Jag hart gjort en video som visar hur man odlar kopparbarb

#1 - 31 maj 2008 12:29
Hej på er,
Jag har ägnat Lördagsförmiddagen åt att göra en film om hur man odlar kopparbarber. Ja, själva filmandet har jag ju gjort några månader men idag klippte jag bort 90% så att det förhoppningsvis blir sevärt.

Lägger upp den på dutub, och kvalitén blir ju inte den allra bästa där så jag kan kanske lägga upp originalet nånstans också, men här är den:

" target="_blank">

Kommentera gärna, hoppas nån har nytta av den.
#2 - 31 maj 2008 13:54
En mycket gullig film, :P Tycker den var helt okej! Kul att se hur vissa gör =)
#3 - 31 maj 2008 15:14
Göör bra film[:-106][:-106]
#4 - 31 maj 2008 15:38
- Trevligt initiativ. Tycker jag fick en god insikt i hur det går till att odla kopparbarb. Prexis lagom mycket info för att göra mig nyfiken på mer:)
#5 - 31 maj 2008 16:20
Mycket bra film! nu bestämde jag mig för att börja odla tigerbarber :D
Vad behövs för utrustning i yngelakvariet? bara en luftpump eller ska man ha ett litet innerfilter och värmare också?
#6 - 31 maj 2008 16:26
Mycket bra gjort.
#7 - 31 maj 2008 16:28
Kul att ni gillade den :)

Jag hade värmare och luftpumpsdrivet svampfilter (så kallat "billifilter").
Akvariet som de flyttade till vid en månads ålder var extremt sparsmakat, inte ens substrat, för att det skulle vara lätt att hålle rent. Men jag hade en flytormbunke så att de kunde gömma sig och slippe ljus rakt på.
Lycka till med tigerbarberna!
#8 - 31 maj 2008 17:18
Hur gjorde du när du "klippte bort"?
#9 - 31 maj 2008 21:09
Trevlig liten sak du har satt ihop. Gillade "bebis" musiken som gick i bakgrunden kändes som den passade de små ynglen alldeles utmärkt. :D
#10 - 31 maj 2008 22:07
Jäkligt bra!

Maila Kjell och hör om inte han vill ha den videon till Zoopet!
#11 - 31 maj 2008 23:30
Kul film att titta på
#12 - 1 juni 2008 05:27
:)
Ja, det var kul att den blev populär. Jag tänkte man kunde dokumentera alla akvarieprojekt såhär. Men det blir ju väldigt lika för alla romläggande firrar t.ex.

Bra tips, Azur, jag ska maila farbror Kjell.

Svea: Jag klippte i Windows Movie maker som följer med både Xp och Vista. Det var 35 minuters material från början. Det gula ljuset skulle man säkert kunna fixa om man hade ett proffsigare program som Directors cut eller så, det är akvarie(lysrörs-)belysningen som gör det fula ljuset.
Det dåliga är att jag fick välja mellan musik eller berättarröst, helst ville jag ha både och.
#13 - 1 juni 2008 06:39
Mycket bra film, lysande initiativ. Det är ju precis sånt här man vill titta på när man som odlingsnybörjare är sugen på att starta.
Det enda jag saknade var teknikförteckningen..
#14 - 1 juni 2008 06:51
ize: Teknikförteckning ... en lista över utrustning eller?

En sak jag glömde visa tydligt nog är att man ska avlägsna föräldrarna från lekakvariet så fort de lekt klart eftersom de är riktiga romrövare.
#15 - 1 juni 2008 10:34
Pazappa skrev:
:)

Jag klippte i Windows Movie maker som följer med både Xp och Vista. Det var 35 minuters material från början. Det gula ljuset skulle man säkert kunna fixa om man hade ett proffsigare program som Directors cut eller så, det är akvarie(lysrörs-)belysningen som gör det fula ljuset.

Det dåliga är att jag fick välja mellan musik eller berättarröst, helst ville jag ha både och.

- Med tanke på Windows Movie Maker´s ytterst begränsade möjligheter till mer än att klippa och lägga på ljud tycker jag den fungerade bra - filmen.

Det enda sättet att lägga på ljud/speakerröst är att mixa detta först - sedan lägga in det. Men det är betydligt enklare om man kan sitta med den färdiga filmen och lägga på speaker. Då blir det mycket enklare med synkronisering mellan bild-röst.

Vad du kan göra är att skriva ned en "manual" som kan "bifogas" till den som verkligen vill prova odling enligt ditt koncept.

PS. Sitter själv numera och försöker lista ut vad man kan använda Windows Movie Maker till. Kanske måste man leta reda på ett annat program - i alla fall.
#16 - 1 juni 2008 14:08
Superbra film!!
Var faktiskt inte utan man fick lite fukt i ögat med alla småttingarna och den musiken. [:o]
#17 - 1 juni 2008 14:26
-

Vad du kan göra är att skriva ned en "manual" som kan "bifogas" till den som verkligen vill prova odling enligt ditt koncept.

Bra tips! En snygg PDF kanske.

Jens A. skrev:
Superbra film!!

