Jag har haft väldigt otur.

#1 - 9 februari 2008 18:32
Det började med att mina röda platys i mitt akvarium på 73 liter började få små tusslinkande prickar i ansiktet. Då gick jag till djuraffären och köpte salt eftersom det kan hjälpa platys i vissa fall. Efter att ha väntat 2 dagar var det inte bättre och jag köpte då JBL's punktol mot vitapricksjukan. Jag har medicinerat i 15 dagar nu och det är ju sista behandlingsdagen idag. För några dagar sedan gick akvariet sönder också och jag fick flytta fiskarna till en samlaback på 22 liter i väntan på nytt akvarium. Tussprickarna har inte försvunnit och inte blivit fler. Jag har 2 svarta platyhonor, 2 korallplatyhanar, en röd platyhona, 10 vinkeltetror + platyyngel. Mina 2 svarta platyhonor visar inget vitt på kroppen utan det är bara min röda platy hona och mina röda platy hanar. Inte ynglen eller vinkeltetrorna. Igår blev den ena hanen sjuk och trött han har varit sjuk hela dan idag och bara legat mot botten så vi bestämde oss för att avliva honom. Jag eller mamma vågade inte göra det utan vi väntade på att pappa skulle komma hem, nu när han kommit hem så tror vi att platyhanen redan är död :(Han är tjockare än vanligt och har utåtstående fjäll. Kan han fått bukvattensot? är det smittsamt? Jag är grymt arg över att det gått så dåligt, är det nån som vet vad platysarna är för sjuka?

Det här blev väldigt långt, hoppas någon orkat läsa igenom allt:)
#2 - 9 februari 2008 18:47
vita prick och sen bukvattenssot
#3 - 9 februari 2008 18:50
vita prick och sen bukvattenssot

Men det är ju inte många små prickar. Jag har ju behandlat mot vitaprick i 15 dagar och det har ju inte hänt nåt. Alltså det är bara typ en större prick vid gälarna inte många små.
#4 - 9 februari 2008 19:05
Är akvariumet nytt? Hur sköter du vattenbytena?
#5 - 9 februari 2008 19:06
Tussarna låter mer som bakterier
#6 - 9 februari 2008 19:10
_Lena_ skrev:
Är akvariumet nytt? Hur sköter du vattenbytena?

Jag köpte akvariumet begagnat så nej det är inte nytt. Jag slamsuger 30 % varje vecka.
#7 - 9 februari 2008 19:10
eriahl skrev:
Tussarna låter mer som bakterier

Ja, jag tippar inte på att det är vitaprick iallafall.
#8 - 9 februari 2008 19:14
johanna! skrev:
Jag köpte akvariumet begagnat så nej det är inte nytt. Jag slamsuger 30 % varje vecka.

Om det är nyuppstartat räknas det som nytt i fiskhänseende och det behöver skötas noga med få fiskar och lite amt för att itne få en massa nitrit som är giftigt för fiskarna.
#9 - 9 februari 2008 19:18
_Lena_ skrev:
Om det är nyuppstartat räknas det som nytt i fiskhänseende och det behöver skötas noga med få fiskar och lite amt för att itne få en massa nitrit som är giftigt för fiskarna.

Ja såsett är det inte nytt nej. När jag hade startat upp det så väntade jag 3 dygn och då flyttade 2 platys in. Efter 2 veckor köpte jag 3 platyhonor. Efter ytterligare 5-7 veckor köpte jag 10 vinkeltetror.
#10 - 9 februari 2008 19:20
jaaaaaaaaaaaa! nu vet jag, svamp!! följt av bukvattenssot
#11 - 9 februari 2008 19:24
jaaaaaaaaaaaa! nu vet jag, svamp!! följt av bukvattenssot

Nja, när jag var i djuraffären så stämde inte beskrivningen av svamp in på mina fiskar, vi satt typ jätte länge där och läste en dum bok där det stod om svamp, men personalen visste inte vad det var för sjukdom. Men kan bukvattensot vara en följd sjukdom till svamp? Det är ju troligare att det är svamp en vitaprick iaf.
#12 - 9 februari 2008 19:28
Bakterier kan likna svamp ibland så man tar fel
#13 - 9 februari 2008 19:30
eriahl skrev:
Bakterier kan likna svamp ibland så man tar fel

vadå för bakterier??
#14 - 9 februari 2008 19:35
fasen jag som trode jag hade lösningen, aja de kanske e parasiter med päls eller nått
#15 - 9 februari 2008 21:07
Man ska aldrig medicinera om man inte är helt säker på att det är den sjukdom man tror... Tussar är högst troligen INTE vita prick... Medicin är mycket starkt för fiskarna och det slår ut en massa nyttiga bakterier i akvariet, så att dessa dör. Alltså inte alls bra! Gör inte rent filtret nu, och håll koll på nitrit-värdet med ett dropptest så att det inte rusar iväg... Gör regelbundna små delvattenbyten.

