Jack Dempsey-yngel

#1 - 14 juni 2008 10:22
[COLOR=#810081]Rocio octofasciatus[/COLOR]

Sitter precis nu och tittar på Jack Dempsey-yngel som tar sina första simtag i livet. De är flyttade till ett eget yngelsäkert kar. Ska bli kul att se hur många det blir, läste i artbeskrivingen att det kunde bli uppemot 1000 men tror att här bara blir ett hundratal.:D

Hur ska jag mata dem? När ska man börja med mat och vilken sort?
#2 - 14 juni 2008 13:01
Du bör börja mata dem så fort gulesäcken är förbrukad. Det var många år sedan jag hade just Jack Dempsey men nykläckt artemia borde absolut fungera. Många använder skalad artemia nu för tiden med. Det kan också vara ett alternativ. Vissa smular sönder flingfoder, men det kan vara lite stort i början.
FredrikW
#3 - 14 juni 2008 14:33
Mina yngel var jävligt kräsna i början. Det ända dom åt var nykläckt artemia.
Smulat torrfoder åt dom inte, dom spottade bara ut det igen.
Nykläckt artemia älskar dom och växer så det knakar.
#4 - 14 juni 2008 14:37
Det var ju roligt att det var nån som klarade sig...)
#5 - 15 juni 2008 06:15
Tack för era svar, har startat upp en odling av artemia. men de verkar fortfarande ha gulesäck att käka.

Alla ägg har det inte blivit något av vissa 1/10 del har börjat mögla, såg nu i morse att möglet ( ser ut som vitt hår runt romkornen) har börjat sprida sig till närliggande rot och det ser inte roligt ut.

Vad bör jag göra? Kan knappast ta bort källan till det onda för då dödar jag huvuddelen av yngeln som fortfarande håller till på stenen var möglet också har sin utgångspunkt.

Så, är möglet svårt att få bukt med om jag bara låter allt vara ifred och vill ta bort det senare?

/ N_N_N
#6 - 15 juni 2008 19:21
Finns ett microfoder som mina jack demsey älskade ,, Fick ca 300 st . Detta foder är anpassat för yngel och ger dom en bra start.. smulat flingfoder var ingen hit,, microvit eller något sånt hette fodret.. en liten gul burk ,,
#7 - 15 juni 2008 19:24
Varför låter du inte paret ta hand om yngel och ägg tills dom är frisimmande?
#8 - 15 juni 2008 19:25
Döda yngel möglar.. Försök ta bort en del.. Ingen fara om lite blir kvar.. Det bildas microorganismer som blir till föda för dom andra ...
#9 - 15 juni 2008 19:27
Kenny89 skrev:
Varför låter du inte paret ta hand om yngel och ägg tills dom är frisimmande?

Mitt Par gick med ynglen i flera veckor.. Äter inte sina egna..
#10 - 16 juni 2008 05:27
Anledningen tll att de inte är med föräldrarna är att jag upptäckte två dagar innan jag sålde fiskarna och tre dagar innan karet blev sålt. Så nu ligger de i en 60 liters balja, det är enda anledningen. annars hade de fått vara kvar. Så föräldrarna finns numer i eslöv och karet i höör nånstans. och ingen var intresserad av rommen asv dem om köpte fisk eller kar.
#11 - 16 juni 2008 08:57
Grattis till tillökningen! :)

Annons