sorry men jag kan inte se det på annat sätt än att du, Joacim och Hogan 1 stöder detta.
Nu skall vi se om jag kan klargöra min inställning.....
Först och främst anser jag att det var ytterst tvivelaktigt - för att inte säga rent idiotiskt att "ge bort", det som nu är Israel exklusive de ockuperade områdena, efter WW II. Där begicks det första misstaget.
Men nu är det som det är och den situationen måste hanteras på ett eller annat sätt.
Israel kommer inte att ta sin befolkning och flytta till Madagaskar (en lösning som så sent som 1940 var en plan som SS och Eichmann jobbade på).
Israel befinner sig på gott och ont där dom är.
Diverse krig under årens lopp och försök att en gång för alla radera staten Israel har misslyckats och Israel har under dessa krig ockuperat vissa områden som man delvis har befolkat och nu inte släpper ifrån sig, trots FN-resolutioner.
Israel hatar inte sina grannar men känner ett starkt behov av att försäkra sig om att en ny förintelse inte inträffar. Däremot finns det ett starkt religiöst hat gentemot Israel från t.ex. Hamas som inte ens erkänner Israels rätt till existens. Detta hat är också spritt i resten av arabvärlden - alltså hos de stater som ligger närmast Israel på kartan.
Hamas har starkt stöd från Iran - som har kärnvapenambitioner. Hamas är
terroriststämplat av USA och EU.
När vapenvilan efter den senaste konflikten mellan Hamas och Israel upphörde strax före jul 2008, ökade raketbeskjutningen från Gaza mot Israels civilbefolkning (som vanligt med målsättning att döda så många civila som möjligt).
Israel varnade gång på gång Hamas. Man gick ut i TV och varnade till och med offentligt och sa att det kommer att komma en reaktion om inte raketbeskjutningen upphör.
Raketbeskjutningen stoppade inte - utan ökades i stället.
Israel beslutade sig då för att slå tillbaka för att försöka komma åt raketbaser och en gång för alla se till att Hamas möjligheter till att skada Israel upphör.
Vi har nu den situationen vi har - och i denna
specifika konflikt stödjer jag Israel.
I de flesta andra konflikter är det min uppfattning att Israel agerar förkastligt och jag har flera gånger sagt att jag hoppas att USA någon gång kan tänka sig att avstå från sitt veto - eller till och med hota Israel med att inte skeppa fler vapen - och att upphöra med sitt ekonomiska stöd.
Alltså - jag stödjer Israels agerande i denna specifika konflikt - men är i största allmänhet generellt emot Israels agerande.
Blev det klarare nu, Kjell?