Var faktiskt inte utan man fick lite fukt i ögat med alla småttingarna och den musiken. [:o]

-Det tar jag som ett gott betyg. Får man vuxna män att nästan gråta har man alla chanser att lyckas i Hollywood :)
#18 - 1 juni 2008 14:43
Instämmer, en trevlig film, och en bra idé :)
#19 - 1 juni 2008 19:12
Hej,
Det var en bra idé att lägga upp en textfil och nu har jag skrivit PDF en på engelska till att börja med. Översätter den till Svenska sen. Här är den:
http://www.pazappa.com/barbustitteya.pdf

Trevlig kväll
#20 - 1 juni 2008 23:46
Vilken bra film! Väldigt passande musik till också. Grattis till ynglena, de var väldigt fina :D
#21 - 2 juni 2008 06:20
Pazappa skrev:
ize: Teknikförteckning ... en lista över utrustning eller?

En sak jag glömde visa tydligt nog är att man ska avlägsna föräldrarna från lekakvariet så fort de lekt klart eftersom de är riktiga romrövare.

Precis! Det du har är ju ett fungerande koncept och sånt är alltid populärt när man är nybörjare ;)
Storlek på akvariet, pumpstorlek (ev märke), vilken sorts filter, substrat (det ser man ju iofs, men ändå), belysning, vattenvärden, temp, you name it.
#22 - 2 juni 2008 07:26
Hehe... gissa vad jag drömde om inatt?
Jag är väldigt ivrig att sätta igång med fiskodlingen nu!
#23 - 2 juni 2008 09:10
Fin film! Kul idé och väl genomfört! Mer sånt!
#24 - 2 juni 2008 09:31
Tackar :)
jag skrev en guide-PDF på engelska som jag la upp en länk till här igår, men det kanske man inte får? Länka till andra sajter alltså. Den finns som länk bredvid klippet på youtube om nån vill ha den.
#25 - 2 juni 2008 09:38
E de lungt om ja länkar till din film i min fiskblogg?
#26 - 2 juni 2008 09:46
Grodlund skrev:
E de lungt om ja länkar till din film i min fiskblogg?

Absolut!
#27 - 2 juni 2008 10:46
Pazappa> Om man har dålgt med plats och en flickvänn som inte gillar akvarium.
Tror du de går att köra en olding med bara två akvarium då? (Det vanliga plus ett lek/yngel/uppväxnings-akvarium)

Ja tänkte typ att ja lägger två honor i lek/yngel-akvariet och förvarar en hane i en 10-liters hink med en luftpump och en liten växt i bara.
De e e ju bara 24 timmar han ska vara där i.

Sen släpper ja ner hanen till honorna och när leken är över flyttar ja allihopa till mitt vanliga akvarium.

Funkar de tror du eller mår en barb dåligt av att vara i en 10-liters hink i 24 timmar?
#28 - 2 juni 2008 11:09
Har läst om folk som har sina fiskar i hinkar längre tider än så, vid t.ex. omdekoration av akvarium. Jag är ingen expert, men jag tror iaf det kommer gå bra för din barb i hinken i ett dygn. MVH Johan
#29 - 2 juni 2008 14:08
Ja det borde inte vara några problem med storleken där.
#30 - 3 juni 2008 17:46
Pazappa> vattnet i yngel/lek-akvariet, tog du i lite vatten från akvariet eller tog du helt nytt vatten?

Ska precis byta vatten i mitt stora akvarium och funderar på om man ska köra nån 50/50 blandning av nytt vatten och gammal från det stora, i det som ska bli lekakvariumet
#31 - 4 juni 2008 10:52
Grodlund skrev:
Pazappa> vattnet i yngel/lek-akvariet, tog du i lite vatten från akvariet eller tog du helt nytt vatten?

Ska precis byta vatten i mitt stora akvarium och funderar på om man ska köra nån 50/50 blandning av nytt vatten och gammal från det stora, i det som ska bli lekakvariumet

Ja, jag gjorde precis så, 50% akvarievatten, resetn kranvatten och en skvätt vattenberedningsmedel.
#32 - 6 juni 2008 14:43
Fin film man blir sugen på att odla igen
#33 - 6 juni 2008 15:59
Pazappa skrev:
Tackar :)

jag skrev en guide-PDF på engelska som jag la upp en länk till här igår, men det kanske man inte får? Länka till andra sajter alltså. Den finns som länk bredvid klippet på youtube om nån vill ha den.

- Snyggt jobbat!
#34 - 24 juni 2008 21:28
.

PS. Sitter själv numera och försöker lista ut vad man kan använda Windows Movie Maker till. Kanske måste man leta reda på ett annat program - i alla fall.

Till nästan inget finns bättre program gratis på nätet :p.
#35 - 25 juni 2008 01:28
kul se film där så den fin du har fått många yngel där kopparbarb o bra att veta den där så den är fint kanonsnyggt av dig film.. jag har oxåå lyckllg där med kopparbarb där med vanliig växter där många år sedan men den rövare flera så nån har kvar hos mig.. men din är den mest snyggt där..
#36 - 25 juni 2008 05:39
kul se film där så den fin du har fått många yngel där kopparbarb o bra att veta den där så den är fint kanonsnyggt av dig film.. jag har oxåå lyckllg där med kopparbarb där med vanliig växter där många år sedan men den rövare flera så nån har kvar hos mig.. men din är den mest snyggt där..

