J*vla Fluvals-helvete!

#1 - 23 mars 2006 22:43
Pillade lite med karet idag, skrapade rutor, ansade växter osv. det bler rätt grumligt och försvann inte, så kjag tänkte att amn aknske skulle sätta ny vadd i ytterfiltret, om den satt igen. Kopplar loss filtret, plockar isär det och bytar ut vadden som mycket riktigt är genomskitig.

Nu ska jag ju bara sätta ihop allt igen och koppla in det, vilket brukar gå smidigt. Dock inte den här gåpngen. Först får ajg itne ut all luft ur slangarna och filtret låter skumt. sen märker jag att dte läcker runt om hela längs packningen, som ett jävla såll. lite irriterande. försöker med och utan "inredning" (ofall jag skulle råkat ha för mycket), flyttar packningen lite, smörjer packningen, kollar så att inget är emellan. ingen skillnad. till slut flyttar jag packningen in i slåren i locket, jag minns inte riktigt hur den ska sitta. det avr dumt gjort. när ajg skulle trycka på locket kom packningen i kläm och en av klämmorna man låser ihop skiten med bröts av. (vid det här laget sparjkar jag hårt i en dörr och bryter nästan tån). kommer fram till att jag har ett eheim professional stående tillhörande min far. fyller det med mitt gammla filtermaterial och kopplar in det på två sekunder.

Lite irriterande dock, när jag tänkt sälja just det karet med det filtret. Någon som vet om spännena finns att köpa lösa? Och vad mitt problem kan berott på?
#2 - 23 mars 2006 22:47
Vad jobbigt när sånt händer! Kul läsning när jag precis köpt en Fluval 404...
#3 - 23 mars 2006 23:02
Jag har fakstiskt aldrig haft särsklit mycket problem med det innan, och med en instruktionsbok framför mig hade det förmodligen kunnat undvikas....
#4 - 23 mars 2006 23:09
[QUOTE=Nils Holmström]Jag har fakstiskt aldrig haft särsklit mycket problem med det innan, och med en instruktionsbok framför mig hade det förmodligen kunnat undvikas....[/QUOTE]

Ska komma ihåg intruktionsboken! Tur att du hade ett annat filter tillgängligt iaf.
#5 - 24 mars 2006 06:31
jag vet att spännena går att köpa lösa! är inte speciellt dyra heller de har de på herkules zoo. Tänk dock på att det finns olika spännen till 304 och 404. beroende på ålder.
#6 - 24 mars 2006 06:44
[quote=fredcoca]jag vet att spännena går att köpa lösa! är inte speciellt dyra heller de har de på herkules zoo. [/quote]

nja blir rätt dyrt å åka till herkules zoo från malmö för ett par spännen :p
#7 - 24 mars 2006 06:45
Ja men finns de i Göteborg, så finns de säkert i Malmö också.
#8 - 24 mars 2006 08:17
Eller att beställa kanske... 304 är det jag har.
#9 - 24 mars 2006 08:17
annars skickar herkules säker dem om man frågar ;)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 mars 2006 08:24
Det går rätt bra att köra utan ett spänne - men dom går rätt lätt av och finns också att köpa som reservdelar och kan tas in av alla som säljer Fluvalpumpar vilket ju är en hel del affärer
#11 - 24 mars 2006 08:25
Köra utan spänna? Hur går dewt till, ajg får den ju inte ens tät med två spännen?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 mars 2006 08:29
[quote=Nils Holmström]Köra utan spänna? Hur går dewt till, ajg får den ju inte ens tät med två spännen?[/quote]
Då gör du något annat fel - jag körde ett fluvalfilter (404) där bara 2 av 4 spännen funkade under ett år utan problem
Lucas_no1
#13 - 24 mars 2006 08:31
[QUOTE=Nils Holmström]Pillade lite med karet idag, skrapade rutor, ansade växter osv. det bler rätt grumligt och försvann inte, så kjag tänkte att amn aknske skulle sätta ny vadd i ytterfiltret, om den satt igen. Kopplar loss filtret, plockar isär det och bytar ut vadden som mycket riktigt är genomskitig.

