maria_ skrev:Har haft lite problem med att mina växter smälter ihop för mycket med bakgrunden, så igår tänkte jag plantera om dem så att varje art fick en egen plats i akvariumet. Och vad hände när jag drog upp växterna, om inte att en liten groda simmade fram! Jag köpte grodorna när akvariet var nystartat för ungefär en månad sen, en hittade jag död en vecka senare, och de andra antog jag hade blivit fiskmat. Kände mig som en väldigt misslyckad grodägare, men nu har det visat sig att i alla fall en lever. Fast den lilla stackaren är ju helt ensam nu. :( Får väl försöka hitta grodkompisar till honom... Gunnar heter han.
Malinitzi skrev::D ....dina ögon äro djupa som brunnar....:D
Lyllos dej, mina har alla försvunnit och jag överväger att skaffa nya då de är så speciella. Kul för dej, i alla fall!:)
Amaro skrev:jag vill oxå ha grodor.
vilka e lättast att få tag på förutom klogroda och albino? nån som blir lite större :)
maria_ skrev:Du gör inte narr av Gunnars namn va? :mad:
Men jag hade liksom förväntat mig att de skulle vara mer aktiva och simma runt mer. Lagom roligt med en groda man bara ser till en gång i månaden. Fast det kanske beror på att han bara har 0-1 kompisar. Jag tycker det hade varit roligt med lite grodliv i karet. Kom fram, kom fram, Gunnar lilla!
Malinitzi skrev::D Gunnar är väl ett utmärkt namn på en groda. Och rimma på honom går ju jättebra!:D
Dvärgklogrodan flyr undan ibland och kan vara osynlig i flera dagar. Men kan också, om det passar, vara mycket aktiva och dra omkring i hela karet. Vet inte om de trivs med att vara flera. Mina syntes i alla fall inte ta så stor notis om varann. Men minsta öppning ovanpå så kan de fly - just det som hände mina....:(
maria_ skrev:Du gör inte narr av Gunnars namn va? :mad:
Men jag hade liksom förväntat mig att de skulle vara mer aktiva och simma runt mer. Lagom roligt med en groda man bara ser till en gång i månaden. Fast det kanske beror på att han bara har 0-1 kompisar. Jag tycker det hade varit roligt med lite grodliv i karet. Kom fram, kom fram, Gunnar lilla!
lottiz skrev:Grodorna är väldigt aktiva och roliga, om de får rätt miljö. Att de skulle ligga och gömma sig i flera dagar är inget som stämmer om de trivs.
Läs lite på min grodsida så får du nog en hel del tips om hur du ska få Gunnar att trivas! http://www.groda.tk
... och Gunnar vill absolut ha två kompisar till. De är väldigt sociala varelser.
Malinitzi skrev:Man kan göra bollar av finmaskigt stålnät och lägga över de hål man har. Eller en skumplastbit man skär till för hålet. För de rymmer då får chansen - åtminstone de jag haft....De är ju lättare att ta bort!
maria_ skrev:Hade faktiskt redan den bland mina favoriter. :P Har problem med matningen dock. Mina sebrafiskar är verkligen snabba, och det är knappt att ens de andra fiskarna hinner få i sig någon mat. Kan man flytta över grodorna till en hink eller något vid matning? Eller blir de bara rädda då?
Amaro skrev:jag vill oxå ha grodor.
vilka e lättast att få tag på förutom klogroda och albino? nån som blir lite större :)