Jag har fått ett akvarium!

#1 - 17 augusti 2023 18:45
Igår var man med pappa och hämtade bänken till akvariet som kom igår och nu står det bredvid min tv i mitt rum och imorgon ska jag köpa grus och växter.👍 Det är ett 54 liters akvarium och i det ska jag ha fjärilsciklider,svärdbärare,zebra fiskar,guramis och en sån där slam fisk som äter alger och sånt😁
#2 - 17 augusti 2023 19:00
[QUOTE=Aquanoob;n2440126] Det är ett 54 liters akvarium och i det ska jag ha fjärilsciklider,svärdbärare,zebra fiskar,guramis och en sån där slam fisk som äter alger och sånt😁[/QUOTE]
Du kan inte ha alla de fiskarna i det lilla akvariet.
admin
Christian Alfredsson
#3 - 17 augusti 2023 19:53
Låter superkul! Bra tips är att ta det lugnt och inte ha för mycket fiskar i början. Även vara försiktig när man matar så det inte blir för mycket.

Kolla gärna filmerna här: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=706
#4 - 17 augusti 2023 20:56
[QUOTE=Aquanoob;n2440126]Igår var man med pappa och hämtade bänken till akvariet som kom igår och nu står det bredvid min tv i mitt rum och imorgon ska jag köpa grus och växter.👍 Det är ett 54 liters akvarium och i det ska jag ha fjärilsciklider,svärdbärare,zebra fiskar,guramis och en sån där slam fisk som äter alger och sånt😁[/QUOTE]

Hej! Det bästa är om du får det att fungera och du får en positiv start men med all denna fisk och tex guramins aggressivitet så kommer det högst sannolikt sluta med en väldigt negativ känsla omkring akvarium[:(] Vet du hur ett akvarium fungerar och hur du ska sköta det?
#5 - 18 augusti 2023 05:30
Fjärilsciklider är känsliga i ett nystartat akvarium. Zebrafiskar och svärdbärare är mer tåliga.
#6 - 18 augusti 2023 08:56
Köpa absolut inga guramis till så litet kar. Kanske skulle funka med dvärgguramis, men jag skulle undvikit dom också. Hade jag startat ett 54 liters, hade jag gjort precis som i länken Christian la upp!
#7 - 5 november 2023 11:43
Tack för alla svar! Nu har jag haft mitt akvarium ett tag och det är superkul! Har köpt fyra JÄTTE vackra svärdbärare tre honor och en hane har också köpt en pansarmal ska hålla mig borta från guramis.[:-106]
#8 - 5 november 2023 11:52
Va kul att det funkar bra! Och håll dig borta från guramis;)
#9 - 5 november 2023 14:23
[QUOTE=Aquanoob;n2440879]Tack för alla svar! Nu har jag haft mitt akvarium ett tag och det är superkul! Har köpt fyra JÄTTE vackra svärdbärare tre honor och en hane har också köpt en pansarmal ska hålla mig borta från guramis.[:-106][/QUOTE]

Vad härligt!
Svärdbärare är grymt fina!
Dom kan vara roliga att odla då det är ganska enkelt att få dom att trivas.
#10 - 5 november 2023 14:29
Jag vet!:d Har redan fått fyra stycken eftersom när jag köpte honorna (vilket jag gjorde lite innan hannen) hade jag visst lyckats fått en dräktig hona:)[:-106]
#11 - 5 november 2023 15:33
[QUOTE=Aquanoob;n2440884]Jag vet!:d Har redan fått fyra stycken eftersom när jag köpte honorna (vilket jag gjorde lite innan hannen) hade jag visst lyckats fått en dräktig hona:)[:-106][/QUOTE]

Vilken härlig bonus! :)
#12 - 5 november 2023 15:35
Ja verkligen roligt!:d
#13 - 5 november 2023 15:37
[QUOTE=metalmac;n2440887]

Vilken härlig bonus! :)[/QUOTE]

Ja det var en rolig överraskning när man fick veta det!:d[:-106]
#14 - 5 november 2023 17:35
Bra att du skippa guramis och kul med bonusen. Pansarmalarna bör vara minst 5-6 stycken och det ska vara sand i karet. Bytte själv från grus till Julas blästersand, när jag skaffa pansarmalar!
#15 - 17 november 2023 11:16
[QUOTE=Aquanoob;n2440879]Tack för alla svar! Nu har jag haft mitt akvarium ett tag och det är superkul! Har köpt fyra JÄTTE vackra svärdbärare tre honor och en hane har också köpt en pansarmal ska hålla mig borta från guramis.[:-106][/QUOTE]

Varför bara 1 pansarmal? Jag förstår att det är svårt att hålla koll på alla arter som nybörjare men vilken butik säljer ens ensamma pansarmalar? De lever i grupper och du skulle behöva minst 6-10 st. Något säljaren borde meddelat dig.
#16 - 22 november 2023 18:31
[QUOTE=macmasteri;n2441029]

Varför bara 1 pansarmal? Jag förstår att det är svårt att hålla koll på alla arter som nybörjare men vilken butik säljer ens ensamma pansarmalar? De lever i grupper och du skulle behöva minst 6-10 st. Något säljaren borde meddelat dig. [/QUOTE]

Tack visste inte. Har nu köpt fler fiskar och köpte några till och den jag hade är mycket livligare nu hittade även en annan underlig fisk som ser ut som en liten näbbgädda typ, har köpt den eftersom den skulle funka bra i mitt akvarium sa dom den är mycket vid ytan och är väldigt lustigt ska nog kanske köpa tre till:d [:-106]
#17 - 23 november 2023 09:05
Hej Aquanoob, visst är det spännande med att ha akvarium! Jag är dock orolig att du har för många fiskar i ditt akvarium nu. Har du haft igång det i tre månader ungefär? Och har 4 vuxna svärdbärare och X antal svärdbärar ungar? 5-6 pansarmalar och en "näbbgädda"? Jag hoppas det kommer gå bra, men du står inför en utmaning att sköta vattenbyten och kanske slamsuga bottnen från matrester och fiskbajs och kanske växtdelar som förmultnar. 54 liter är mycket vatten om det hamnar på golvet, men inte speciellt mycket när man bygger ett biologiskt ekosystem.Lycka till!
#18 - 25 november 2023 10:29
Det är jätte kul! Och det går jättebra en så länge växterna trivs bra och fiskarna med vattenbyten går fin fint.:d

Annons