Nu ska jag ju bara sätta ihop allt igen och koppla in det, vilket brukar gå smidigt. Dock inte den här gåpngen. Först får ajg itne ut all luft ur slangarna och filtret låter skumt. sen märker jag att dte läcker runt om hela längs packningen, som ett jävla såll. lite irriterande. försöker med och utan "inredning" (ofall jag skulle råkat ha för mycket), flyttar packningen lite, smörjer packningen, kollar så att inget är emellan. ingen skillnad. till slut flyttar jag packningen in i slåren i locket, jag minns inte riktigt hur den ska sitta. det avr dumt gjort. när ajg skulle trycka på locket kom packningen i kläm och en av klämmorna man låser ihop skiten med bröts av. (vid det här laget sparjkar jag hårt i en dörr och bryter nästan tån). kommer fram till att jag har ett eheim professional stående tillhörande min far. fyller det med mitt gammla filtermaterial och kopplar in det på två sekunder.

Lite irriterande dock, när jag tänkt sälja just det karet med det filtret. Någon som vet om spännena finns att köpa lösa? Och vad mitt problem kan berott på?[/QUOTE]

Ursäkta att jag säger det men det är nog mer du som klantat dig än att det var fel på filtret! :-)
#14 - 24 mars 2006 08:35
Finns bara 2 spännen på de nyaste 404
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 24 mars 2006 09:01
[quote=greken]Finns bara 2 spännen på de nyaste 404[/quote]
OK - ja då lär bägge behövas
#16 - 24 mars 2006 09:17
Detta är ett fluval 304, men det har också bara två spännen.

Och jo, förmodligen så klantade ju jag mig, eftersom jag inte visste exakt hur packningen skulle sitta. Dessutom var jag nog lite hårdhänt när ajg försökte sätta ihop en med flyttad packnning. Saken var ju den att jag inte flyttat på den, så jag förstår verkligen inte hur den akn ha hamnat fel...
#17 - 24 mars 2006 09:23
Efter att jag läst om Fluval ytterfilter, både på det här forumet och andra, så är jag glad jag köpte ett Rena filter. Hoppas det fixar ordnar sig Nils :)
Lucas_no1
#18 - 24 mars 2006 11:57
[QUOTE=Opus]Efter att jag läst om Fluval ytterfilter, både på det här forumet och andra, så är jag glad jag köpte ett Rena filter. Hoppas det fixar ordnar sig Nils :)[/QUOTE]

Jag har både rena och fluval.
Ett rena xp3 och två fluval 204 och ett fluval 304.

xp3 låter mer än fluval filtren annars kan jag inte säga så mycket mer.
En sak till dock som jag skulle vilja veta är om det är någon mer som tycker att det är mycket partiklar i vattnet i era kar som kör på rena ytterfilter.
Jag upplever det som så.
#19 - 24 mars 2006 12:13
[quote=Lucas_no1]Jag har både rena och fluval.
Ett rena xp3 och två fluval 204 och ett fluval 304.

xp3 låter mer än fluval filtren annars kan jag inte säga så mycket mer.
En sak till dock som jag skulle vilja veta är om det är någon mer som tycker att det är mycket partiklar i vattnet i era kar som kör på rena ytterfilter.
Jag upplever det som så.[/quote]

Har inte sett att det skulle vara partiklar i vattnet, inget som jag har stört mig på i.a.f. Kan kanske bero på vad man har för filtermaterial.
Vill bara påpeka att jag har inget imot Fluvalfilter, har inget själv, har bara läst en del negativt om ytterfilter från fluval och då specielt 403 och 404. Bl.a att dom skall vara svåra (svårare än Rena xP) att köra igång.
#20 - 24 mars 2006 12:16
[QUOTE=Nils Holmström]Detta är ett fluval 304, men det har också bara två spännen.

