Har du några tips eller knep för hur man får dem att föröka sig? Jag har mina p.furcata i mitt räkakvarie med pH på kanske 8, KH på cirka 3 och tätplanterat med finbladiga växter... (Jag köpte dom rätt nyligen så de är kanske för små ännu...) Min numera ensamma werneri som är i mitt stora hightech-växtakvarie kanske inte kommer föröka sig om han inte får "kompisar", men hur vill de ha det? (Har där i pH strax under 7, och KH på 5-8, 70cm högt, varierande växtlighet)
EDIT: Såg att du, Sonja, svarat på denna fråga om werneri i en annan tråd. :)
Har jag skrivit något om förökning av werneri?
Jag har inte haft varken werneri eller furcatus, men P.gertrudae, P.signifer, M.praecox och en annan Melanotaenia kanske splendida som jag fått lek på. Har G.incisus men dom har jag inte lekt av.
Jag har haft samma vatten till alla, rätt ur kranen, blir ca 7.0-7.5 i ph och kh på 2.
Fiskarna har fått gå själva i kar och jag har haft lekmopp till dom. Matar med mycket levandefoder som nykläckt artemia och grindalsmask. Gör ordentliga vattenbyten varje vecka.
Sen kollar jag lekmoppen ofta och börjar jag se rom så antingen flyttar jag hela moppen till ett fisklöst kar (med posthornssnäckor) och hänger in ny mopp till de vuxna fiskarna, eller så plockar jag rommen för hand med rena fingrar och släpper ner i ett annat kar.
Men det absolut bästa resultatet hos gertrudaen fick jag när jag plockade rommen och släppte ner den i ett litet kar med torvbotten, typ killikar. Helskotta vad med blåögon jag fick.
Gertrudaen använder jag som startfisk i mina små nystartade räkkar. Jag har alltid mycket växter på botten, på rötter och flytande. Varje gång jag sen flyttar de vuxna när jag ska placera in nya räkor så dyker det upp nykläckta blåögon efter en vecka. Det är kul.