Jag har gått och blivit Killiägare!

#1 - 9 april 2008 05:06
Ja se på fan, det verkar ju vara smittsamt.

Har tyckt att dom varit fina när man sett som på auktioner och i affärer, "Säkert en speciell och krånglig fisk... inte så många som verka ha." tänker man ju lätt och viftar bort tanken.

Tills igår då, fick ett par Chromaphyosemion bitaeniatum ("Multicolor", kan det stämma att dom hette så?) och pang så var jag såld.

Vilka tuffa fiskar, ja okej, lite fega men fantastiska fenor och färger!

Hur många killis ska man helst ha tillsammans? Vilka sorter kan man ha i samma kar utan att det är risk för korsningar?

//C
#2 - 9 april 2008 09:19
Ja visst är det märkligt att inte fler har killies?! Maken till lättskött fisk finns ju inte... man kan glömma vattenbyten och de bara lever på :p dina frågor tror jag erikthur kan svara på!
#3 - 9 april 2008 10:59
Nu var det länge sedan jag hade den gruppen. Men välkommen till killihobbyn förresten. :)

Man bör inte ha alltför närbesläktade arter i samma burk framförallt därför att det är svårt att se skillnaden mellan olika honor. Dessutom förekommer ibland hybridisering.

De flesta som håller mycket på med killis kör dom i artakvarier, dvs endast en killiart per burk. Beroende på burkens storlek kan man ha ett eller några par i samma burk.

Vissa hävdar att det nog blir mer ägg om man bara håller ett par i lekburken då förmodligen färre ägg blir uppätna av de andra individerna i burken.
#4 - 9 april 2008 12:54
Tror du det funkar att ha två par Aphyosemion australe i ett 50L?

Axel
#5 - 9 april 2008 13:40
Det funkar jättebra. Även 3 par...
#6 - 9 april 2008 20:17
Jag är helt fascinerad av mina två killies, måste införskaffa flera.

Alla färger på den lilla fisken lixom :)

Dessutom verkar dom ju väldigt räkvänliga.

//C

Annons