Och jo, förmodligen så klantade ju jag mig, eftersom jag inte visste exakt hur packningen skulle sitta. Dessutom var jag nog lite hårdhänt när ajg försökte sätta ihop en med flyttad packnning. Saken var ju den att jag inte flyttat på den, så jag förstår verkligen inte hur den akn ha hamnat fel...[/QUOTE]
Ooops! Du oxå... Välkommen i gänget! ;) Jag har oxå haft 204 och 304 och kan ju inte påstå att de är lätta att få ihop utan att råka klämma eller klämma av packningen när den halkar ur sitt lilla spår.. och så har man en trevlig pöl när man tittar till efter någon timme. Jag fick tips om att smörja packningen med lite vaselin innan ihopsättning så skulle det gå smidigare. Men om den har hamnat snett kan den ha blivit uttänjd eller spruckit. En ny finns att köpa. Om det känns svårt att få igen klippsen är det ant. locket som inte sitter på ordentligt pga packningen. Man bör inte bruka våld då för att få igen det ändå.. Klippsen är ju inte så tåliga. Hoppas att allt löser sig för dig!

//Camilla
#21 - 24 mars 2006 12:21
[QUOTE=C.Ciklid]Ooops! Du oxå... Välkommen i gänget! ;) Jag har oxå haft 204 och 304 och kan ju inte påstå att de är lätta att få ihop utan att råka klämma eller klämma av packningen när den halkar ur sitt lilla spår.. och så har man en trevlig pöl när man tittar till efter någon timme. Jag fick tips om att smörja packningen med lite vaselin innan ihopsättning så skulle det gå smidigare. Men om den har hamnat snett kan den ha blivit uttänjd eller spruckit. En ny finns att köpa. Om det känns svårt att få igen klippsen är det ant. locket som inte sitter på ordentligt pga packningen. Man bör inte bruka våld då för att få igen det ändå.. Klippsen är ju inte så tåliga. Hoppas att allt löser sig för dig![/QUOTE]

Ghaaaahhh, ni börjar göra mig riktigt nervös inför "invigningen" av mitt Fluval 404 som jag har köpt till det nya akvariet...
#22 - 24 mars 2006 12:56
Äh, orora dig inte. när du väl fått ihop det går det finfint!
#23 - 24 mars 2006 13:32
samma för mig,, ja e livrädd nu .. har oxå bestält ett fluval 404 [:o]

ja brukar klanta mig när de gäller sånna saker så ja kommer garanterat förstöra den innan ja har fått ihop den helt :(
#24 - 24 mars 2006 15:24
Följ bara mina råd så fixar sig allt! ;) Man känner direkt om det börjar kärva vid ihopsättning. Men jag skulle även rekomendera att köpa till en packning och ha den ligga hemma. Jag hade tagit isär min 304 säkert 4-6ggr innan det hände mig. Så smeta lite vaselin på packningen så går det lättare att få ihop den. Och som sagt, man skall inte behöva "tvinga" igen klipsen!

//Camilla
#25 - 24 mars 2006 15:26
[quote=C.Ciklid]Följ bara mina råd så fixar sig allt! ;) Man känner direkt om det börjar kärva vid ihopsättning. Men jag skulle även rekomendera att köpa till en packning och ha den ligga hemma. Jag hade tagit isär min 304 säkert 4-6ggr innan det hände mig. Så smeta lite vaselin på packningen så går det lättare att få ihop den. Och som sagt, man skall inte behöva "tvinga" igen klipsen!

//Camilla[/quote]

Är FX5:an lika svår?
#26 - 24 mars 2006 15:29
[QUOTE=C.Ciklid]Så smeta lite vaselin på packningen så går det lättare att få ihop den.[/QUOTE]

Men kommer det inte vaselin i vattnet då?
#27 - 24 mars 2006 15:31
Nej, du stryker ett tunt lager och om det skulle komma något i vattnet är det inte någon fara. :)

//Camilla
#28 - 24 mars 2006 15:34
[QUOTE=Opus]Är FX5:an lika svår?[/QUOTE]
Nopp. Mycket enklare i och med att du skruvar fast locket som om det vore ett bildäck. Fluval har fått mycket klagomål på deras konstruktion av lock igensättning (det som jag har nämnt) och ändrade på just den konstruktionen. Du ser de plopparna som sticker upp på bilden, det är skruvarna.

//Camilla
#29 - 24 mars 2006 18:16
Om du ska laga det provisorisk kanske du kan göra det med en spännrem?
#30 - 24 mars 2006 18:41
[QUOTE=C.Ciklid]Nej, du stryker ett tunt lager och om det skulle komma något i vattnet är det inte någon fara. :)[/QUOTE]

Ok, tack för tipset!

Annons