jädra fisk ? hjälp ?

#1 - 8 maj 2007 15:20
Akvariet har ståt nu i en vecka med 5 fiskar. Gick ut och köpte 2 stycken fjärils ciclider idag. När jag släppte in dem började mina pallet ciclider direkt atackera och jaga dem. Är det så i början ?
#2 - 8 maj 2007 15:22
Arek91 skrev:
Akvariet har ståt nu i en vecka med 5 fiskar. Gick ut och köpte 2 stycken fjärils ciclider idag. När jag släppte in dem började mina pallet ciclider direkt atackera och jaga dem. Är det så i början ?

Akvariet är kanske för litet ?
#3 - 8 maj 2007 15:28
avvakta ett par dagar för det kan vara lite bråk i början när det kommer ny fisk i territoriet!
#4 - 8 maj 2007 15:35
Palettciklider är revirhävdande, och jag föreslår att du inte skaffar några fler bottenorienterade fiskar om du har 2 palleter.

Är akvariet på 54 liter skall du definitivt skaffa fisk som uppehåller sig i de övre vattenregionerna.

Mvh
#5 - 8 maj 2007 15:50
Välj om du ska ha paletter eller fjärilsciklider, du kan inte ha båda i 54L.
#6 - 8 maj 2007 16:00
rsoderberg skrev:
Välj om du ska ha paletter eller fjärilsciklider, du kan inte ha båda i 54L.

Vad ska jag göra nu då ? båda fjärils cicliderna är uppe vid pumpen hela tiden. Ska jag avakta tills imorgon och se om dem börjat simma ? eller ska jag lämna tillbaka dem ? hon sa jag kan ha dem i ett 54 liters. Testade vattnet hos dem och dem sa att det inte innehåller någon nitrit. Palleterna jaggar dem nu. Ska jag vänta eller vad ska jag göra ?. Tänkte som sista fisk av dem lite större ha 2 stycken dvärg guramis och sen någon molly eller tetror. Sen blir det stopp. Någon som kan hjälpa mig ? kommer dem bli piggare ifall jag ger dem mat nu på kvällen ?
#7 - 8 maj 2007 16:45
ciklider, levandefödare, labyrintfisk, tetror..... det är en ganska osmaklig fisksoppa!!!
#8 - 8 maj 2007 16:54
åheim skrev:
ciklider, levandefödare, labyrintfisk, tetror..... det är en ganska osmaklig fisksoppa!!!

okej. Vadå ska jag ge tillbaka fiskarna ?. Nu jagar dem , dem fortvarande. Är lite orolig. Ska jag in imorn till affären och fråga vad jag ska göra eller kan någon här hjälpa mig. ska jag ta en liten kruka så dem kan gömma sig där ?
#9 - 8 maj 2007 16:59
stoppa i massor med växter och rötter!
#10 - 8 maj 2007 17:00
du kan även mata lite grann så dem blir upptagna med att äta en stund...
#11 - 8 maj 2007 17:04
Jo , men kommer dem atackera dem hela tiden ? eller ? sen när jag lägger in dvärg guramis kommer då dem vara dem största fiskarna jag kommer ha. Kommer palleterna vara lika " aggresiva" . Vill lösa detta för palleterna är en av mina favorit fiskar.

ps . Sen efter sommaren ska jag inskaffa större kar på 110 liter.
#12 - 8 maj 2007 17:05
Arek! Jag tror att du måste bestämma dig för om du vill köra Paletter eller Fjärilar. Det är två ciklidtyper som lever och leker i bottenregionen av akvariet. Paletterna är ganska så aggressiva när de leker och kan jaga runt ganska friskt i ett betydligt större kar. Fjärilarna är ju lite mindre men blir också rätt griska när de kommer till. Ditt akvarium är helt enkelt lite för litet för att hålla dessa två ciklidarter. Oavsett vilka ciklider du väljer (Paletter eller Fjärilar) så bör du satsa på fiskar som håller sig i den övre regionen av karet, om du skall ha fler än cikliderna.
Tricket med Palettciklider är att de behöver lite "jaga"-fisk för att komma till sin rätt. Har man ett ensamt par Paletter blir de ofta stillastående och uttråkade - om de inte får röja lite.
Något av ciklidparen bör du lämna tillbaka. Hoppas det löser sig!:)
#13 - 8 maj 2007 17:20
Fungerar aldrig! Lämna tillbaka dem snarast möjligt!
#14 - 8 maj 2007 17:38
GasseG skrev:
Fungerar aldrig! Lämna tillbaka dem snarast möjligt!

