Ja har fått platy-yngel:D

#1 - 1 februari 2007 05:42
Ja har fångat upp 8 nya platyyngel som ja fick imorse men det är massor kvar så ja ska fortsätta och plocka upp yngel senare på dagen:)! dom är så fina!
Ja kan berätta hur det gick till:D
Imorse så skulle ja mata fiskarna som alltid men så såg honorna hängiga ut och så tänkte ja att dem var sjuka för dom la sig ner på stenarna men sen så kom det fram massa yngel så ja sprang och hämmtade yngel-boxen sen en håv och först tänkte ja ta upp honrona men dom ville inte dom simmade upp vid pumben då och då så började ja fånga massa yngel som kom simmande:D ja är så lycklig asså nu har ja fått yngel ifrån guppys och platys:D
#2 - 1 februari 2007 05:51
Oj måste snart tilll skolan men ja måste berätta att dem har gul grundfärg elr har alla yngel det när dem föds? hononra har ju också gul grundfärg så:D
ohhh dom är så söta undrar vilken färg dom kommer att få? hehe:D
#3 - 1 februari 2007 07:00
Grattis!

Min guldkomets hona får yngel som är gulfärgade. Har minst två yngel till från en annan hona och de är helt gråa/genomskinliga o påminner om den jag tror är mamman :)

Jag fick min andra kull guldkomet i förgår, 27 dagar efter första kullen. Såg då bara ett yngel, igår såg jag inget, så jag får kolla senare idag när jag ska byta vatten och ansa lite bland växterna (har en som växer som ogräs!)
#4 - 1 februari 2007 07:01
Nawwww..vad kul :p
Alla platybäbisar är gulgenomskinliga från födseln - förutom wagtails (svarta fenor & mun). Dem ser man direkt vad det kommer bli av...
Det kan även vara så att de har svarta prickar/fläckar ibland.
Den blivande svarta teckningen slår igenom från början.
Efter ett par veckor brukar de börja "färga ut" och visa vad de tänker bli för färg.

Lycka till :)
#5 - 1 februari 2007 13:56
Nu är det 12 yngel i yngel-boxen men det r misnt fyra yngel som ja ej kan få tag i dom gömmer sig bakom pumben:D ja la i en peletz bit i yngel-boxen och dom äter på den fast inga stora bitar tar dem ej:D hehe så fiiiina:D
Det tog 4 veckor för mig precis att få den första kullen:D ja förstår er när ni säger att platysbebisar är så söta:D innan var ja en guppy nörd elr ja är det fortfarande men nu är ja både guppy & platy nörd hehe ja ska börja föda upp platys som ja gör med guppys:D
#6 - 1 februari 2007 13:59
Åh va kul..

... min platy är jättetjock så vi väntar med spänning... men Kakaduorna lär väl äta upp första omgången för yngelkaret är fullt med endlersyngel... men sen kan man ju räkna 27 dagar då tydligen, så kan man plocka ur henne då :D

Det var någon här som tog sina yngel med häverten... alltså vattendammsugaren... kan ju vara nått om de är svåra att komma åt... ;)
#7 - 1 februari 2007 14:28
Dem är så fina:D! men kan du ej dela på yngelboxen så halva sidan är full med endlers och den andra platy bebisar?
Dom stora fiskarna simmar utanför yngelboxen och följer ynglerna vart dem än simmar elr ja simmar och simmar dom hoppar mer än va dem simmar:P så gulligt det är en som är och äter hela tiden:) Ja kan inte sluta säga ''så gulligt'':D
#8 - 1 februari 2007 15:04
Katharina skrev:
... min platy är jättetjock så vi väntar med spänning... men Kakaduorna lär väl äta upp första omgången för yngelkaret är fullt med endlersyngel... men sen kan man ju räkna 27 dagar då tydligen, så kan man plocka ur henne då :D

Det var någon här som tog sina yngel med häverten... alltså vattendammsugaren... kan ju vara nått om de är svåra att komma åt... ;)

vanligen är väl 28-35 dagar mellan Platysarnas nedkomst :)
#9 - 1 februari 2007 15:48
Grattis Marcus. Ja nu har du massor med yngel,både guppy och platy. Lycka till med dom[:-128]
Vilken tur att du har köpt ett nytt akvarium.
#10 - 1 februari 2007 16:29
Japp:D ja ska nog sälja skänka bort fiskrna ifrån det nya karet och stoppa i mina yngelar ifrån platys och guppys när dem har fått sina färger elr blivit könsmogna!
#11 - 1 februari 2007 18:44
vad rolligt...här väntar vi fortfarande...fast börjar undra om det ens är yngel på G...

