Jag blir så trött på misshandlade fiskar...

#1 - 13 augusti 2007 21:16
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Kolla den här anonsen jag såg på [/SIZE][SIZE=4][COLOR=blue]Zoonen [/COLOR][/SIZE][SIZE=4][COLOR=blue]:[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]http://www.zoonen.com/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=1466329[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[COLOR=#800080][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=black]Ingen info alls om vilken otroligt krävande fisk en[/COLOR] [/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]Paroonhaj[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4] är. Han säljer den som en vanlig fisk. Trots att den blir 275cm lång och behöver mist 1500liters akvarium. Helst mycket större då det är en STIMFISK![/SIZE][/FONT][/COLOR]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Är jag ensam om den åsikten eller är det fler som tror att detta kommer sluta galet?[/SIZE][/FONT]
#2 - 13 augusti 2007 21:59
Chatt med säljaren

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag sitter nu och skickar mezz till säljaren och blir så arg när han skriver att han haft massor med fiskar som inte rekomenderas alls som akvariefisk. Han har mage att påstå att alla fiskar är som människor och anpassar sig till vad dom har. Alltså att man kan ha vilken fisk man vill i vilket akvarium man vill :mad:[:(!]:mad:[/SIZE][/FONT]
#3 - 13 augusti 2007 22:13
Lagligt?

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Är det ens lagligt att handla privat med hajar som blir mycket större än människor?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Är det straffbart att hålla stora fiskar i pyttesmå akvarier? (djurplågeri)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]ARG ARG ARG!!! :mad:[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#4 - 13 augusti 2007 22:38
Ursäkta, men vad detta handlar om är en mal på 12 centimeter - än så länge, i alla fall.
Det verkar ganska ansvarsfullt att sälja en så liten fisk för att den börjar växa ur akvariet (som jag iofs inte vet måtten på).
Och är det någon som köper en paroonhaj i tron att det är en lämplig akvariefisk är det främst den personen - inte säljaren - som ska ha skäll. Hur svårt kan det vara att skaffa information nuförtiden?
#5 - 13 augusti 2007 23:58
Fine! Jag ger upp... Jag verkar vara den enda som tycker att en två och en halv meter lång fisk borde kunda åtmindstonde vända på sig. Jag tyckte bara det var dåligt att när man är fullt medveten om ett djurs stora krav inte informerar detta för att riskera att inte få den såld. Och eftersom han t.o.m sa att denna fisken kommer anpassa sig till vilket akvarium man än stoppar den i kommer han säkerligen inte bry sig om hur fisken mår efter det att han fått sina pengar...

Anyway, jag ska inte tjata om det mer. Får väl bara acceptera att folk kan göra vad dom vill med djur och att ingen bryr sig...[:(]
#6 - 14 augusti 2007 06:12
Så men andas nu... Ingen här inne gillar att e burkar med för stor fisk, men att skrika här inne gör tyvärr ingen nytta. Gör som du sa, kontakta säljaren och påpeka det du har att säga.
Det är betydligt bättre och säljaren får samtidigt en chans att tala om hur det ligger till med försäljningen.

Och btw, så kommer en lagändring ang fiskhållning inom kort.
Mer info om den kommer ut på div sidor längre fram.
#7 - 14 augusti 2007 07:59
Nu jävlar stormar det i vattenglaset ;)

Folk är dumma i hela jävla huvudet, men med tiden så lär man sig att acceptera det. Till slut orkar man inte ens bry sig.

//C
#8 - 14 augusti 2007 08:22
det blir tyvärr ett heltidsjobb om man ska bli arg över alla konstiga annonser om fiskar.
Jag såg förra veckan en tjej på blocket som sålde sitt 2 år gamla juwel rio 400 lite för 8000kr, då var jag tvungen å maila å fråga om hon hade guld i akvariet, annars verkar det ju konstigt å köpa ett begagnad rio400 för 8000 när man får ett nytt för 5500kr:P
#9 - 14 augusti 2007 08:39
fredd skrev:
det blir tyvärr ett heltidsjobb om man ska bli arg över alla konstiga annonser om fiskar.

