Ja skaffade akvarium igår...

#1 - 29 mars 2004 02:40
Ja handlade mitt första akvarium igår å har väll märkt att ja gjort typ allt fel efter vart inne här å läst lite..
Har ett 30 liters med luftpump å ett filter
har en slöjstjärt å en guldfisk å en växt (vet ej vad för en)

Har väll tänkt att köpa fler fishar imorrn å kanske en värmare... kan kanske behövas för att dom ska leva??
en sak ja märkt e att slöjsjärten tar in mat i munnen när man matar dom så spottar han ut det efter nån sec... verkar sjukt.. så gör då ej guldfisken...

Hur ska ja göra för att få mitt akvarium att överleva en längre stund...
Har inte kollat nå ph å sånnt som man tydligen ska... hade i vatten å fisk å en växt direkt....
Har väll säkert gjort allt fel som sagt....
#2 - 29 mars 2004 05:43
Guldfisk och slöjstjärt är dammfiskar och trivs bäst i tempratur runt 18-23grader och ett lågt ph runt 6,5 dom är växtätare och kräver grönfoder(spirulina pellets) är utmärkt.
#3 - 29 mars 2004 05:58
Hade jag varit i ditt ställe så hade jag gått tillbaks till affären och bytt ut fiskarna till guppys, platys, svärdbärare, mollys eller någon annan fisk som kan komma att trivas i det lilla akvariet. Det är inte klokt att de i affären säljer de fiskarna till dig när du har ett så litet. De kräver mycket större plats och så kommer du att få problem med att de skitar ner jättemycket.

Det är inte lätt för dig att veta sånt så du ska inte ta åt dig nu. Det ska affären upplysa dig om.

Det är inte alls säkert att du behöver en värmare. Jag har ingen i mitt på 375 liter. Jag har i och för sig ganska varmt i lägenheten men sen värmer ljusrampen en hel del också. Jag har 27 grader utan värmare. Vänta och se hur varmt det blir innan du springer och köper det alltså.

Du kanske bara ska köpa 2 par av de fiskar jag nämnde och så en mal som kan hålla efter alger. Det finns många bra malar men om du köper en plecostomus eller gibbiceps så blir de jättestora de också. Bättre då att köpa en ancistrus eller siamesisk algätare. Kanske ett par pansarmalar också.

Du kommer säkert också att få yngel om du köper de fiskarna jag förslog. Det kan vara kul om det är första gången du har akvarium. Det sporrar dig kanske att skaffa ett större längre fram. Det är lättare att sköta ett stort kar än ett litet eftersom man får balans i akvariet mycket lättare.

Lycka till!
#4 - 29 mars 2004 11:18
Hmmm ;( när ja avakna nu va mina guldissar döda
ska nog införskaffa sånna där tester å kolla vatten å dyl innan ja släpper i nån ny fisk... slöjstjärten låg fast mot insuget på rengöringspumpen... hmm sux
#5 - 29 mars 2004 11:23
En värmare är att rekomendera, i allafall på vintern. På sommaren får man hålla koll så det inte blir för varmt. Det blev det i mitt förra kar på 65 liter, trots att jag inte hade någon värmare. Skaffa en termometer på en gång, temperaturen i vattnet är viktig. Annat som du tjänar på att skaffa: snabbväxande växter, vattentester, pump med filter (om du inte hade det på den du köpte?) Håller med Nicke om att du nog borde byta ut fiskarna mot andra lite mindre och en mal. Platys hade jag förrut, mycket söta och lättskötta =) Ha i lite vattenberedningsprepatar innan du släpper i fiskar efter minst 1-2 veckor. Ang firren som spottar ut maten så är det ingen fara, den behöver bara vänja sig vid den mat du har. Lycka till i framtiden!
#6 - 29 mars 2004 11:24
Vad synd!

När mina firrar har dött en av de första dagarna så har jag tagit med den till affären. Då brukar man antingen kunna få en ny eller få rabatt på en ny. Bara ett tips. Lite konstigt om den skulle ha dött av dåliga vattenvärden tycker jag. Det brukar man inte ha dagen efter man fyllt i vattnet om man har gjort ren grusen mm ordentligt. Kan det vara så att du har använt rengöringsmedel eller något som du inte fått bort ordentligt?
#7 - 29 mars 2004 11:54
Läs här om du ska ha ett akvarium med fiskar http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
#8 - 29 mars 2004 15:55
Köpte termometer idag... vattnet va jättevarmt... saknade en lampa till rampen så ja hade en spotlight brevid... har fixat ljusrampen nu å tagitbort spotlighten.. har köpt en till växt idag så håller ja på att göra rent å fixa till det... (luktade död fisk) å sätta i växterna å låta det stå te helgen då ska ja väll handla nån ny firre.. få se vad det blir
#9 - 29 mars 2004 15:56
¨va en sånn där dopptermometer ja köpte... den sjönk ner helt... alltså 50 grader sto det... hmmm
#10 - 29 mars 2004 16:22
låter konstigt...
Är inte förvånad att djuraffären försöker pracka på en allt möjligt, pga. egna erfarenheter=/
Jag skulle ta reda på lite mera fakta, låna en bok och sådant. Sedan skulle jag köpa några mindre fiskar och kanske vattenpest.
(eller skaffa ett större akvarium, men det är väl inte aktuellt just nu, antar jag)
Hoppas att dina problem löser sig, Stigan=)
#11 - 29 mars 2004 19:25
E just nu 28 grader i akvariet... å har ej ens nån doppvärmare i....
kan doppvärmare kyla vatten å? e ju termostat man ställer i vilket grad antal... eller kan dom bara värma??
#12 - 29 mars 2004 19:35
Den kan bara värma. Kylare till akvariebruk kostar runt 10000kr. Om du inte får ner temperaturen mer så skaffa fiskar som trivs i den temperaturen.
MVH
Magnus
#13 - 29 mars 2004 19:59
De fiskarna som jag tipsade dig om gillar den temperaturen. Om du får så varmt utan värmare så skippa den tycker jag. Det är bara en onödig utgift för din del just nu. Jag förstår dig att du vill komma igång så fort som möjligt. Känner du någon som har akvarium och som kan det så kanske du ska ta med dig honom till affären så du inte blir lurad igen. Sen kan det vara bra om du bestämmer dig för några olika fiskar innan du går till affären. Där kan du välja några från din lista istället för att köpa en firre som du inte kan ha.
#14 - 29 mars 2004 20:22
Hade du 50 grader i karet????? Jisses inte konstigt att dom dog då..
#15 - 29 mars 2004 20:25
nee va ej 50 grader,,,,, men när ja skille plocka upp dom döda så kände ja att det vat äldigt varmt =bra bit över 37 grader
#16 - 29 mars 2004 20:27
Ok, ändå på tok för varmt.
#17 - 29 mars 2004 20:31
nästan alla nya doppvärmare har termostater om det var d du frågade om innan, så om det blir för varmt så stänger den av sig...

du kan köpa nitrivec i början för att sätta i nya fiska efter bara 24h

lycka till.

#18 - 29 mars 2004 20:32
Hehe joo... men nu ligger det på 28.. får se hur det ser ut imorrn

Annons