hon har varit fet länge nu och inga yngel...har ju gått 6 veckor...
men hannen är på na hela tiden så om hon inte är med yngel lär hon väl bli:D
#12 - 1 februari 2007 19:50
Hoppas ni också få små platys snart
mm hoppas inte nåt yngel har fastnat imagen för då kan dom dö asså honan som bär på barnen!
#13 - 1 februari 2007 19:54
Jaha...

lisopasi skrev:
vanligen är väl 28-35 dagar mellan Platysarnas nedkomst :)

Läste här någonstans att det var 27 dar men det kanske var minst 27 dar då??? Som om man plockar henne 27:e dan så är man säker!!! ;)
#14 - 1 februari 2007 19:55
trodde med min hona skulle ha yngen så fick i med yngelburken, händer inget på flera dagar, men idag så va de 3st som va i pumpen, min pump har som en behållare i botten som de inte strömmar vatten genom och där va 3st.

tråkigt att man inte sett till fler, har någon liten jäkla fisk som hugger efter det mesta, plocka flugor osv med som man lägger på vattenytan, så de hugger mot yngelkaret nu med men där kommer de inte åt.
#15 - 1 februari 2007 20:00
Katharina skrev:
Läste här någonstans att det var 27 dar men det kanske var minst 27 dar då??? Som om man plockar henne 27:e dan så är man säker!!! ;)

24-30 dagar enigt fishbase och egna iaktagelser 2004.
#16 - 1 februari 2007 20:06
Marcus.N skrev:
Hoppas ni också få små platys snart

mm hoppas inte nåt yngel har fastnat imagen för då kan dom dö asså honan som bär på barnen!

Usch, säg inte så! Min guldkomethona som började föda i förrgår har fortfarande yngel i magen, och jag har inte sett ett enda yngel sedan iförrgår...
#17 - 1 februari 2007 20:10
Hmm nya bud...

erikthur skrev:
24-30 dagar enigt fishbase och egna iaktagelser 2004.

Ja, då får jag väl plocka ut damen efter 24 dagar då... För platy är väl lite svårare att se på när det är dags??? Mina endlers blir ju som ballongfiskar, mörka i ändan och står gärna och jäser i någon lugn vrå innan det är dags...

Har inte haft platy sen jag var liten så jag minns inte, men jag har för mig att de bara fanns där helt plötsligt... ;)
#18 - 1 februari 2007 20:47
Lis..Det är ju sant läste här en som fick dra utt ett yngel ur sin Black molly och ynglet var halft när den kom ut och honan dog efter det! ja tycker också det är hemstk!
#19 - 1 februari 2007 20:49
Vad är det???

lisopasi skrev:
Usch, säg inte så! Min guldkomethona som började föda i förrgår har fortfarande yngel i magen, och jag har inte sett ett enda yngel sedan iförrgår...

... guldkomet??? :)
#20 - 2 februari 2007 04:30
Alla yngel måtr bra och dom äter på en peletz bit som dom hade hela dagen i yngel-boxen igår:D dom tar inga monsterbitar när dom äter direkt
#21 - 2 februari 2007 05:14
Katharina skrev:
... guldkomet??? :)

Vill du se henne så finns hon till vänster på denna bild (guldkometplatyhona)

http://bp0.blogger.com/_GWoRwoQkWPk/Rbz_5uwkG0I/AAAAAAAAAB8/WtqdTs5SVMk/s1600-h/IMG_4276.jpg

På bilden finns även andra platys, en kuhlii ål, en pittbull placo och 5 guldkomet yngel
#22 - 2 februari 2007 05:21
lis: är det hon med två svarta streck på stjärtfenan? så ser mina två honor ut fast dem ingen röd färg på sin kropp!
NU fick ja in 3 yngel til i yngel-boxen så just nu är det 15 st:D
#23 - 2 februari 2007 07:46
Katharina skrev:
Ja, då får jag väl plocka ut damen efter 24 dagar då... För platy är väl lite svårare att se på när det är dags??? Mina endlers blir ju som ballongfiskar, mörka i ändan och står gärna och jäser i någon lugn vrå innan det är dags...

