Jag behöver ER hjälp!

#1 - 20 januari 2008 10:00
diklorbenzamid jag vill veta hur dödligt för fisk och djur...

Helst för mina kar, för att jag har haft krascher(massiv fiskdöd) efter att ha bytat vatten på mina kar som har varit nästan omöjliga att säga vad felet har varit..
Jag har sagt att det måste vara ngt i vatten men kommunen säger oooonää där har inte varit ngt konstigt, nu har vi fått reda på att det funnits höga halter av giftet diklorbenzamid dock hittar jag inget som säger hur detta påverkar fisk eller djur.

Tack på förhand
#2 - 20 januari 2008 10:10
Nej!!!! Allt drabbar dig nu tydligen.. Hoppas att de fina räkorna klarade sig!? Hann du stoppa förloppet eller hade du hunnit byta i alla kar? Stackars dig!!! :( [:-174]
#3 - 20 januari 2008 10:12
Hittade en del nu det är inte bara "kärt barn som har många namn"
diklorbenzamid kommer från Diklobenil som fanns i många pestisider förr och skall vara förbjudna hmm ja just det och restprodukt som är svår att bryta ner är diklorbenzamid går man då baklängse finner man nedan undrar om man skall stämma kommunen då de mörkat att det funnits höga nivåer i vårt drickvatten vid flera tillfällen men dar skyllt på att det måste vara ngt tillfälligt i mina kar som gjort detta???

http://hd.se/orkelljunga/2008/01/19/gift-i-vattnet-redan-2003/

Information från KemI:s ämnesregister:
EINECS-nr: 2147875
Preferred name: Benzonitrile, 2,6-dichloro-
Övriga namn:

* C7H3Cl2N
* 2,6-Dichlorobenzonitrile
* Diklobenil (ISO)
* 2,6-Diklorbensonitril
* Diklobenil
* Dichlobenil

Synonymer 2,6-diklorbenzonitril
Index-nr 608-015-00-X
EG-nr 214-787-5
CAS-nr 1194-65-6
Klass Xn; R21 N; R51-53
Märkn Xn,N; R21-51/53
Xn,N; S(2)-36/37-61

Förklaring av farokoder, R- och S-fraser
N Miljöfarlig
Xn Hälsoskadlig

R21 Farligt vid hudkontakt
R51 Giftig för vattenlevande organismer
R51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön
R53 Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön

S36/37 Använd lämpliga skyddskläder och skyddshandskar
S(2) Förvaras oåtkomligt för barn
S61 Undvik utsläpp till miljön. Läs särskilda instruktioner/varuinformationsblad
#4 - 20 januari 2008 10:29
Katharina skrev:
Nej!!!! Allt drabbar dig nu tydligen.. Hoppas att de fina räkorna klarade sig!? Hann du stoppa förloppet eller hade du hunnit byta i alla kar? Stackars dig!!! :( [:-174]

Nej detta är som hänt innan, inte nu tack o lov men om det händer igen blir jag inge glad, och om detta har varit en anledning till mina fiskar död ja räkor då med innan så vill jag ju veta hur jag skall gå tillväga för detta...
#5 - 20 januari 2008 14:58
peterhaack skrev:
Nej detta är som hänt innan, inte nu tack o lov men om det händer igen blir jag inge glad, och om detta har varit en anledning till mina fiskar död ja räkor då med innan så vill jag ju veta hur jag skall gå tillväga för detta...

Guud vad arg jag skulle bli.. Men är du säker på att det är vattnets fel alltså eller kan det vara någonting som du gör? Kan det vara någonting du tillsätter eller så?? Tråkigt iaf.. ;)
#6 - 20 januari 2008 15:28
Säkert något dom har tillsatt i vattnet.Ibland när jag bodde i Göteborg så luktade vattnet klor då hade dom ökat tillsättning av klor.Ser dom något i vattnet så tillsätter dom all möjlig skit för att det skall bli bra.Tur man har egen brunn.
Hoppas det fixar sig.

Thomas
#7 - 20 maj 2008 06:59
Problemet lutar snarare åt vissa typer av ogräsbekämpningsmedel, är ju själv uppvuxen nere på Bjäre med pärebönner och kommunpolitiker som härjat fritt..

Svårt med designade produkter inom kemiindustrin då det är mycket hemlighållande och hysch hysch..
Hittade det här på 2,6-Dichlorobenzonitrile och så undrar alla var våra grodor tar vägen..

Annons