Jag har fått salamanderägg!!!

#1 - 14 december 2007 16:56
Vad gör jag nu???

Jag ska berätta hela historien...
Jag har två eldbuksalamander som jag haft ett år. I lördags fick jag tre salamandrar till av en kompis. Jag tänkte att nu kanske jag kan få ägg. Igår när jag kollade i akvariumet satt det 5-6 stycken ägg som var genomskinliga med en rätt stor prick i, halva vit och halva brun. Det som inte ens är vår:), är så jäkla glad. Men vad gör jag nu?? Har lyft över bladen som äggen satt på i ett glas och satt det i fönstret i husets varmaste rum. Någon som lyckats avla fram salamandrar hemma??

Problemet är bara att mitt akvarium är alldeles för litet. Ett 20liters som fem salamandrar, två grodor och en kuli-ål samsas i just nu. Planerar att ge bort grodorna och ålen för det är ju salamadrar jag gillar mest. Särskilt nu när jag ska få bebisar... Men antagligen måste de ju trivas annars hade de ju inte lagt ägg!!??!!

Behöver alla tips jag kan få. Om jag lyckas få larver av äggen. Vad matar jag dom med då?

Tacksam för alla svar...
#2 - 14 december 2007 21:30
För det första: ett fett GRATTIS!

För det andra: larverna är små, men inte sådär jättesvåra att hålla igång. Det stora problemet blir att undvika att föräldrarna äter upp dem. Kan du flytta ut äggen kan det vara idé att göra det. Larverna äter det mesta du ger dem, inklusive finfördelat torrfoder, upp till att de metamorfoserar.

DÄR, vid metamorfosen, knivar det till sig. Jag har inte odlat just eldbuk, men de flesta salamandrar har ett stadie där nymetamorfoserade småsalamandrar vill gå upp på land. Har eldbuk det, så blir det jäkligt svårt att förse dem med mat. Vinglösa bananflugor kan funka, men är normalt sett för snabba för salamandrar; nykläckta syrse-nymfer är perfekta, men svåra att få tag i om du inte har en syrse-odling; jag vet att folk ibland använder hoppstjärtar som foder och det lär funka, men jag har inte en susning var man får tag i dem. Hade det varit sommar hade du kanske kunnat fånga mat åt dem med en förna-tratt, men så här års... Knepigt.
#3 - 15 december 2007 11:34
Azur skrev:
jag vet att folk ibland använder hoppstjärtar som foder och det lär funka, men jag har inte en susning var man får tag i dem.

Hoppstjärtar finns hos Södermalms akvarieaffär, i Stockholm. Och skulle hevvy_ möjligtvis bo i Umeå kan han få av mig :)
Bilagor:
#4 - 16 december 2007 01:35
har en fråga till azur, är inte alls insatt i odla fiskar. Eller salamandrar i detta fallet, men om man flyttar ägg så får dom inte svamp etc? isåfall måste dom ha samma vatten väll..
Jag undrar rent av nyfikenhet!

Lycka till med dina salamandrar!
#5 - 16 december 2007 02:36
Mja, fiskägg som tas från föräldrarna får ofta svamp pga att de vuxna fiskarna håller på och rengör äggen. Salamandrar, däremot, bryr sig inte om äggen när de väl är lagda, förutom att de äter upp dem om de hittar dem, och äggen är inte särskilt känsliga. Det är förstås ändå en bra idé att använda samma vatten (t.ex. flytta växten som salamandrarna lagt äggen på till en flytande yngelkasse, samma sort som man använder åt levandefödare, i akvaterrariet - på så vis skyddas de från de vuxna men går kvar i samma vatten).
#6 - 16 december 2007 10:51
Jag har flyttat över äggen till ett litet mini glas, rymmer högst 2,5 dl så idag när jag städar för mina salamdrar så ska jag flytta äggen ytterligare en gång till en lite större glasskål. Jag har ett flytande yngelkar men det rymms liksom inte i akvariumet där slamandrarna befinner sig.

Jag får väl helt enkelt testa mig fram och se om äggen och larverna överlever och hoppas på det bästa.

Behöver äggen ljus?
Det borde väl vara okej att ha dem i en glasburk utan pump om man bytar lite vatten en gång om dagen. Jag födde nämligen upp grodyngel från grodägg jag hittat ute när jag var liten och då gick det bra. Är medveten om att det inte är accepterat att göra så idag.
#7 - 16 december 2007 16:23
Nej, de behöver inte ljus.
Ja, jag tror de klarar sig OK om du byter vatten dagligen - de avger ju inte mycket avfallsprodukter så det är mest fråga om att de inte får syrebrist.
Har du fött upp grodyngel så vet du vad du har att vänta när de kläcks - larverna är väldigt mycket som mindre versioner av grodyngel, och kan skötas ungefär likadant. Största skillnaden är att grodyngel är bättre på att raspa lös mat från stora matbitar, medan salamanderyngel (i alla fall de jag haft) behöver kunna svälja maten hel (dvs behöver mindre matpartiklar).
#8 - 10 januari 2008 20:50
äggen har blivit yngel med armar...

Mina ägg kläcktes för ca två veckor sedan. I början rörde sig inte ynglen så värst mycket men nu börjar de simma omkring. De har växt till ungefär den dubbla storleken och det har växt ut två armar på de, under den spretiga kragen som de har kring halsen. Väldigt häftigt. Sammanlagt så har fyra stycken överlevt av sex ägg. Två ägg möglade.
#9 - 11 januari 2008 20:01
Grattis! :)
#10 - 13 februari 2008 19:02
har skakat liv på en halv gammal tråd.
har idag köpt två härliga eldbuks salamandrar.
så tänkte jag fråga om lite om just salamander ägg.

Är det lätt att få ägg av salamandrarna?
Om man skulle få ägg, hur förvarar man dom enklast i en yngelkar utan att föräldrarna äter upp dom, eftersom dom klättrar?

Annons