Istället för fjärilar..

#1 - 19 mars 2008 19:58
Jag hade tänkt köpa fjärilar till mitt 60l men har hört att de är väldigt känsliga..
Undrar om det finns någon annan liten tålig ciklid som passar i ett 60L?
#2 - 19 mars 2008 20:06
SA dvärgciklider, t ex Kakaduaciklid?
#3 - 19 mars 2008 20:08
Jag skulle rekommendera grön bågciklid eller palettciklid.
#4 - 19 mars 2008 20:38
suzanne.h skrev:
Jag skulle rekommendera grön bågciklid eller palettciklid.

undrar om paletter verkligen kommer till sin rätt i ett 60 liters.....
#5 - 19 mars 2008 20:43
Paletter har ganska stort revir och skulle nog inte trivas i 60L. och absolut inte ihop med andra fiskar.
#6 - 19 mars 2008 20:45
e Fjärliar känsliga?, de har överleft mycket i mitt kar.. BLa en Hög nitrittopp som tog död på många av mina tetror... och en galen gurami som jagar runt dem hela dagen... Guramin e nu flyttad till ett annat kar för inkörning av det.
Fjärilsciklider e ju sååå fina... tycker att om du ville ha dem så ska du satsa på att skaffa det, håll bara vattnet så bra som möjligt så klarar dom sig jue, man ska ju ändå hålla vattenkvaliten så hög man kan..
#7 - 19 mars 2008 20:53
Beror ju helt på storleken på ett kar.. Jag har inte heller haft några problem med fjärilar när jag haft andra sjuka fiskar men då har mina simmat i 400 liter.. 60 liter tror jag är en jobbig storlek att hålla bra värden för fjärilen på.. Tror att dom lätt blir stressade av en sån liten volym också med tanke på att mitt par jagar varann på 150cm.
#8 - 19 mars 2008 22:04
Många apistogramma passar fungerar i ditt kar. Andra alternativ är till exempel snäckskalslekare, inte så färgglada kanske men intressant beteende.
#9 - 24 mars 2008 22:12
Hm, jag tror jag vill skaffa kakaduaciklider.. :)

Men kommer de funka tillsammans med guppy?
#10 - 30 mars 2008 18:39
taxidermy skrev:
Hm, jag tror jag vill skaffa kakaduaciklider.. :)

Men kommer de funka tillsammans med guppy?

Jag har hört väldigt olika svar nu, dvs att ciklider definitivt kommer bita en guppy i fenorna, eller att "nej det funkar fint".. Vågar jag prova?
#11 - 30 mars 2008 18:43
taxidermy skrev:
Jag har hört väldigt olika svar nu, dvs att ciklider definitivt kommer bita en guppy i fenorna, eller att "nej det funkar fint".. Vågar jag prova?

Inga problem att ha guppy och kakadua tillsammans.
#12 - 30 mars 2008 18:44
Det beror lite på vilken guppy du ska ha, är det Endlers blir det nog inga problem, men vanlig guppy med stor stjärtfena kan bli lite för långsam när den jagas och blir därför lätt stressad.
Om jag vore du skulle jag ha cikliderna för sig själva i karet så de får leka och dra upp ynglen ifred:).
#13 - 30 mars 2008 18:48
ansjo skrev:
Det beror lite på vilken guppy du ska ha, är det Endlers blir det nog inga problem, men vanlig guppy med stor stjärtfena kan bli lite för långsam när den jagas och blir därför lätt stressad.

Om jag vore du skulle jag ha cikliderna för sig själva i karet så de får leka och dra upp ynglen ifred:).