Okej tack. Ska ut imorn och fråga om jag får lämna tillbaka dem då jag har anledningar. Det var lite segt av dem att inte säga till mig då jag frågade förra veckan. Vilka skulle ni lämnat tillbaka ?
#15 - 8 maj 2007 18:23
Hej...

Jag skulle ha lämnat tillbaka Fjärilarna men jag är lite svag för Paletter.. [:o] Men de kan vara ganska bitska, har du otur får de andra firrarna 1/4 av akariet... Uppe i ena hörnet... [:o] ;)
#16 - 8 maj 2007 18:30
Det är en ganska svår fråga att svara på, men man kan ju titta lite på hur de olika ciklidarterna fungerar. (Det jag skriver nedan är under förutsättning att det är ett par/lekpar)
Om vi börjar med Paletterna; De blir lite större än Fjärilarna och är något mer hårdföra mot andra akvarieinnevånare. I ett 54-literskar räcker det nog med ett par, men Paletterna behöver, som sagt, jaga lite fisk för att trivas ordentligt. Ett annat ciklidpar funkar ju inte, som vi har kommit fram till tidigare, så kanske någon typ av gurami eller lite tuffare Barb (vet dock inte hur Gurami och Barber funkar ihop...?) kan vara lämpligt. Det behövs lekplatser för Paletterna; en stengrotta, en blomkruka som de kan simma in i o.s.v. Du bör också plantera lite växter, kanske någon rot så att Paletterna inte hela tiden ser de andra fiskarna och retar upp sig på dom... hela tiden.

Fjärilarna är lite mildare i sin framtoning och jagar inte riktigt lika intensivt när de leker. De håller sig hyfsat nära lekplatsen och gör kortare svep och utfall mot fiskar som kommer inärheten, men inte lika hårdfört som Paletterna. Fjärilarna vill gärna ha lite finare sand, några flata stenar eller någon strategiskt placerad rot till sin lekplats. Till fjärilar kan man ju välja en mängd fina tetror och detta skulle nog vara ganska snyggt i ett kar i den storlek du har.
Om du väljer Fjärilarna är du på gränsen vad gäller storlek men jag tror det funkar bra - t.ex. med lite vackra tetror, kanske några Corydorasmalar.

Paletterna kan möjligen behöva lite större volym då de vill röra sig något mer när de leker och blir aggressiva. Och de behöver jaga lite för att trivas.

Ta en lugn funderare på vad du tycker passar ditt eget kynne bäst - eller helt enkelt vilka av cikliderna du tycker bäst om - sedan väljer du medinnevånare i ditt kar!

Hoppas att det fixar sig och blir bra!:)
#17 - 8 maj 2007 21:09
MaxB skrev:
Det är en ganska svår fråga att svara på, men man kan ju titta lite på hur de olika ciklidarterna fungerar. (Det jag skriver nedan är under förutsättning att det är ett par/lekpar)

Om vi börjar med Paletterna; De blir lite större än Fjärilarna och är något mer hårdföra mot andra akvarieinnevånare. I ett 54-literskar räcker det nog med ett par, men Paletterna behöver, som sagt, jaga lite fisk för att trivas ordentligt. Ett annat ciklidpar funkar ju inte, som vi har kommit fram till tidigare, så kanske någon typ av gurami eller lite tuffare Barb (vet dock inte hur Gurami och Barber funkar ihop...?) kan vara lämpligt. Det behövs lekplatser för Paletterna; en stengrotta, en blomkruka som de kan simma in i o.s.v. Du bör också plantera lite växter, kanske någon rot så att Paletterna inte hela tiden ser de andra fiskarna och retar upp sig på dom... hela tiden.

