Irene M

#1 - 18 maj 2007 08:50
Fantastiskt underbart!

Vill bara börja med att säga att jag är din största beundrare, för det var ett fantastiskt arbete du gjorde med dvärgpuffarna.
Jag skulle vilja göra samma bedrift så småningom.

Jag bor i stockholm och undrar om du gjorde något med vattnet vid vattenbytena till dina puffar eller om det bara var rakt på så att säga?
Om du inte gjorde något speciellt med vattnet skulle du beteckna det som, bra, väldigt bra eller optimalt för dvärgpuffar? Alltså stockholmsvattnet!

Fattade aldrig hur eller var du hittade rommen förutom i ditt kar då såklart :).

Jawamossan verkade vara viktig :)....stämmer det?

Hur fick du tag på dina tre första dvärgar?
Har du dem kvar?

Vad gjorde du med ynglen?

Du skrev att du skriver i någon akvarietidning antagligen åt någon klubb då...men vilken? Jag vill bli medlem!

Du Irene en sak till! Håller de till i hela akvariumet eller endast närmast botten?

Anledningen till att jag frågar är att jag helst skulle vilja ha karet med endast kulisar, men det blir inte så värst roligt om de bara håller till i bottenskiktet.

Tänkte mig kanske ett par labyrintfiskar och då makropoder eftersom de är vackra och har en historia men det verkar som om de är för livliga att hålla tillsammans med kulisar. Så det får bli något annat i labyrintväg om det inte är så att dvärgarna håller till åtminstone lite i mitten/uppe i karet.

Mvh Gasse
#2 - 18 maj 2007 15:09
Hej!
Oj, tack! Men jag vet inte om det är någon bedrift precis..[:o] Jag tar bara hand om dom.. Det är allt.
Vattnet som jag använder är stockholmsvatten. (Jag bor i Västerhaninge). Jag använder enbart kallvatten som jag tempererar genom att värma vatten i en vattenkokare (Använd inte varmvatten från kranen). Kulorna är lite känsliga för skillnad i temperatur därför är det viktigt att vattnet har samma temperatur som i akvariet. Annars är som sagt vattnet här perfekt för kulorna.

För att hitta äggen slamsuger jag upp vattnet i hinkar. Speciellt runt jawamossan där kulorna helst leker. Hinkarna får stå några minuter sen häller man av så mycket vatten att bara det sista med bottenslam blir kvar. Häll över det i en liten plastbunke. Sen är det bara att söka igenom sörjan. Jag använder en pipett för att flytta över ägg och larver och yngel. Ägg och larver får vara i små flytbunkar. Jag byter vatten med en pipett morgon och kväll. De frisimmande ynglen flyttas till ett eget kar. Halva karet mer bar botten halva med massor av växter. Mata på barbottensidan. Har du kvar ynglen i lekakvariet kommer det inte att bli några bebisar.

När kulorna är riktigt små ser man dom nästan inte. Sen när dom ser ut som kulfiskar simmar dom fram och är nyfikna på allt. Dom följer mig överallt i rummet. Det är jätteviktigt att dom har massor med växter och saker att utforska. Simmar dom upp och ner vid rutan är dom sressade och uttråkade. Har du andra fiskar i akvariet kommer det inte heller att bli några bebisar. Men oroa dig inte! Dom simmar runt i hela akvariet. Få fiskar är för livliga att ha med kulfiskar. Däremot kan kulfiskarna skada andra fiskar om akvariet är för litet. Jag har sett små kulfiskar ge sig på stora scalarer. Dessutom är tetraodoner mycket giftiga. Om en sådan dör och en annan fisk äter på den kan det sluta illa.

Min akvarieklubb heter Bollmora akvarieklubb. Kom gärna på nästa möte som är det sista för säsongen.

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Jag köpte mina tre första på akvarielagret och har dom kvar. Dom leker hela tiden. Jag älskar mina små kulor! :)
#3 - 19 maj 2007 09:00
Ok tack så mycket Irene :).