Håller med om att ditt förslag är att föredra!
#14 - 30 mars 2008 20:42
Jag har 1+1 Gul Fjärilsciklid i mitt 60-liters. Dom e bara såååå fina. Det har funkat bra hitills för mig, bara man har hyfsat stabila vattenvärden så ska det inte vara några problem. Sen kan det väl vara så att vissa fjärilar är mer känsliga än andra, man ska ha lite tur också. Men det är en supertrevlig fisk så jag tycker att du ska satsa på såna i alla fall. Om det inte är någon annan som du gillar bättre förstås. :D

Jag har förresten ett litet problem. Eller egentligen fyra problem. Jag har fyra små Corydoras Similis med mina Fjärilar, dum som jag var så hade jag inte fattat att de små krabaterna är äggtjuvar av högsta klass. Så nu står man med skit upp till knäna och har ingen aning om hur man ska lösa det här. För nog tusan vill jag ha yngel efter gula fjärilar!
#15 - 30 mars 2008 20:46
Olfi skrev:
Jag har 1+1 Gul Fjärilsciklid i mitt 60-liters. Dom e bara såååå fina. Det har funkat bra hitills för mig, bara man har hyfsat stabila vattenvärden så ska det inte vara några problem. Sen kan det väl vara så att vissa fjärilar är mer känsliga än andra, man ska ha lite tur också. Men det är en supertrevlig fisk så jag tycker att du ska satsa på såna i alla fall. Om det inte är någon annan som du gillar bättre förstås. :D

Jag har förresten ett litet problem. Eller egentligen fyra problem. Jag har fyra små Corydoras Similis med mina Fjärilar, dum som jag var så hade jag inte fattat att de små krabaterna är äggtjuvar av högsta klass. Så nu står man med skit upp till knäna och har ingen aning om hur man ska lösa det här. För nog tusan vill jag ha yngel efter gula fjärilar!

Prova med en nattlampa till dom, då blir det lättare att vakta äggen på natten :)
#16 - 30 mars 2008 21:08
Nina82 skrev:
Prova med en nattlampa till dom, då blir det lättare att vakta äggen på natten :)

Ja, det kanske kan vara nåt att pröva. Då ökar chanserna lite i alla fall. Fast egentligen är väl största hotet mor ynglena, deras föräldrar! Men har man fått dem att leka ett flertal gånger så blir de ofta lite duktigare att sköta sina små. Jag ska nog bygga tätt med växter runt lekstenen, malawigräs bl.a. Då far inte corydoras parvlarna runt där lika ofta...:p
#17 - 30 mars 2008 21:12
Olfi skrev:
Ja, det kanske kan vara nåt att pröva. Då ökar chanserna lite i alla fall. Fast egentligen är väl största hotet mor ynglena, deras föräldrar! Men har man fått dem att leka ett flertal gånger så blir de ofta lite duktigare att sköta sina små. Jag ska nog bygga tätt med växter runt lekstenen, malawigräs bl.a. Då far inte corydoras parvlarna runt där lika ofta...:p

Du har helt rätt, men tänk på att äggen behöver "luftas" så du inte bygger in dem för mycket. Föräldrarna fläktar äggen men behöver ändå lite hjälp av strömmen så de inte möglar :)
#18 - 17 juni 2008 11:10
Nu har jag inga guppy kvar tyvärr. Jag gav bort ynglen och de vuxna dog av okänd anledning(finns tråd om det).
Så nu funderar jag på fjärilar igen, jag såg några i djuraffären.
De hade gula fjärilsciklider i affären, de var rätt snygga, men hur många är lagom och av vilka kön i ett 60L? Vad tycker ni om att blanda gula och vanliga?
#19 - 17 juni 2008 21:41
Tänkte iallafall en hona och en hane. Men hur ser man skillnad på könen, och hur ser man skillnad på könen hos de gula fjärilarna?

Och igen, vad tycker ni om att blanda dem?
#20 - 17 juni 2008 21:57
Fjärilshonor är mindre och rundare än hanar, och har mindre fenor. Ibland kan hanen ha ganska långa främre fenstrålar i ryggfenan. Hos vildformen kan honan ha blå prickar i den svarta sidfläcken, vilket hanen sällan har. Honan har rosalila buk, särskilt under lektiden, och det kan man se även hos de gula.

