isvattenkänsla

#1 - 26 augusti 2005 19:33
Hur kan man få en isvattenkänsla i akvariet utan att det blir kallare? typ isblock som flyter ovanpå, och kanske lite grönaktigt vatten eller liknande?
#2 - 26 augusti 2005 19:37
Isblock som flyter blir nog svårt utan att påverka vattentemperaturen. Någon slags falska isblock i plast kanske? Och se till att inte ha så bra snurr på vattnet, annars kan det nog bli lite stressande med blocken som studsar omkring på ytan.
Grönaktigt vatten borde du kunna åstakomma med rätt sorts lysrör. Vet dock ej vilket.

Får man fråga vad du har tänkt efterlikna för biotop med detta?
#3 - 26 augusti 2005 19:42
Vad är en biotop?

Jag hade bara tänkt att kanske ha några växter i bara som designföremål. Lite avslappnande saker i rummet. Kanske ha någon lite fisk som passar in.
#4 - 26 augusti 2005 19:57
[QUOTE=heljis]Får man fråga vad du har tänkt efterlikna för biotop med detta?[/QUOTE]

pingviner kanske haha kunde inte låta bli ;)

skämt åsido kan gå å göra isblock av akrylplast.
slipar man de blir det vitt och går ju å få olika nyanser med olika grovt papper sen finns ju alltid möjligheten att måla dom också.
vet dock inte om det flyter men går ju å fixa genom att göra dom ihåliga.

grönt vatten kan bli svårt men lamper kan gå.
svävalger är ju en annan väg.

EDIT:
biotop är när man bygger upp ett akvarium och försöker efterlikna en viss del av världen.
visst bottenmaterial vissa speciella fiskar och växter som hör dit.
en variant är sydamerika.
en annan tangayika sen kör en del "asiatiskt"
#5 - 26 augusti 2005 20:07
tack.. är det några speciella ämnen man bör atka sig för? giftiga saker eller så?
#6 - 26 augusti 2005 20:09
akryl är ofarligt anänds ör att bygga akvarier ibland.

vissa färger kan avge farliga ämnen men finns bra lack man kan använda för att försegla färgen
#7 - 26 augusti 2005 20:49
tycker det var en rätt kul idé .. väntar med spänning på resultat och bilder!
#8 - 26 augusti 2005 22:49
jag skulle använt en spottramp med en majoritet av gröna lampor men lite blått.
nått coolt hadde vart om du har ett stort kar och har i strömmin/sill då dom passar bra i sånna miljöer (kanske inte strömming)
#9 - 26 augusti 2005 22:53
[QUOTE=Raven]svävalger är ju en annan väg.[/QUOTE]Grönt blir det nog, men isvattenkänsla? :D
#10 - 26 augusti 2005 22:59
[QUOTE=heljis][QUOTE=Raven]svävalger är ju en annan väg.[/QUOTE]Grönt blir det nog, men isvattenkänsla? :D[/QUOTE]

haha va de första ja kom å tänka på gällande grönt vatten.

grön karamellfärg går ju emn undra va fiskarna tycker om de
#11 - 26 augusti 2005 23:22
[QUOTE=Raven]grön karamellfärg går ju emn undra va fiskarna tycker om de[/QUOTE]Haha, nu börjar det bli sent va? ;)

Jag säger god natt nu iallafall!
#12 - 26 augusti 2005 23:35
haha tycker du de klockan e bara barnet mina fiskar går inte å läger sej förrän om 1 timme å 23 minuter :rolleyes:

sövgött
#13 - 27 augusti 2005 09:05
raven vilka tider är dit kar tänt ? hahaha :]. kanske blåare lysrör hadde funkat sen med gröna spottar?
#14 - 27 augusti 2005 12:13
Allvarligt talat så är nog inte karamellfärgen inte så dum idé om man verkligen vill ha grönaktigt vatten. Tror knappast att den skulle vara farlig för fiskarna, det lär ju bara handla om någon droppe dessutom. Annars känns grön belysning rätt stabilt.
#15 - 27 augusti 2005 15:13
[QUOTE=Tastyfish]raven vilka tider är dit kar tänt ? hahaha :]. kanske blåare lysrör hadde funkat sen med gröna spottar?[/QUOTE]

15,00-03,00
dagtid är det helt mörklagt.

karamellfärg tillhör ju livsmedel och ska ju då finnas innehållsdeklaration på den
#16 - 27 augusti 2005 15:17
[QUOTE=Raven][QUOTE=Tastyfish]raven vilka tider är dit kar tänt ? hahaha :]. kanske blåare lysrör hadde funkat sen med gröna spottar?[/QUOTE]

15,00-03,00
dagtid är det helt mörklagt.

karamellfärg tillhör ju livsmedel och ska ju då finnas innehållsdeklaration på den[/QUOTE]

ptjaa det var ju en annorlunda timerinställning om man säger så :)
#17 - 27 augusti 2005 15:19
mm är så illa tvungen annars ser ja knappt röken av fiskarna.
Bilagor:
#18 - 27 augusti 2005 16:26
ne ioförsig.. :(. aja du fixa det iallafall :D. apropå isvatten så skulle jag nog inte ha växter i det utan bara nån slank silvrig fisk eftersom det är ungefär vad som finns därute :D
#19 - 27 augusti 2005 17:18
[QUOTE=Tastyfish]ne ioförsig.. :(. aja du fixa det iallafall :D. apropå isvatten så skulle jag nog inte ha växter i det utan bara nån slank silvrig fisk eftersom det är ungefär vad som finns därute :D[/QUOTE]