Att karet kommer att bli för litet behöver du inte oroa dig för.

Kommer nog fler frågor med tiden!
#4 - 19 maj 2007 17:51
Du Irene du har ju två hanar och en hona, var det planerat eller blev det bara så?
Tror du att det fungerar med två honor och två hanar?
#5 - 19 maj 2007 18:32
Nu är jag inte Irene, men det är väl egentligen bättre med flera honor och en hane? Fast jag har också två hanar och en hona - dock inte planerat
#6 - 19 maj 2007 20:59
Hej!
Jag har två hanar och en hona. När jag köpte dom var dom mycket små och förskräckligt magra. Jag trodde det var en hane och två honor. Nu var det ju tvärt om. Det har fungerat jättebra. I ett annat akvarium har jag 2 hanar och 7 honor. Det går också bra. Jag tror att om man har kulorna ihop från att dom är små är det inget problem. Men när dom är vuxna blir det bråk om det kommer nya i reviret. Mina 9 stycken kulor bråkar aldrig! Men jag hittar aldrig varken yngel eller larver i det akvariet. Däremot ägg. Vill man föda upp kulor är nog det ultimata en hona och en hane och inga andra fiskar. Men absolut! 2 honor och två hanar borde inte vara något problem. Bara dom är ungfiskar. Ge mycket snäckor. Vattnet bör ha en pump så det blir lite lätt strömt. Mycket växter och speciellt jawamossa. Det borde sätta fart på leken.
#7 - 19 maj 2007 21:48
Strömt vatten!? Tänk att dessa små zeppelinare :) vill ha strömt vatten....det skulle jag aldrig tippa på!
Jodå mycket snäckor tänkte jag mig, ska avdela karet lite med en sektion för snäckodling, lite mindre men där ska det vara snäckhimmel no1. Tänkte ha den rutan som avdelar något lägre så sniglarna kan krypa över till kulorna men inte tvärt om. Tror ni det kan bli ett problem att kulorna bara står och väntar på nästa snigel som vandrar upp för glaset mot nästa middag.....dock inte sin egen *hehe*?

Tack Emmma för inlägget! Alla relevanta inlägg är välkomna.
Har du också fått yngel?
Jag skulle vilja ha fyra fiskar i mitt kar som beräknas bli bortåt 200 liter+ och undrar bara om en kille, tre tjejer är bättre än två killar, två tjejer eller kanske till och med en tjej, tre killar är bäst.

Mvh Gaston
#8 - 19 maj 2007 22:14
Tänk att dessa små zeppelinare vill ha strömt vatten....det skulle jag aldrig tippa på!

Lätt ström bara! Inte så strömt som malar ska ha!

Tror ni det kan bli ett problem att kulorna bara står och väntar på nästa snigel som vandrar

Dvärgkulorna kan hoppa! Dom kommer garanterat att försöka hoppa över till snäcksidan och skada sig. Dessutom ska dom inte äta snäckor varje dag. 2ggr/vecka är lagom.

Jag skulle satsa på 4 friska ungfiskar! Förhoppningsvis 2 honor 2 hanar. Med ett så stort akvarium kommer det inte att bli några problem. Se till att akvariet är väl cyklat bara innan du köper kulorna. Dom kommer inte att överleva i ett nystartat akvarium.
#9 - 20 maj 2007 01:10
Ok lätt ström är uppfattat, det blir så strömt som det kommer att bli med en något överdimensionerad cirkulationspump.