Tack :)
Ja, riktiga romrövare är de, så man får flytta föräldrarna så fort man kan.
#37 - 5 november 2008 23:26
Tjao!
Alltså... luftpumpen som driver svampfiltrena surrar så SJUKT jobbigt.
Tror ni det går åt pipsvängen om man har den avstängd nattetid eller är de ok?

Annars måste jag hitta på något annat för såhär kan jag inte ha det...
#38 - 6 november 2008 09:33
Kanonfilm. Bra jobbat:)
#39 - 6 november 2008 14:17
SÅ ni tror det skulle gå att ha hanen i en hink med ett filter, och låta honorna gå i lek akvariumet med lek grejerna + svampfilter, och sen efter 24 timmar släppa över hanen? Därefter låta dom leka, och sen flytta tillbaka dom till sällskap?

Men hur ser man att det helt säkert är honor? Hane vet jag ju med röd näsa
#40 - 6 november 2008 14:20
Jag har läst att hannarna leker även om de är stressade.
Så det är *viktigare* att honorna får en lugnare miljö.

Jag tror inte att jag själv skulle vilja låta några av mina tigrar simma runt i en hink i 3-4 dagar... men jag tror de skulle gå, ja.

Mata med näringsrik mat (artemia) så ser du snart att honorna blir rundare om magen (då de bär på rom)
Hanarna har även mycket starkare röda färger på fenorna, röd näsa som du sa och när de är på gott humör (eller bråkar med varandra) så får de ofta ett starkt grönaktigt skimmer i de svarta ränderna, särskilt på ryggen.
#41 - 6 november 2008 14:24
Fast jag menade hanen i en hink och honorna i 60 liters lek akvarium.
#42 - 6 november 2008 14:33
Ja vet.....
de var ju de jag svarade på.........

:D
#43 - 6 november 2008 18:38
Woow villken bra film, nu har man äntligen fått se live vad man bara har läst i böcker tack för denna nya erfarenhet.:)
#44 - 8 november 2008 06:07
Jag fick en (sjuk?) idé helt plötsligt. Skulle det inte funka att ha en liten hörna med lekmopp och glaskulor i sällskapsakvariumet, så när dom leker där så åker äggen ner så dom inte kommer åt. Då måste ju yngel ha lika stor chans som andra fiskars yngel att klara sig i ett akvarium med endel växter? Isåfall borde väl iallafall nån överleva? Kommentarer?

Man kan ju t.o.m plantera växter runt så man inte se lekmoppen, detta gör juj att det blir snyggare, och ynglena får försvar direkt när dom lämnar "moppen"?
#45 - 8 november 2008 12:10
Problemetär att även ynglena är en kalasbuffé för de flesta fiskar...
#46 - 8 november 2008 12:53
Men så är det ju i alla akvarium, och dom säger ju att yngel överlever även där tack vare växter
#47 - 16 november 2008 12:29
Leker inte....

Jag håller på att försöka para ihop ett par av mina kopparbarber. Allt funkar fint, hanen är väldigt röd och fin och honorna stinna. Dom verkar jätteintresserade av varandra.

Men när jag släpper ihop dom så leker dom inte. Lägger sig bara på botten och verkar jätterädda.

Vad ska jag göra????:confused:
#48 - 17 november 2008 06:26
Får se om det blir glödbandstetra eller kopparbarb man tar och försöker odla nu.. ;)
#49 - 17 november 2008 12:45
Henrix9> Beskriv hur du går till väga när du "släpper ihop dom".
Det som sägs är att hanarna vill leka även om de är stressade - honorna vill inte det.

Så ska du flytta några fiskar så flytta endast hanarna.
Eller flytta honorna först och sedan vänta ett dygn med hanarna så att de hinner lugna sig.
#50 - 18 november 2008 15:33
Jo, jag har ett mindre yngelakvarie på ca. 20l. Har där i två honor. Har även en hane i samma akvarie i en ganska stor yngelkasse.

Har haft dom där i att par dagar nu och matat dom med frystorkad tubifex och röda mygglarver. När jag släpte över ena hanen förra gången jag provade så välte jag lite försiktigt på yngelkassen och lät honom simma ut till honorna frivilligt.

Kanske ska prova och mata dom med artemia i stället, kanske skulle fungera bättre. Eller vad tror ni?
#51 - 27 november 2008 14:50
jag har förstått att denna film även lämpar sig för leksugna tigrar, mina hanar är röda runt nosen som rudolf och jag tänkte ge det ett försök, men skulle man kunna köra i det vanliga karet om man har en plexi skiva som delar hanarna / honorna istället för att starta ett nytt kar? och kan jag få lite fler förslag på hur man identifierar honor/hanar än de röda nosarna?

Annons