Vad det gäller att blanda dem, så spelar det ingen roll, eftersom det är samma art, den gula är en odlingsform.
#21 - 18 juni 2008 04:20
Antar att jag har den vanliga. Se avatar <------

Lättast att se är fenstålen. Hannen en som är längre än den andra. Hon är lite rödprickig på magen och lite mindre i storlek.
#22 - 27 juni 2008 20:41
Tack för era svar! Jag har köpt tre stycken fjärilsciklider nu. De är ännu för små för att man ska kunna se vad de har för kön, men jag hoppas ju att det är en hane med två honor(annars börjar de väl slåss?)
#23 - 8 augusti 2008 17:19
Nu har jag haft mina fjärilsciklider i ca en månad.. Börjar fundera på att skaffa någon till fisk. Har ni några tips?
#24 - 8 augusti 2008 20:02
taxidermy skrev:
Nu har jag haft mina fjärilsciklider i ca en månad.. Börjar fundera på att skaffa någon till fisk. Har ni några tips?

Har du enbart tre fjärillar i ditt 60-liters just nu?
#25 - 8 augusti 2008 20:22
c90368 skrev:
Har du enbart tre fjärillar i ditt 60-liters just nu?

Japp, förutom några posthornssnäckor
#26 - 8 augusti 2008 20:36
taxidermy skrev:
Japp, förutom några posthornssnäckor

Nästa fråga:

Vill du att dina fjärillar ska kunna få överlevande yngel i nuvarande akvarium:confused:

Eller vill du att det ska ha mer sällskapsakvariums karaktär, där fjärillarna lägger rom ibland men att den eller de små ynglen blir uppätna:confused:
#27 - 8 augusti 2008 21:13
Hm.. Jag läste i en tråd att det var väldigt svårt att få dem att föröka sig eftersom de inte klarar av det själva, man måste flytta äggen till ett annat kar och hålla på? Visst skulle jag vilja få yngel på dem men som sagt, det verkar lite svårt? Då verkar det nästan roligare att ha lite fler fiskar.
#28 - 8 augusti 2008 21:41
taxidermy skrev:
Hm.. Jag läste i en tråd att det var väldigt svårt att få dem att föröka sig eftersom de inte klarar av det själva, man måste flytta äggen till ett annat kar och hålla på? Visst skulle jag vilja få yngel på dem men som sagt, det verkar lite svårt? Då verkar det nästan roligare att ha lite fler fiskar.

Bra, då vet vi förutsättningarna:)

Några Otocinclus malar som käkar alger tycker jag är självklara invånare.

Ett litet stim av några av de mindre Corydoras (pansarmalar) borde fungera, även om det är gränsfall på antalet liter.

Sen vill du säkert ha en tetra. Ditt akvarium är lite litet för de flesta teteror, även om det står 45 liter på neontetra så blir det varken bra eller att fisken trivs.

Någon som jag skulle kunna tänka mig är Nannostomus marginatus Smycketetra. Har själv denna tetra nu och har haft den i stort sett alltid, den är ett riktigt smycke, när man tittar efter. Men det kanske inte är en fisk som grannarna ser direkt när de kommer på besök:D

Detta är mitt förslag, du kommer säkert att få ett dussin förslag till, bara så att du blir riktigt förvirrad;)

Men det intressanta med våran hobby är att alla de andra kan ha lika rätt som jag har:p
#29 - 15 augusti 2008 08:08
c90368 skrev:
Inga problem att ha guppy och kakadua tillsammans.

...om det inte är guldguppy för då kan Apistogrammorna missta sig och tro att det är en annan apistogrammahona och då slår apistogrammorna ihjäl guppyn till slut.;):)
#30 - 15 augusti 2008 08:12
taxidermy skrev:

Mina fjärilar är inte känsligare än andra fiskar OM man inte håller dem för svalt, de behöver kring 25 grader för att trivas,dessutom leker mina hela tiden, tyvärr har jag andra fiskar som äter upp ynglen/rommen hela tiden också, men dessa fiskar ser glada ut i alla fall.:D Många fiskar behöver "öva" lite innan de lyckas med en lek, och många gånger är det just ertificiell uppfödning som är skurken, låt föräldrarna sköta det där själva istället, och fösök få tag i vildfångat/F1 så skall de nog klara det bättre än andra stammar.....:)

Annons