1) Ja, det finns en räcka olika "raser" av I. werneri. Den tydligen vanligaste här i Sverige är från Nya Guinea, och hanarna är mörkt chokladbruna i färgen med svarta fenor och röd buk, honorna mer honungsfärgade med gröngul ton. Australiska werneri är ljusare; en australisk form som förekommer i svensk handel är himmelsblå med mörkare tvärband, gula fenor, och gul buk.
I verkligheten är det inte alls samma art, utan "I. werneri" är vad som inom biologin kallas ett artkomplex, dvs ett större antal mycket närbesläktade arter som av bekvämlighetsskäl delar på ett och samma namn.
2) Trådfenor stimmar hyfsat, och håller till i mellanregionen av akvariet. Det är snälla och aktiva fiskar som vimlar omkring; de står aldrig stilla. De äter mycket sällan från botten, och helst inte från ytan heller.
Chokladbruna? Sådana har jag aldrig sett hittills....:D mina är silverfärgade med pastellröd-rosa färg ovanpå, ibland visar de tvärränder över kroppens sidor. Stjärtfenan kan ha olika färg, mina är hanar har gula och röda stjärtfenor. Det häftigaste är nog ryggfenan (egentligen fenorna, det är två stycken!) där en del ibland fälls upp som ett litet segel, och den andra som antagligen gett fisken dess namn, är som trådar, likadana trådar finns nere under buken...UNDERBARA fiskar, synd att man så sällan får tag i honor, de (mina i alla fall) är oansenligt silverfärgade, med korta röda fenor....:)