Ok de får inte heller se maten innan den serveras...uppfattat.
#10 - 20 maj 2007 06:51
Nej, har inte fått yngel. Fast jag tror de har lekt, jag har heller inte haft problem med två hanar de har bosatt sig i samma hörn av akvariet det är bara vid matning det går ganska villt till. Mina kulfiskar var egentligen en nybörjarmiss. Jag skulle ha några pansarmalar och kom hem med tre kulfiskar. Inte bra när jag bara hade ett 54l akvarium - och ett 200l som precis var nystartat. Resultatet var att jag fick flytta om en massa fisk och rusade iväg och köpte ett 45l akvarium med bättre filter som kulfiskarna nu bor i (med MYCKET växter). Fungerar bra men de skulle få större om jag hade plats.
#11 - 20 maj 2007 12:14
Jag tycker att det är jätteroligt att så många intresserar sig för dessa underbara och mycket speciella fiskar! Om någon skulle vara intresserad finns all info om hur jag sköter och föder upp mina kulfiskar finns på min hemsida.
http://www.beautybyirene.com/djur
Annars kan jag rekomendera
http://www.dwarfpuffers.com/
MVH. Irene
#12 - 20 maj 2007 14:17
Grindalsmask ska jag prova! Har försökt ge mina röda mygg men det vägrade de äta och killen jag frågade på A-lagret sa att de matade med artemia... det har fungerat bra fast variation i kosten behöver de nog och levande foder ger ju dem att göra.
#13 - 20 maj 2007 15:37
Grindalsmask ska jag prova! Har försökt ge mina röda mygg men det vägrade de äta

Hej!
röda mygg är viktigt foder för dvärgkulfiskar och skall utgöra basfoder! Alla mina kulfiskar älskar dom! Tom mina yngel när dom var för små för att kunna äta myglarverna "bar" omkring på dom i hela akvariet :D. Ett tips för att få kulfiskar (och även andra fiskar) som matvägrar att äta mat är att lägga maten i vitlök. När maten tagit smak av vitlök brukar den vara helt oemotståndlig!
Dvärgkulor ska inte äta artemia. Har du provat med snäckor? Grindalsmaskar är annars mycket näringsrikt och hälsosamt för kulorna. Jag matar mina med grindalsmaskarna 1 gg/dag. Får dom ett levande alternativ kommer nog de röda mygglarverna att slinka med av bara farten!
Lycka till!
#14 - 20 maj 2007 15:46
Vitlök var ett bra tips. Jag ska definitivt prova både det och grindalsmask, blir södermalms akvarieaffär efter jobbet på tisdag! Snäckor får de, ska försöka ge dem det oftare - jag har inte lyckats få dem att föröka sig så bra(fast nu verkar det vara snäckbebisar i ett akvarium). Brukar plocka i den ena lokala affären men hon har haft lite dåligt med snäckor sista tiden...
#15 - 20 maj 2007 16:55
Vitlök var otippat....inte bara vi som gillar det mao :).

Du verkar vara en uppsjö med bra tips Irene :), keep em coming!
#16 - 20 maj 2007 19:14
jag har inte lyckats få dem att föröka sig så bra
Det är förvånansvärt att de små krabaterna kan äta så mycket snäckor! En vän till mig som hade invasion av snäckor i sitt 700l akvarium fick några kulor av mig. Efter några dagar fanns inte en snäcka kvar i akvariet :D. Man kan föda upp snäckor genom att övermata ett akvarium. Ligger det kvar mat på botten kommer du snart att se fullt med snäckor som kalasar för fullt! Sen dröjer det inte länge förän du har rom överallt. Men som sagt... Snäckbrist är ett inte allt för ovanligt problem för de som har dvärgkulor! Om du ska till Janne på tisdag kom ihåg att ha gott om tid! Han har stora kunskaper och delar gärna med sig. Hälsa från mig!
#17 - 22 maj 2007 19:12
Nu har jag varit och handlat hos Janne, lyckades behärska mig och kom nästan bara hem med det jag skulle ha. Får åka dit igen efter lön han hade väldigt mycket roligt...
Är moina bra för kulfiskar? Trevligt med foder som de får jaga lite...
#18 - 22 maj 2007 20:34
Emmma skrev:
Nu har jag varit och handlat hos Janne, lyckades behärska mig och kom nästan bara hem med det jag skulle ha. Får åka dit igen efter lön han hade väldigt mycket roligt...

