 2007 10:47
Sonja skrev:
Jo det spelar förstås också in. Jag hade nog inte heller haft regnbågar/blåögon om jag inte fått mina första iform av rom bland växter jag fick av en akvarist.

Jag blev mycket förvånad då det började simma runt ett gäng pigga yngel i ytvattnet efter en tid.

Har du några tips eller knep för hur man får dem att föröka sig? Jag har mina p.furcata i mitt räkakvarie med pH på kanske 8, KH på cirka 3 och tätplanterat med finbladiga växter... (Jag köpte dom rätt nyligen så de är kanske för små ännu...) Min numera ensamma werneri som är i mitt stora hightech-växtakvarie kanske inte kommer föröka sig om han inte får "kompisar", men hur vill de ha det? (Har där i pH strax under 7, och KH på 5-8, 70cm högt, varierande växtlighet)

EDIT: Såg att du, Sonja, svarat på denna fråga om werneri i en annan tråd. :)
#12 - 16 januari 2007 23:42
petnym skrev:
Har du några tips eller knep för hur man får dem att föröka sig? Jag har mina p.furcata i mitt räkakvarie med pH på kanske 8, KH på cirka 3 och tätplanterat med finbladiga växter... (Jag köpte dom rätt nyligen så de är kanske för små ännu...) Min numera ensamma werneri som är i mitt stora hightech-växtakvarie kanske inte kommer föröka sig om han inte får "kompisar", men hur vill de ha det? (Har där i pH strax under 7, och KH på 5-8, 70cm högt, varierande växtlighet)

EDIT: Såg att du, Sonja, svarat på denna fråga om werneri i en annan tråd. :)

Har jag skrivit något om förökning av werneri?
Jag har inte haft varken werneri eller furcatus, men P.gertrudae, P.signifer, M.praecox och en annan Melanotaenia kanske splendida som jag fått lek på. Har G.incisus men dom har jag inte lekt av.
Jag har haft samma vatten till alla, rätt ur kranen, blir ca 7.0-7.5 i ph och kh på 2.
Fiskarna har fått gå själva i kar och jag har haft lekmopp till dom. Matar med mycket levandefoder som nykläckt artemia och grindalsmask. Gör ordentliga vattenbyten varje vecka.
Sen kollar jag lekmoppen ofta och börjar jag se rom så antingen flyttar jag hela moppen till ett fisklöst kar (med posthornssnäckor) och hänger in ny mopp till de vuxna fiskarna, eller så plockar jag rommen för hand med rena fingrar och släpper ner i ett annat kar.

Men det absolut bästa resultatet hos gertrudaen fick jag när jag plockade rommen och släppte ner den i ett litet kar med torvbotten, typ killikar. Helskotta vad med blåögon jag fick.

Gertrudaen använder jag som startfisk i mina små nystartade räkkar. Jag har alltid mycket växter på botten, på rötter och flytande. Varje gång jag sen flyttar de vuxna när jag ska placera in nya räkor så dyker det upp nykläckta blåögon efter en vecka. Det är kul.
#13 - 22 januari 2007 07:19
petnym skrev:
Ja, dom är jättehäftiga! Speciellt när hannarna spänner upp sina stora ryggfenor...

Ja, speciellt om man har flera hanar...apropå priser så "borde" I.werneri inte kosta mer än 50:- ungefär, kanske att priserna sjunker så småningom, vi som har desa arter kan ju sätta igång och odla dem.....:D ;)
#14 - 22 januari 2007 07:50
Finns att köpa under 50:- i Halmstad
#15 - 22 januari 2007 08:01
Guy Palm skrev:
Finns att köpa under 50:- i Halmstad

tänkte väl det....:D ;) men det skadar väl inte att odla vidare för att pressa priserna lite mera...och för att hålla arten aktuell, annars kanske den "dör ut"/försvinner i handeln.....:p
#16 - 2 maj 2007 15:33
Hej,

Lånar tråden lite, jag får hem 15 st iratherina werneri.