Har inte haft platy sen jag var liten så jag minns inte, men jag har för mig att de bara fanns där helt plötsligt... ;)

Jag brukar se på mina att de får en vit ring runt stjärten när det är dags. Sen brukar hanarna jaga honan mycket intensivare än vanligt. Mina föder med 28 dagars mellanrum.
#24 - 2 februari 2007 12:06
Marcus.N skrev:
lis: är det hon med två svarta streck på stjärtfenan? så ser mina två honor ut fast dem ingen röd färg på sin kropp!

NU fick ja in 3 yngel til i yngel-boxen så just nu är det 15 st:D

Jepp det är hon! De svarta strecken är komet-teckningen!
#25 - 2 februari 2007 12:10
Stjärten???

Bette skrev:
Jag brukar se på mina att de får en vit ring runt stjärten när det är dags. Sen brukar hanarna jaga honan mycket intensivare än vanligt. Mina föder med 28 dagars mellanrum.

Du menar analöppningen eller vad man nu kallar den???

Lisopasi: Jättefina, men blandar de sig inte med Wagtail???

Mina är ju Korallplaty och jag måste säga att jag tycker att de är attans tjusiga... Köpte mina på Akvarielagret i Bromma och de är stora och fina, men sen såg jag några ynkliga Korallplaty på Simbi i Sickla, de kanske växer till sig men jag tyckte mina från A-L såg mycket bättre ut... ;)
#26 - 2 februari 2007 12:15
Mina guldkometpatyyngel syns rätt bra på dessa bilder
http://lisopasi.blogspot.com/2007/01/fotbollsmatch-eller-ta-algtablett.html

klicka på dem så förstoras de upp rejält, så får du se hur dina antagligen kommer att se ut om någon/några veckor

Trevlig helg!
#27 - 2 februari 2007 12:17
Jättefina...

lisopasi skrev:
Mina guldkometpatyyngel syns rätt bra på dessa bilder

http://lisopasi.blogspot.com/2007/01/fotbollsmatch-eller-ta-algtablett.html

klicka på dem så förstoras de upp rejält, så får du se hur dina antagligen kommer att se ut om någon/några veckor

Trevlig helg!

Dito..
#28 - 2 februari 2007 15:37
Ja har två honhor *såna som lis har* och sen har ja en hane med mussepig mönster på stjärtfenan så vackra är dem deras barn kommer bli helt underbart vackra:D
#29 - 2 februari 2007 16:11
KATARINA ja just så heter det jag menar. det brukar bli som en vit ring runt den och så ser den lite svullen ut.
#30 - 2 februari 2007 16:16
Aha.... tackar...

Bette skrev:
KATARINA ja just så heter det jag menar. det brukar bli som en vit ring runt den och så ser den lite svullen ut.

Jag får hålla koll på ändan då :D :D
#31 - 2 februari 2007 17:08
Katharina skrev:

Lisopasi: Jättefina, men blandar de sig inte med Wagtail???

De kommer säkert att blanda sig. Min Wagtail är en hona så det blir ju om jag får några guldkometer som jag behåller.
#32 - 3 februari 2007 13:26
Nu har ja fångat 20 yngel som är i yngel - boxen så nu kommer det lite frågor!
1. Ja ser nu att många av ynglerna har två svarta streck på fenrona precis som honorna och nu undrar ja kommer dem ha kvar sina svarta streck när dem växer upp eller är det bara nu ibörjan?
2. Hur många gånger ska dem ha mat på en dag? dom har fcik en peletz bit itorsdags (när dem födes) och nu är den nästan slut men räcker det med peletz biten?
#33 - 3 februari 2007 13:38
Är ju nybörjare jag med, men har ju kometyngel som är 31 dagar idag och de hade kometteckning från födsel och har det forfarande, tror att all svart teckning finns kvar :)

Mina yngel har varit frisimmare hela tiden så ibörjan kom de ju aldrig fram när jag matade utan levde på alger skulle jag tro, nu kommer de däremot fram så fort de vankas mat :)

Har dock hört att man ska mata flera gånger om dagen. Lite smulat flingfoder ibland kanske gärna lite fryst småfoder om du har så smått! Men annars räcker det säkert med peletz till grund, med den har de ju mat hela tiden!