Hehe! Vet vad du menar! Jag måste också dit och handla. Jag har aldrig testat moina till mina kulfiskar. Har faktiskt inte lyckats med moina alls. Tycker det är jättebökigt att sköta. Fråga Janne vad han tror om moina till kulorna nästa gång du åker till honom. Det är ju hans specialite! Jag tycker att grindalsmaskarna är perfekta! Tar liten plats och är perfekt näringsmässigt för kulorna. Jättelätt att sköta. Men visst är det "kul" att se kulorna jaga? :D
#19 - 22 maj 2007 21:54
Emmma skrev:
Om de inte är direkt onyttiga för kulisarna så måste du ju prova och förtälja hur det gick Emmma! Kulisarna behöver väl också motion som oss människor eller vad tror du Irene?
#20 - 23 maj 2007 05:54
Janne sa att det var ok med moina till kulfisk, jag blir bara så osäker, man får ju så otroligt många olika svar när man frågar. Kulorna blev väldigt entusiastiska och det var fullt ös även på den hane man knappt ser annars. Blir kul att se hur de reagerar på grindalsmasken när det är dags för den. De är så otroligt söta när de jagar... kom även hem med en lite större snäcka som han trodde skulle klara sig mot kulorna (han hade såna hos sina) och den verkade ha klarat natten. Hoppas det fungerar för det är ganska mycket alger i karet
#21 - 23 maj 2007 17:48
Hej!

Om Janne säger att det är ok med moina kan du lita på honom. Jag ska faktiskt prova moina själv. Tänk på bara att när man matar kulfiskar ska man vara måttlig. Du vet att dom har ätit som dom ska om magarna är släta och fina och runda. Men om deras magar är knöliga så har dom fått för mycket mat. Det är inte bra för kulorna eftersom att det kan skada deras njurar bla. Förutom motion är det viktigt att dom får utforska och jaga. Dom behöver stimulans. Moina borde vara något som är spännande och intressant för dom. Håller dom sysselsatta. En sak till som jag tänkte på.. Det är jätteviktigt att kulfiskar aldrig kommer i kontakt med luften! Om ni flyttar kulorna eller köper nya i butik, se till att dom aldrig lyfts upp i en håv. Om dom blir rädda och blåser upp sig med luft finns risken att dom dör. Fånga i en håv, sätt en plastbunke eller något under håven och lyft.

Vad gäller din snäcka så har den nog hamnat i trubbel! :D Ibland kan det gå men mina kulor har gett sig på alla snäckor oavsett storlek. Kommer dom inte åt snäckan så är risken stor att du kommer att upptäcka att din snäcka saknar ”antenner”!
#22 - 24 maj 2007 16:53
Jag har nu testat grindalsmask och kulorna tyckte det var mums! röda mygglarver förstår de sig fortfarande inte på men jag försöker övertyga dem.
Jag har läst att de ska aktas för luft, min ena hane lyckades sugas med när jag bytte vatten första gången och hamnade på golvet. Det gick bra(han blåste inte upp sig) men jag har nu lärt mig att vara uppmärksam eftersom de oftast är där slangen är.
#23 - 24 maj 2007 19:00
Emmma skrev:
Jag har nu testat grindalsmask och kulorna tyckte det var mums! röda mygglarver förstår de sig fortfarande inte på men jag försöker övertyga dem.

Jag har läst att de ska aktas för luft, min ena hane lyckades sugas med när jag bytte vatten första gången och hamnade på golvet. Det gick bra(han blåste inte upp sig) men jag har nu lärt mig att vara uppmärksam eftersom de oftast är där slangen är.

Vad kul att dom gillar grindalsmaskar! Jag tror att dom kommer att ta röda mygg också så småningom. Det är bra att mata med levande foder eftersom att det inte smutsar ner vattnet på långa vägar som tex röda mygg. Men vill du få kulorna att leka är det nog nödvändigt att få dom att äta röda mygg. När jag gör vattenbyten använder jag en speciel vacum sug. Den har en liten sil som gör att kulorna inte kan sugas upp. Innan dess var jag nästan hysteriskt orolig för att suga upp en kula.

Annons