Tussar låter mera som svampinfektion, eller parasitangrepp eller bakterieinfektion av något slag. Det finns massor av åkommor som fiskar kan få, som INTE är vita prick...

Titta på denna sida, här ser du massor av symptom på fisksjukdomar, vilket liknar dina symptom mest? De första bilderna på sidan visar vita prick.. Längre ner finns "fungus", som är svampangrepp som liknar tussar. Titta och jämför.
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
#16 - 9 februari 2008 21:51
toccata skrev:
Man ska aldrig medicinera om man inte är helt säker på att det är den sjukdom man tror... Tussar är högst troligen INTE vita prick... Medicin är mycket starkt för fiskarna och det slår ut en massa nyttiga bakterier i akvariet, så att dessa dör. Alltså inte alls bra! Gör inte rent filtret nu, och håll koll på nitrit-värdet med ett dropptest så att det inte rusar iväg... Gör regelbundna små delvattenbyten.

Tussar låter mera som svampinfektion, eller parasitangrepp eller bakterieinfektion av något slag. Det finns massor av åkommor som fiskar kan få, som INTE är vita prick...

Titta på denna sida, här ser du massor av symptom på fisksjukdomar, vilket liknar dina symptom mest? De första bilderna på sidan visar vita prick.. Längre ner finns "fungus", som är svampangrepp som liknar tussar. Titta och jämför.

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2

Oj, det är absolut inte så många prickar som vitaprick fiskarna hade. Och absolut INTE så mycke luddigt som svampfiskarna, asså vi snackar om 1-3 små 1 mm prickar som inte sticker ut mer en 1 halv mm från kroppen, per fisk. Inget konstigt på fenorna eller sår.
#17 - 10 februari 2008 08:40
johanna! skrev:
Oj, det är absolut inte så många prickar som vitaprick fiskarna hade. Och absolut INTE så mycke luddigt som svampfiskarna, asså vi snackar om 1-3 små 1 mm prickar som inte sticker ut mer en 1 halv mm från kroppen, per fisk. Inget konstigt på fenorna eller sår.

dom kanske börjat odla skägg? nej de e troligtvis non bakterieinfektion eller parasit (stavfel i know)
#18 - 10 februari 2008 10:54
Svamp, bakterieinfektion eller parasitangrepp täcker nog in det mesta iofs.....
Så det var inga tussar utan några prickar ist. Här kan du läsa lite oxå http://www.waterlife.co.uk/waterlife/disease.htm Alltid svårt utan att se live sas och kan vara svårt även då
#19 - 10 februari 2008 14:13
Vi kan nog komma överrens om att det inte är vita prick då... Vissa parasiter sätter sig just runt munnen. Finns det inget på den där sidan som påminner om det du har då?

Sluta medicinera, gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan på 30%, se till att cirkulationen är mycket god, håll koll på nitriten så att den ligger på noll, och tillsätt salt.... Har du gjort allt detta redan så vet jag inte riktigt vad du kan göra. Jag hade aldrig medicinerat igen, utan att vara säker på vad det är....

Mediciner skadar mer än vad de gör nytta, enligt mig. De förstör bakteriefloran i vattnet. Så låt nu denna återhämta sig ordentligt, tillsätt Nitrivec eller andra nyttobakterier för säkerhets skull..
#20 - 10 februari 2008 15:30
toccata skrev:
Vi kan nog komma överrens om att det inte är vita prick då... Vissa parasiter sätter sig just runt munnen. Finns det inget på den där sidan som påminner om det du har då?

Sluta medicinera, gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan på 30%, se till att cirkulationen är mycket god, håll koll på nitriten så att den ligger på noll, och tillsätt salt.... Har du gjort allt detta redan så vet jag inte riktigt vad du kan göra. Jag hade aldrig medicinerat igen, utan att vara säker på vad det är....

Mediciner skadar mer än vad de gör nytta, enligt mig. De förstör bakteriefloran i vattnet. Så låt nu denna återhämta sig ordentligt, tillsätt Nitrivec eller andra nyttobakterier för säkerhets skull..

Jag ska inte medicinera mer eftersom jag gjort det i 15 dagar. Jag brukar tillsätta nitrivec men just nu har jag inget salt. Jag har heller inte nitrittest.
#21 - 10 februari 2008 20:14
JBL´s Punktol ska inte påverka bakterierna men det är förmodligen inte bra att behandla om det inte är vita prick du har.
#22 - 10 februari 2008 20:21
JBL´s Punktol ska inte påverka bakterierna men det är förmodligen inte bra att behandla om det inte är vita prick du har.

Nej, självklart inte men det var ju djuraffären som trodde det var vitaprick inte jag.

Annons