Min komet födde klart idag, fyra dagar efter första ynglet kom :)
#34 - 3 februari 2007 13:46
Linda : okej ja tycker det är fint med kometplatys:D okej ja mina yngel har ju tillgång till mat hela tiden
det är fortfarande några yngel kvar i akvariumet hehe!
ohh vilken tur ja var orolig för din platyhona att hon inte skulle klara att föda alla yngel men det gjorde hon GRATTIS:)
#35 - 9 februari 2007 03:07
Weeee så kul, här fick jag svar på det jag frågade om i ngn annan tråd..

Det svarta du ser då de är nyfödda komma att vara kvar.. det kan snarare bli mer, mer kommer inte försvinna... en del odlare matar yngel 4-5 ggr om dagen.. men man måste mata lite åt gången och varaa noga med ta upp rester då dåligt vatten inte alls är bra + noga med vattenbyten som ger bra tillväxt.. smula flingfoder funkar bra om man inte har ngt yngelfoder..

Det var ju en bra första kull du fick där om du fångade upp 20 stycken.. kan tro du var ivrig hehe

hälsn Robban
#36 - 9 februari 2007 11:57
Hehe japp nu är det runt 23 till 25 yngel:D dom är så fina ja har nu haft dem i en vecka och en dag:D det konstiga var att igår så la ja i en bit mygglarver och nu finns det inget kvar dom älskar verkligen mygglarver:D hehe och så får dem peletz och sönder smulade flingfoder:D
Hehe min guld ancistrus hona är väldigt intresserad av yngel-boxen hon tvättar utan på den och försöker komma in iboxen men hon klarar det aldrig:D
#37 - 11 februari 2007 19:44
Jippi ett platy-yngel synligt i min burk:D
#38 - 13 februari 2007 02:22
Yngelboxen brukar vara poppis för Ancistrus att putsa.. den finns nära lysröret och det bildas alger där som den äter.. det har jag sett många ggr..
Men är det en hona som fått yngel Marcus eller är et bägge honorna ?

Grattis botia danio.. har du hittat ett yngel så borde det finnas fler om du inte har ngn fisk som haft lite kalas på dem...

Hälsn Robban
#39 - 13 februari 2007 12:41
Maxrobban nu har ja släptt i ynglerna i det stora akvariumet för ja såg yngel som inte va i boxen och dom hade vuxit mycket mer..det var båda honorna som föde så det var därför det blev så många som inte hamna iboxen:)
#40 - 14 februari 2007 05:25
aha... så nu har de fått flytta ut till sina föräldrar.. men de har ju vuxit lite nu och klarar sig bättre, nu får du tänka på att mata så de får mat bara så inte bara föräldrarna tar allt..
#41 - 14 februari 2007 05:27
Nedå det får Flingfoder,Peletz och mygglarver om dom hinner och ta nån liten bit mygglarv ifrån grodorna då=)
jutse dem äter alger också ifrån växter och så äter dom saker ifrån rotten!
#42 - 15 februari 2007 02:57
Ja detta med alger är ett bra tillskott.. men bra du tänker på detta då du matar dem så de får tag i mat
#43 - 15 februari 2007 14:58
japp dem är faktist inte rädda yngel dem dom är framme och snor lite bitar mygglarver ifrån grodorna jisses vet du hur mycket mygglarver det går åt här?..
Mina grodor får och dem nya fiskarna i 160 L och guppysarna får så idag var ja och köpte 4 paket med mygglarver för 100 kr:D
#44 - 15 februari 2007 18:02
Grattis botia danio.. har du hittat ett yngel så borde det finnas fler om du inte har ngn fisk som haft lite kalas på dem...

Hälsn Robban[/quote]

Jag är rädd att den har blivit uppäten nu.. Mina platy är rena rovfiskarna.. tror dom är små påfåglar, he he.
Har inte sett den på flera dagar nu:(
#45 - 15 februari 2007 22:57
Kul med yngel :)
Förra veckan upptäckte jag en av mina stora honor död på botten :(
Antagligen dog hon i samband med att hon skulle yngla då.
Men sen såg jag två små yngel bakom en rot så nu har jag ju upp en :p
Jag har inte gett dom nåt speciellt eller så, jag iakttog dom en stund och dom plockar mat själva där dom hittar. Nu har dom börjat bli så tuffa så dom vågar fram och nappa åt sig flingfodret, iallafall de små bitarna, när jag matar.
Så nu ska dom nog klara sig till dom blir vuxna :)
#46 - 19 februari 2007 16:44
Hej.. får man låna strängen och fråga: Jag har skruvat upp pumpen så att vattnet rör sej mer.. Guppisarna trivs.
Men hur mår platysar med lite strömt vatten?
#47 - 19 februari 2007 22:16
Hej.. får man låna strängen och fråga: Jag har skruvat upp pumpen så att vattnet rör sej mer.. Guppisarna trivs.