Kanske Diamanttetra? :) Men dom vill ju har mycket växter dock....
#20 - 27 augusti 2005 17:35
jag tror guldtetra hadde set bra ut dom är definitift slankare än diamanter men dom vill ju ha växter :/. om man har lagom stort kar kan man ha skarpsill som jag rekommenderar skarpt! :) den blir 16-20 cm kanske 12-15 i kar.
#21 - 27 augusti 2005 19:32
[QUOTE=Tastyfish]jag skulle använt en spottramp med en majoritet av gröna lampor men lite blått.
nått coolt hadde vart om du har ett stort kar och har i strömmin/sill då dom passar bra i sånna miljöer (kanske inte strömming)[/QUOTE]
En liten fråga, är inte sill och strömming samma fisk fast på olika delar av Sveriges kust?
#22 - 27 augusti 2005 19:38
Sill och strömming
Clupea harengus
Namnsättning

Sill eller strömming betraktas idag som en och samma art. Namnet strömming användes i dagligt tal för sill fångad i större delen av Östersjön. Enligt ett kungligt påbud från 1500-talet ska sill fångad öster om en linje mellan Kalmar och den polska kusten kallas strömming. Ordet strömming användes i dagligt tal för sill fångad i större delen av Östersjön. Namnet strömming återkommer även i andra språk i östersjöregionen.

Anledningen till att sillen i stora delar av Östersjön givits ett eget namn beror nog till största delen på att arten gradvis ändrar utseende. Även proportionerna mellan olika kroppsdelar förändras ju längre in i Östersjön man kommer. Likaså minskar antalet ryggkotor ju längre norrut man fångar den. En sill från Västerhavet har till exempel ett förhållandevis kort huvud jämfört med en strömming från Östersjön. Ju längre in i Östersjön man fångar strömmingen desto större är dess relativa huvudlängd, och artens fetthalt är lägre i Östersjön jämfört med Västerhavet. Förändringarna beror sannolikt på att den i Östersjön avtagande salthalten utsätter enskilda strömmingar för större och större fysiologisk stress ju längre in man befinner sig i Östersjön.
#23 - 27 augusti 2005 19:56
helt rätt raven :).

skarpsill heter faktiskt sprattus sprattus (kankse 3 sprattus) och den blir mindra än sill.

fiskarna blir alltså mindre i östersjön eftersom dom tar så mkt energi åt att balansera salthalten i kroppen om jag inte läste fel?
#26 - 27 augusti 2005 23:12
[QUOTE=Tastyfish]

fiskarna blir alltså mindre i östersjön eftersom dom tar så mkt energi åt att balansera salthalten i kroppen om jag inte läste fel?[/QUOTE]

Samma fenomen ser man även hos tex blåmusslor. Sen är det mig veterligen så att namnbestämningen beror på var fisken till slut tas iland ej exakt fiskevatten. Gränsen går vid Kalmar. Norr om = Strömming. Söder om = Sill. Ni får fråga en kalmarbo vad fisken heter där.
#27 - 28 augusti 2005 08:14
hehe ok. om 1 år ska tydligen min skarpsill vara 1 dm :)
#28 - 28 augusti 2005 19:10
okej, det här med isvatten, det finns fina genomskinliga stenar som kan vara lite grön/båa, har en sån själv och dom är riktigt snygga och dom ger ju en "iskänsla" , det finns lite olika genomskinliga stenar att köpa alltså.. min köpte jag på arken i luleå :P
#29 - 29 augusti 2005 08:26
ett annat sätt är ju att försöka klura ut vart i sverige man kan hitta kvarts :). jag hittade en rosen kvarts som vägde ca 1kg.
#30 - 30 augusti 2005 05:57
Teknikmagasinet har "isklumpar" för 29 spänn. Plast som ser ut som is med batteridriven blå diodbelysning i. Och den är vattentät! Om man fixar en transformator orde det vara en enkel match att löda på sladdar i stället och få nätdrift och silikona ihop några till ett isberg
#31 - 30 augusti 2005 10:00
Skulle det inte funka att göra isberg av frigolit och värmepistol? Fast det skulle i och för sig flyta för bra. Men man kan kanske tynga ner det med något.
#32 - 30 augusti 2005 12:25
Jag har redan haft ett "ishav". Jag hade helt enkelt vitt grus. Köpte glasblock i genomskinlig med dragning åt blå färg i en akvariebutik. Hade en påse med lite mindre glastenar som är menat för dekoration i krukväxter i transparent färg som jag la lite här o var.
Sedan hade jag några blå danio i karet. Dem är silvriga men skimmrar åt blått. Pigga o aktiva stimfiskar!
Akta bara så att glasprylarna inte är för vassa så att firrarna kan skada sig.
#33 - 30 augusti 2005 16:02
Vet inte om det finns några lysrör som ger ett grönt sken? Är inte så värst kunnig vad det gäller lysrör, men grönt tvivlar jag på att det finns. Är väl vitt/blått/gult som är normalt annars vad det gäller urladdningslampor.
Jag skulle nog satsa på att lägga en grön film under ljusrampen istället. Då kan du ju lätt testa vilken nyans som du tycker verkar bäst.
Annars om du har en E14 ramp så finns det ju gröna ljuskällor att köpa.
Spot = Halogen ? isf = värme. Är nog inte att rekommendera att placera halogenbelysning vid akvariet.
#34 - 30 augusti 2005 16:08
jag skulle nog bara skaffat en spott ramp. dom som blir över blir övrig belysning i rummet!
sen kan man ju köpa gröna lampor ha ett blåare lysrör (power glow kanske?).
#35 - 30 augusti 2005 16:13
Typ en halogenramp som du sätter i t.ex taket och sätter i några smalstrålande spottar och belyser akvariet menar du?
Du bör nog inte placera en halogenljuskälla på samma sätt som du gör med en ljusramp. Tror att vattnet blir alldeles för varmt av det.

Annons