Jag såg förra veckan en tjej på blocket som sålde sitt 2 år gamla juwel rio 400 lite för 8000kr, då var jag tvungen å maila å fråga om hon hade guld i akvariet, annars verkar det ju konstigt å köpa ett begagnad rio400 för 8000 när man får ett nytt för 5500kr:P

Köpte mitt juwel rio 180 för 2000 kr! nytt men det är tydligen nästan bara i Gbg som man kan få det så billigt eftersom att det är sån konkurans. kan hitta begagnade juwel 180 för över 2000 kr men då brukar det vara i andra städer.. :D

Ha d gött!!
#10 - 14 augusti 2007 11:42
Men var det verkligen nåt fel på annonsen som Loelle länkade till? Fisken är ju inte 2,5 meter och säljaren säger inte att den trivs t ex i en liten skål
#11 - 14 augusti 2007 12:02
qenzo skrev:
Så men andas nu... Ingen här inne gillar att e burkar med för stor fisk, men att skrika här inne gör tyvärr ingen nytta. Gör som du sa, kontakta säljaren och påpeka det du har att säga.

Det är betydligt bättre och säljaren får samtidigt en chans att tala om hur det ligger till med försäljningen.

Och btw, så kommer en lagändring ang fiskhållning inom kort.

Mer info om den kommer ut på div sidor längre fram.

Jag HAR skrivit till säljaren och han sa såhär:

________________ mån aug 13, 2007, 23:52 ________________

för va helt ärlig så bryr jag mig inte om det du säger för jag vet hur dom ska ha det och och så vidare har hållt på med fisk ett jävla bra tag och har haft det värse sorter fisk som det står att dom ej ska has i privata akvarium eller att dom är si eller så fiskar är inte så jävla ömtåliga som alla tror , DOM ÄR PRECIS SOM MÄNNISKOR DOM VÄNJER SIG VID SITVATIONEN OCH GÖR DET BÄSTA AV DET!

ps, säljaren är 19 år så så hilma länge kan han inta haft fiskar...
#12 - 14 augusti 2007 12:04
ja, det där som säljaren skrev tillbaka var ju inte så trevligt...
#13 - 14 augusti 2007 13:53
patriksg skrev:
Köpte mitt juwel rio 180 för 2000 kr! nytt men det är tydligen nästan bara i Gbg som man kan få det så billigt eftersom att det är sån konkurans. kan hitta begagnade juwel 180 för över 2000 kr men då brukar det vara i andra städer.. :D

Ha d gött!!

det är en otrolig skillnad i priser på akvarium i göteborg och i stockholm, om man bor i stockholm kan man åka till göteborg å köpa karet man tänkte i stockholm, och sen åka fram och tillbaka 6-7 gånger och ändå tjäna på de;p
#14 - 14 augusti 2007 16:42
fredd skrev:
det är en otrolig skillnad i priser på akvarium i göteborg och i stockholm, om man bor i stockholm kan man åka till göteborg å köpa karet man tänkte i stockholm, och sen åka fram och tillbaka 6-7 gånger och ändå tjäna på de;p

Haha. hyra en lastbil och köra runt akvarium skulle inte va fel. :D lättare än att åka till tyskland och köpa massa öl för att sälja.. sen är det lagligt också :D

Åker till Turkiet i morgon så ni får ha det gött!!!!
#15 - 16 augusti 2007 18:39
loelle:
folk brukar inte uppskatta att bli skrivna på näsan... dessutom inte 19åringar...
vad skrev du i ditt mail till honom? för att förtjäna ett spydigt svar?

det var klart och tydligt att han sålde sin paroon för att den höll på att växa ur karet... vad skulle du själv gjort? slagit ihjäl den?

och NEJ! det är inte jag på zoonen, men jag har blivit påhoppad av vetbästare flera ggr...
Bilagor:
#16 - 16 augusti 2007 18:48
Vandal skrev:
loelle:

folk brukar inte uppskatta att bli skrivna på näsan... dessutom inte 19åringar...

vad skrev du i ditt mail till honom? för att förtjäna ett spydigt svar?

det var klart och tydligt att han sålde sin paroon för att den höll på att växa ur karet... vad skulle du själv gjort? slagit ihjäl den?

och NEJ! det är inte jag på zoonen, men jag har blivit påhoppad av vetbästare flera ggr...

Jag skrev:

________________ mån aug 13, 2007, 21:52 ________________

Kolla detta:

[COLOR=blue]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=1091[/COLOR]

Kanske inte så bra att sälja som akvariefisk...