Ja, de klarar sig bra!:D
#48 - 20 februari 2007 16:36
Tack tummen för hjälpen:) .. De blir ju mer syre för firrarna om det är vågor på vattenytan:D
#49 - 28 februari 2007 03:18
Hur går det för dig o dina Platy yngel Marcus ? De borde ju växa så sakterliga så de börjar få färg nu ?
Du får vara beredd inför nästa Platykull botia danio.. har du ngn yngelbox att lägg honan i innan hon ska föda ?

Hälsn Robban
#50 - 28 februari 2007 16:26
Det går bra det har gått runt tre veckor och redan kommit en ny kull för några är 1,5 cm långa medans andra är runt en halv cm långa..
#51 - 28 februari 2007 21:06
Nu är mina platy trötta och önskar natti natti till andra platysar å snälla fiskar:)
#52 - 1 mars 2007 04:54
Roligt det går bra med Platy yngel, ser de ut att likna sina föräldrar ?
#53 - 1 mars 2007 14:47
Jaa det gör dem.. Dom ser ut som en ljusare variant av comet platys :D min favorit som ja har sett ihandeln är comet platys så vackert med Svarta och ljusa färger
#54 - 1 mars 2007 19:57
min komethonan ska snart ha sin tredje kull :) Jag har redan 6 st två månades och 3 st en månaders yngel från hennes tidigare kullar. Den första kullen har komet teckning och den andre wagtail, ska bli spännande att se den tredje. Har några platy yngel till från de andra honorna, men de är inte lika fina.
#55 - 3 mars 2007 23:13

DEN FRÅGAN HAR INTE MED ÄMNET ATT GÖRA, hör hemma i kategorin nybörjarfrågor, eller varför inte en kik i artbeskrivningarna istället????????:mad:
Men nu när "skadan" redan är skedd, visst trivs de i strömt vatten, deras naturliga biotop är ju små skogsbäckar.....[SIZE=4][COLOR=Blue]både[/COLOR][/SIZE] guppy och platy...

Hoppsan! är visst lite argare idag....:D:p hade dessutom redan svarat en gång innan...sorry!!!!![:o]
#56 - 4 mars 2007 09:18
Mina två yngel har växt på sig bra nu, nästan 2 cm snart och är tillsammans med de fullvuxna platysarna. Fast nu har jag hittat en 4-5 st nya rackare också :)
Fortsätter det här får jag snart börja ge bort några... Kan ju inte ha hela karet fullt med platysar heller....
#57 - 9 mars 2007 05:08
De växer fort Marcus, det är ett tecken på att du tar hand om dina fiskar noga med mat och vattenbyten. Sånt är avgörande för tillväxt av yngel och ungfiskar. Får du för många Platys så kanske du kan byta med ngn annan som också har Platy så får du in ngn ny färg och kanske nytt "blod". Annars får väl ett gäng bo tillsammans med dina slöjstjärtar ett tag.

Comet platy är fina, men finns så många varianter som är snygga... jag är så sugen på få tag på Orange neon.. men de har jag inte sett i ngn butik, men i Finland finns de.

http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/popup_image.php?pID=830

De tycker jag är snygga.

Hälsn Robban
#58 - 10 mars 2007 14:14
ja dem var mycket fina:)
Ja har fått platy invation så några yngel måste bli mat till mina grodor..
när ja vakna så såg ja dem stora ynglerna som vanligt sen titt ja upp mot pumpen och där var det 18 små yngel sen var det massa på rotten också:D
#59 - 11 mars 2007 00:19
Marcus.N skrev:
ja dem var mycket fina:)

Ja har fått platy invation så några yngel måste bli mat till mina grodor..

när ja vakna så såg ja dem stora ynglerna som vanligt sen titt ja upp mot pumpen och där var det 18 små yngel sen var det massa på rotten också:D