Någon som har odlings tips till mig, lägger dom ägg eller är dom romspridare?
Och hur ska jag bära mig åt för att dom ska leka.

finns inte mycket att läsa om dom på internet.
#17 - 30 maj 2007 05:57
tummen skrev:
Ja, speciellt om man har flera hanar...apropå priser så "borde" I.werneri inte kosta mer än 50:- ungefär, kanske att priserna sjunker så småningom, vi som har desa arter kan ju sätta igång och odla dem.....:D ;)

Jag köpte 10st för 180kr igår, tycker det är underbart att man kan få sådana fantastiska fiskar så billigt :D
#18 - 30 maj 2007 06:18
Jag köpte 13 stycken för 90 kr för ett par veckor sen, Nu är det dags för odling.
#19 - 30 maj 2007 11:11
De anses mycket svårodlade. Det knepiga är tydligen fodret till ynglen, som är mycket små.
#20 - 30 maj 2007 11:19
Tack det var det jag ville veta, Jag har undrat om dom är svåra att odla, men jag kommer att ge det ett försök, det är inte kul när man inte får kämpa lite.

Man måste ha lite utmaningar med.
#21 - 30 maj 2007 11:20
Tänk på att även de vuxna vill ha liten mat. Man får smula flingfodret ordentligt åt dom...
#22 - 30 maj 2007 13:15
Jag har själv haft lite funderingar på att odla Werneri, men inte gjort några seriösa försök än.
Bästa platsen för info om regnbågar jag känner till är denna:
http://www.rainbowfish.info
Mycket seriöst folk.

Direktlänk till deras Iriatherina-forum:
http://www.rainbowfish.info/viewforum.php?f=7&sid=cd30d31fcf0789ad75f12a545ddd3b1b
#23 - 2 juni 2007 17:13
Jag hittar faktiskt inte regnbågsfiskar i Wikipedian, kanske är dom relativt nya som akvariefisk? Hur många kan man ha i ett 450L akvarium?
#24 - 2 juni 2007 18:12
Av iriatherina? Det är en liten fisk, du kan säkert ha >50 stycken i ett 450...
#25 - 2 juni 2007 19:11
iriatherina

Kan inte dom olika namnen och så ännu, jag tänkte på dom sorter som blir typ 12cm i snitt, dom kan väl bli upptill 15, men det är väl inget man ska räkna med? Kan vilken akvariefiskbutik som helst ta hem regnbågsfiskar eller är dom mer exotiska?:)Jag har hört en hel del positiva omdömmen om dom, finns det något negativt? Kort livslängd eller nåt??[:o]
#26 - 2 juni 2007 19:21
Aha, det är helt andra regnbågsfiskar det, ur släktet Melanotaenia och Glossolepis. De är helt annorlunda. Du bör nog starta en ny tråd för att få svar.
#27 - 7 juni 2007 09:41
Numera är även jag ägare till ett gäng på 10 stycken av denna vackra fisk Irantherina Werneri, en mycket snygg & trevlig fisk. Jag bytte in ett gäng andra vanliga fiskar mot dom här fina regnbågsfiskarna, så detta bytet var helt klart til min fördel. Det är kanske tur att zooaffärspersonalen inte alltid vet vad dom har i akvarierna;)

Hälsningar Anneth
#28 - 13 juli 2007 11:04
Azur skrev:
De anses mycket svårodlade. Det knepiga är tydligen fodret till ynglen, som är mycket små.

Men leker, det gör de nog mest hela tiden... man får väl odla micromask till dem eller skall det också vara för smått?:confused::D
#29 - 13 juli 2007 11:05
Anneth skrev:
Numera är även jag ägare till ett gäng på 10 stycken av denna vackra fisk Irantherina Werneri, en mycket snygg & trevlig fisk. Jag bytte in ett gäng andra vanliga fiskar mot dom här fina regnbågsfiskarna, så detta bytet var helt klart til min fördel. Det är kanske tur att zooaffärspersonalen inte alltid vet vad dom har i akvarierna;)

Hälsningar Anneth

[SIZE=6][COLOR=magenta]GRATTIS!!!!!![/COLOR][/SIZE]
#30 - 13 juli 2007 11:07
petnym skrev:
Tänk på att även de vuxna vill ha liten mat. Man får smula flingfodret ordentligt åt dom...

...eller ännu bättre mata med frysta bosmider/dafnier eller fånga ännu hellre levande vattenloppor, speciellt cyclops. Små former av svarta levande mygglarver är nog också ulti[COLOR=red]ma(l)t[/COLOR] för dem.:)

Annons