Jag skulle för det först inte köpa en sådan stor fisk då jag inte tror att dom kan få ett bra liv i akvarium. Om jag ändå hade haft en så skulle jag donera den till ett stort offentligt akvarium.
#17 - 16 augusti 2007 19:01
en 12 cm paroon kan leva gott i åtminstone ett år i ett akvarium på cirkus en meters längd, sen är det väl upp till personen som köper den att göra vad de vill med den?
Jag är själv inte för att sälja parooner, annat än som matfisk, men folk får väl köpa vad de vill? har du själv köpt nån fisk du tyckte var häftig?

jag snackade med en anställd på universeum om just stora fiskar och han sa att det hände åtminstone ett par ggr i veckan att nån kom in eller ringde och ville skänka bort sina förstora fiskar eftersom de ju på universeum "håller på med sånt" inte ofta de tar emot varken reptiler eller fiskar eftersom de då skulle översvämmas av oönskade djur...
#18 - 16 augusti 2007 19:33
Vandal skrev:
jag snackade med en anställd på universeum om just stora fiskar och han sa att det hände åtminstone ett par ggr i veckan att nån kom in eller ringde och ville skänka bort sina förstora fiskar eftersom de ju på universeum "håller på med sånt" inte ofta de tar emot varken reptiler eller fiskar eftersom de då skulle översvämmas av oönskade djur...

Just därför tycker jag att den informationen skall finnas när man köper fisken!
#19 - 16 augusti 2007 20:37
tyvärr så har en väldigt stor del av befolkningen ingen respekt för levande ting! se bara var vår planet är på väg pga oss... man kan inge annat än inse att vi är endast av ondo och bidrar inte med något gott till denna jord, vi bara exploaterar och utnyttjar och förstör:mad: Skönt att få det sagt:)
#20 - 16 augusti 2007 22:11
Loelle skrev:
Fine! Jag ger upp... Jag verkar vara den enda som tycker att en två och en halv meter lång fisk borde kunda åtmindstonde vända på sig. Jag tyckte bara det var dåligt att när man är fullt medveten om ett djurs stora krav inte informerar detta för att riskera att inte få den såld. Och eftersom han t.o.m sa att denna fisken kommer anpassa sig till vilket akvarium man än stoppar den i kommer han säkerligen inte bry sig om hur fisken mår efter det att han fått sina pengar...

Anyway, jag ska inte tjata om det mer. Får väl bara acceptera att folk kan göra vad dom vill med djur och att ingen bryr sig...[:(]

jag tycker inte att det är plågeri än men däremot BORDE SÄLJAREN SKRIVIT ATT DEN KAN BLI 2,70!!!!
#21 - 16 augusti 2007 22:35
Jag läste att dem blev 1.20 m ute i det fria.
Kan inte tänka mig att dem blir så stora i ett akvarium.

Min man köpte en sådan när han var yngre för att den var häftig.
Zooaffären sade inget om hur stor den kunde bli, utan som det
gamla vanliga " Fisken växer efter ditt akvarium [:o] "
Efter 1 år var han 15- 20 cm eller längre och hade då växt ur hans
akvarium på ca 200 L.
Han gick tillbaka till zooaffären och det tog tillbaka fisken med
orden att det finns alltid ngn som vill köpa en stor häftig fisk.

En zooaffär i Kungsbacka köper inte in sådan fisk som kräver
så stora akvarium eller där fiskar är " häftiga "
Jag tycker mkt om deras sunda inställning.
I Surte en annan zooaffär, de tar in alla möjliga konstiga fiskar
som är både farliga och växer sig stora.
Sist jag var där så hade dem Störar och ngn farlig utländsk gädda.
Jag tycker inte det är sunt, speciellt inte när man inte vet
vad man säljer :mad:
Man kan hitta paroon hajar väldigt ofta på blocket under säljes.

Själv fattar jag inte varför man säljer sådan fiskar som blir stora väldigt
fort. Jag håller med andra, det är djurplågeri.
Mvh Wilda
#22 - 17 augusti 2007 09:17
jag håller med om att ägaren borde ha informerat noggrant om fiskens framtida längd, akvariestorleksbehov och svårighetsgrad.

men eftersom han själv inte verkar bryr sig om dessa frågor utan tror att fiskar anpassar sig till vadsomhelst, så var det bara logiskt att han inte skrev något om det.

hajen kanske inte kommer att växa så mycket eftersom den, enligt annonsen endast får algtabletter som kost.

min personliga åsikt är att köper man djur enbart för att de är häftiga och då inte bryr sig om huruvida man kan ge djuret ett bra hem efter djurets förutsättningar så ska man inte ha djur..
#23 - 17 augusti 2007 21:31
jag tror de finns bättre sätt att hjälpa djur än att sitta å pipa på forum...
#24 - 18 augusti 2007 00:54
ush Riktigt synd det där :(
Tänkte också köpa en till ett 540L kar förut men sen fick jag reda på att dom blir jättestora då ångra jag mig ^^ Är inte paroonhajen en dammfisk också?
Vem lyssnar på oss normala människor som vill ha fred mellan djur o människor ush fyfan åt alla puckon i vår värld som inte respekterar våra ord!

Annons