Det är inte säkert att alla 18 överlever, har du stort akvarium skulle jag spara dem om jag var som du, överskottet kan du ju sälja på akvarieauktion så småningom....synd att slösa dem på grodorna....:D;) Göteborgs ciklidgrupp anordnar auktion regelbundet, senaste gången var i november om jag minns rätt....info kommer säkerligen här så småningom....
#60 - 13 mars 2007 18:10
Men ja ger till mina små grodor för dem älskar platy yngel:D men ja försöker faktist att spara så många som möjligt men det kommer ju jätte många hela tiden:)
#61 - 14 mars 2007 04:27
Du har blivit en storodlare på Platy nu Marcus nu bor ju dina Platy med grodorna så skulle ngn yngel bli grodmat så är det inte hela världen. Men Platy är lättsålt på auktioner och även att byta med andra akvarister... Är de riktigt fina ungdjur i storlek så man ser könskillnad på dem taar en del affärer emot dem också. Då kan man ibland få lite slantar för dem eller så får man tillbaka varor som fiskmat eller liknande ( det sista brukar vara mest lönsamt )

Akvarie affärer borde ta in mer svenskodlade ungfödare då de ofta är friskast och kloka affärer gör det också om det är bra exemplar.

Men de vuxna fiskarna du har ser lite olika ut och vill du leka lite med färger kan du kanske byta med ngn som har Platy i ngn annan färg eller med annan teckning... Det finns bl.a nästan helsvart Platy.. eller med mkt svarr på kroppen... tar du in det i din grupp så kommer du får fiskar med mer svarta teckningar och sånt är lite spännande.

Häln Robban
#62 - 14 mars 2007 14:54
Ja ja tvivlade faktist på Platyn för först hade ja hört rykten om att den brukar hoppa in i täckglas tills den dör Oo men sen när det var 4 för 54 elr nåt sånt så köpte ja dem för en platy där ja handlar kostar runt 25 kr:D och efter ja köpte dom platysarna ´har ja fått jätte mycket yngel:) men honan är Comet och hanarna hade röd stjärtfena med mussepigg mönster och sen gul/orange kropp:D

Ja tycker också afärrer ska köpa in mer svenskodlade yngel ja frågade en afärr om dem ville ta in några guppy ungfiskar som är honor och som har blond grundfärg men dem var inte alls intresserade och sa att dem köper heldre in fiskar utomlands
Ja svart teckning är väldigt fint på fiskar:)
#63 - 16 mars 2007 03:25
Men visst ser det ut at tfungera bra med Platy och grodor tillsammans ? Jag gissade att de inte skulle störa varandra då du funderade.. grodor i all ära, men blir lite mer fart i akvariet med ngn fisk som sällskap. De kanske vill ha samma mat ibland, men det fungerar väl fint ?

Detta att akvarieaffärer köper fiskar utomlands från stora grossister är så konstigt.. visst kan de få tag i speciella odlingsformer ibland, men det finns butiker som inser att svenskodlade fiskar ofta är undare och friskare. En del affärer gör också reklam för just detta, det står på akvariet att fiskarna är svenskodlade i butiken. Då blir jag genast mer intresserad och vet då att de är vana vid vår bakterieflora och vårt vatten.

Men störst chans att få tag på svensk odlad fisk är via annonser här, auktioner eller så finns det då en del butiker som tar emot. De vill oftast inte ha för få fiskar utan e nviss mängd. Men kontakter här på Zoopet kan du ju skapa och byta fiskar med folk också..

hälsn Robban
#64 - 16 mars 2007 17:24
mmm.. men vet du ja har räknat ut att ja har två hanar asså grodorna :D så dem sjunger efter honor nu då det är parnigstid under våren :P

Nästa gång ja köper nytt akcvarium ska ja ha massa guppy och lpaty Tillsammas i de:D men de dröjer nog till nästa akvrum är ja rädd för:( men ja ska praoa på en djurafärr detta året och man brukar få ett akvarium itack för att man har vart där:D
#65 - 16 mars 2007 20:56
MaxRobban skrev:

Detta att akvarieaffärer köper fiskar utomlands från stora grossister är så konstigt.. visst kan de få tag i speciella odlingsformer ibland, men det finns butiker som inser att svenskodlade fiskar ofta är undare och friskare. En del affärer gör också reklam för just detta, det står på akvariet att fiskarna är svenskodlade i butiken. Då blir jag genast mer intresserad och vet då att de är vana vid vår bakterieflora och vårt vatten.

Det är inte alls konstigt att butikerna köper från odlare utomlands, det är helt enkelt billigast..
Vill man sälja till butiker så skall man nog kunna leverera relativt stora mängder (ett 50-tal guppy i taget?) och ganska regelbundet dessutom, men försök bygga upp en relation med butiksägaren så kanske det blir lättare...;)

Annons