J...a fjärilsciklider!

#1 - 24 februari 2004 06:24
Nu är jag trött på mina fjärilsciklider. Dom lägger rom sedan äter dom upp dom HELA tiden! Är det någon som lyckats??
Vh
Claes[:(!]
#2 - 24 februari 2004 07:51
Mmmmm.., skaffa riktiga ciklider som klarar av att föda upp sin avkomma - det är bra mycket intressantare.
Den Bolivianska fjärilen skulle kunna rekommenderas om det är fjärilar du vill ha. Annars är Sajica min egen favorit, men den är ju iofs centralamerikan.

#3 - 24 februari 2004 07:57
Så du har inte heller lyckats? Finns det ngt knep? Jag tycker dom är vldt roliga samt otroligt snygga fiskar.
Ps snyggt 540 kar du hade!
#4 - 24 februari 2004 07:58
ClaesE: Avelsformerna av fjäril har defekta föräldrabeteenden. De kan inte längre ta hand om ägg och yngel. Vill du odla dem får du göra som de kommersiella odlarna gjort i hundratals fjärils-generationer: ta ut äggen och kläck dem artificiellt i ett separat akvarium.
Det är iofs precis detta som gjort att de inte har föräldrabeteende längre...

Alternativt kan du försöka få tag i bolivianska fjärilar, de har fortfarande kvar sitt föräldrabeteende. Även VF eller F1 vanliga fjärilar funkar.
#5 - 24 februari 2004 08:04
Så man tar ut äggen så fort dom lagts?
Claes
#6 - 24 februari 2004 08:07
låste på ncs,
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=200005&LOPNR=5
kan va en liten hjälp på vägen kanske
#7 - 24 februari 2004 09:27
Ännu matnyttigare är Tunasols inlägg en bit ned på denna sida:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=194

Han berättar bl.a. om artificiell kläckning av fjäril.
#8 - 24 februari 2004 10:07
Tack det var rätt intressant...

Vh
Claes
#9 - 24 februari 2004 12:28
Hej

Som sas innan är det troligtvis just det att odlarna tar bort äggen från föräldrarna som har gjort att ynglen själva tappat yngelvården, och jag tycker inte man ska fortsätta på deras linje. Det kan också vara så att paret inte kommer överens, det är nog bättre att låta flera välja partner själva. Och de kan också behöva öva.

Jag hade ett par för längese´n som fick frisimmande yngel.

MVH Micke
#10 - 24 februari 2004 12:45
Så du (Micke A.)menar att man skall köper till ett par till och försöker på "vanligt" sett
#11 - 24 februari 2004 15:50
Hej

Om du köper ett par till nu, så kanske de blir jagade av de gamla. Det bästa är nog att köpa ca 6 stycken på en gång. Men du kan testa att köpa några till, och möblera om lite, så att det gamla paret inte får några revirfördelar. Men du kan också ge dem lite tid, och se ifall de bättrar sig. Nyckelhål t.ex har jag fattat som rätt långsamma på att lära sig hur man gör, kanske samma med fjärilar.

MVH Micke
#12 - 21 januari 2010 13:45
Jag har gjort som andra och har fått ynglena att börja vifta med svansen, de kan inte simma än. Men min erfarenhet så långt är att många av äggen börja möglas eller förvandlas till en vit boll. Ska man ta bort dem eller ska man göra något åt saken?

Annons