Jag har Nitrat. Vad gör jag?

#1 - 12 september 2007 07:34
Nitriten visade ingenting, men däremot Nitrat..
Gult vet vi alla att det är okej, mitt test visade samma färg som äppeljuice.
Med andra ord 12,5-25 mg/l..[B)]

Vad gör jag nu? Byter vatten vet jag ju, men hur mycket & hur ofta??
Det är ett akvarie på 45 L och med enbart Mollysar.
#2 - 12 september 2007 07:46
Jag har också nitrit problem. Har ett nystartat akvarium och då blir de lätt så. Jag har bytt vatten ca 30% med annat akvarievatten (och bytt filter ett tag) från vårt sydamerikanska akvarium.Har du inte den möjligheten köp nitrivec och ha i och förstås nån bakteriekultur. Byt vatten ofta och håll koll på nitriten med droppar eller stickor.Hörde att det är svårare att få rätt bakteriekultur i ett litet akvariun än ett stort...men jag vet inte... det verkar kunna ta ett tag innan balansen blir rätt vare sig de är stort eller litet... så kämpa på ett tag.Är själv ganska ny här så vänta på svar från nån expert innan du gör nåt. Detta är barar vad jag har blivit rekomenderad. Tänker på dig när jag själv går och bär tunga hinkar genom lägenheten och svär, vi är iallafall inte ensamma. Lycka till!
#3 - 12 september 2007 07:56
Har själv nitrit problem. Det verkar kunna bli lätt så i nystartade akvarium som mitt. Jag har bytt ca 30% vatten om dagen. Tog vatten från mitt sydamerikanska akvarium där allt funkar perfekt. Lånade även filtret därifrån så vi får se. Har du inte möjligheten till "gammalt" vatten så köp nitrivec och ös i tillsammans med vattenberedningsmedel förstås. Byt ofta (ca 30% / dagligen) och ha koll på nitriten. Tar du vanligt kranvatten får du akta så du inte får än bomerangeffekt.Är själv ganska ny här men detta är vad jag har blivit rekomenderad men du kanske ska vänta på att någon mer kunnig svarar.Kämpa på iallafall! Vi kan väl tänka på varann när vi går igenom lägenheten och svär med våra tunga hinkar[:-27] Häslningar Jeffa
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 september 2007 08:01
Jenny054 skrev:
Nitriten visade ingenting, men däremot Nitrat..

Gult vet vi alla att det är okej, mitt test visade samma färg som äppeljuice.

Med andra ord 12,5-25 mg/l..[B)]

Vad gör jag nu? Byter vatten vet jag ju, men hur mycket & hur ofta??

Det är ett akvarie på 45 L och med enbart Mollysar.

Lite nitrat i akvariet är fullkomligt ofarligt för de fiskar du har - inget att bry sig om
#5 - 12 september 2007 08:04
Tjenare,

Jeffa, Det är nitrat-problem Jenny har. Inte nitritproblem :)

12.5-25mg är inte farligt alls. Nitrat i karet börjar bli farligt vid typ 100mg/liter.

Det är nitriten som är farlig, inte nitraten :)

Nitriten brukar uppkomma först i ett kar. Nitraten efter. När fiskarna bajsat in sig ett tag. Så är det nystartat kar så måste du hålla koll på nitriten. Nitraten kommer senare.

Tycker inte du behöver göra så mycket.
SKöt dina vattenbyten (typ 25-35% av vattnet i veckan, beroende på fisklast).
Lägg in lite snabbväxande grönsaker såsom vattenpest och polysperma.

Mvh

Stefan
#6 - 12 september 2007 08:13
ha ha ha jag såg de sen. Har själv lite problem här hemma med en liten bebis med magsjuka. Fick inte många timmars sömn inatt. Tur de finns zoopet.
Hälsningar trötta Jeffa
#7 - 12 september 2007 08:15
jeffa skrev:
ha ha ha jag såg de sen. Har själv lite problem här hemma med en liten bebis med magsjuka. Fick inte många timmars sömn inatt. Tur de finns zoopet.

Annars gör jag rätt med mitt akvarium ? Hälsningar trötta Jeffa

Jag läste också fel först om jag ska vara ärlig :)

Tycker du gör helt rätt. att ta vatten+filtermatrial från ditt inkörda kar är nog god garanti på att du kommer få ordning på dina problem... Finns inget bättre sätt att få igång ett nytt kar...
#8 - 12 september 2007 08:19
Tack alla. Nu lärde jag mig något nytt. Trodde Nitrat oxå var farligt.
Men då kan jag pusta ut med andra ord. :)

Jag trodde det värsta, dvs stort vattenbyte nu på en gång osv. :)
#9 - 12 september 2007 08:20
Okej.... tack då kör jag på de.

Annons