Fjärilarna är lite mildare i sin framtoning och jagar inte riktigt lika intensivt när de leker. De håller sig hyfsat nära lekplatsen och gör kortare svep och utfall mot fiskar som kommer inärheten, men inte lika hårdfört som Paletterna. Fjärilarna vill gärna ha lite finare sand, några flata stenar eller någon strategiskt placerad rot till sin lekplats. Till fjärilar kan man ju välja en mängd fina tetror och detta skulle nog vara ganska snyggt i ett kar i den storlek du har.

Om du väljer Fjärilarna är du på gränsen vad gäller storlek men jag tror det funkar bra - t.ex. med lite vackra tetror, kanske några Corydorasmalar.

Paletterna kan möjligen behöva lite större volym då de vill röra sig något mer när de leker och blir aggressiva. Och de behöver jaga lite för att trivas.

Ta en lugn funderare på vad du tycker passar ditt eget kynne bäst - eller helt enkelt vilka av cikliderna du tycker bäst om - sedan väljer du medinnevånare i ditt kar!

Hoppas att det fixar sig och blir bra!:)

jop tack ! :D

du jag såg " scalarer " i djuraffären och hon kvinnan sa att jag kunde ha dem. Dem var lite mindre än dem andra. Finns det mini skalarer eller något i den stilen ?
#18 - 8 maj 2007 21:21
Arek91 skrev:
jop tack ! :D

du jag såg " scalarer " i djuraffären och hon kvinnan sa att jag kunde ha dem. Dem var lite mindre än dem andra. Finns det mini skalarer eller något i den stilen ?

Nej, scalarer kan du inte ha i ett 54-liters kar och några "mini-skalarer" finns inte...

Off topic: Vill också hänvisa till denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=48249&highlight=signaturer
#19 - 8 maj 2007 21:53
Nitra98 har helt rätt!
Det verkar som om killen/tjejen i din zooaffär är lite sugen på att sälja på dig en massa fisk.
När du har fått iordning i ditt kar, med de fiskar som du just nu vill ha, så relaxa och njut av akvariet en tid. Passa på att läsa här på zoopet, i böcker o.dyl. Studera olika områden som t.ex. Sydamerika där många både stora och små ciklider, tetror, malar m.fl. finns, vilken typ av vatten och miljö - samt vilka arter som funkar ihop, och vilken storlek på akvarierna dessa fiskar kräver. Läs om Afrikas olika sjöar och dess ciklider och övriga innevånare. Studera även dessa arter och vad de kräver för vatten och miljöer. Asien har många intressanta arter också - läs även om dessa.
Efter ett tag kommer du att märka att mycket information liksom lägger sig till rätta på "hårddisken" och man utvecklar en naturlig feeling för vad som funkar och inte.
Men framför allt; fortsätt att fråga här på forumet - kan jag och andra hjälpa till är det bara roligt!:)
#20 - 9 maj 2007 07:15
Det låter som det kanske var dags att byta zooaffär?
#21 - 9 maj 2007 07:37
mjo. Annars vet ju dem ganska mycket. Dem sa vilka fiskar jag inte kunde ha osv. Kanske jag pekade på fel fisk.
#22 - 9 maj 2007 18:15
Nu har jag bytat ut dem till 3 stycken black mollys
Bilagor:
#23 - 9 maj 2007 19:03
bra men korta ner din signatur ffs!
#24 - 9 maj 2007 20:18
Okej. Säg det normalt utan " FFS ".
#25 - 9 maj 2007 21:10
så nu har jag ändrat. Och gjort en zoom desutom. Ja alla fiskar trivs nu :). Utan växterna. Dem här långa och stora bara ruttnar :(
#26 - 9 maj 2007 21:29
Ursäkta en newbie men vad betyder ffs???
#27 - 9 maj 2007 21:45
Rofl Annie72!

FFS är en förkortning av "for fuck´s sake".....för i helvete mao.
#28 - 10 maj 2007 20:35
Haha, OK, då vet jag.. hoppas jag slipper få det svaret i ett inlägg//Annie

Annons