Kan man lägga något annat än frigolit i botten på akvariet som skydd? Haft frigolit innan, men när jag fixat och flyttat om så har det lossnat lite som sen flyter omkring, inte så kul. Lizz.
Skulle det även funka med akv matta som akv brukar stå på?
Skulle säkert fungera, men då den endast är ett par millimeter tjock skulle jag inte våga chansa med detta. Skulle en vass sten rasa tror jag inte det skulle göra någon nytta tyvärr.
Skulle säkert fungera, men då den endast är ett par millimeter tjock skulle jag inte våga chansa med detta. Skulle en vass sten rasa tror jag inte det skulle göra någon nytta tyvärr.
Min frigolit vill inte ens släppa bitar när jag rotar med en kniv genom sanden (fast jag har mycket sand). Frigoliten var lite stor så den syns ut i 60l men jag gav upp kampen då den helt enkelt INTE ville släppa loss kulor. :p
det är inte frigolit...utan KRYPTONIT.....aaaAAaa!!
HAHAHAHA!
Vilken fantastisk humor i natten! :D
Om jag bara kunde bli av med det gröna skenet i karet....men jag bara ramlar ihop när jag försöker peta på underlaget. ;)
ok, lånar tråden lite.
vissa säger att man ska ha cellplast/akv matta/liggunderlag i akvariet och vissa under det på utsidan men vad är då rätt? blir lite förvirrad.
I är bra att ha för att skydda glaset från att spricka pga stenar och liknande i karet.
Under har jag inte riktigt förstått varför folk har. men gissar att det är för att skydda möbeln karet står på eller för värmen.
ok, tack men då ska jag se till så att det hamnar i karet. har ju ram på mitt kar så det är ju inte nödvändigt att ha under dessutom ska det stå på köksbänken :)
så som jag har förstått det o så här tänker jag. har man något mjuakare material så agerar det stötdämpande o man får bort punktbelastningar. tex om ett gruskorn skull ligga o trycka mot glaset mellan bänk o kar så kan karet spricka om man har riktigt otur.
att man har under är som hannesc säger.
sen hjälper det ifall du t.ex. ställer det på en bänk som inte är helt hundra rak, då jämnar det ut sig med tanke på att cellplasten är mjuk:)
men på mitt kar så är det ram och det är ca 3-5mm mellan bänken och glaset så är det då nödvändigt att ha något under karet? det ska stå på köksbänken och den är rak/plan