Jag klarade det men fy vad sorgligt

#1 - 12 november 2006 13:15
För första gången skar jag halsen av en sjuk fisk. Jättejobbigt men hon led, förr har jag låtit dem självdö vilket inte är snällt. Men att man kan bli så upprörd för en fisk. Men jag gillar dem alla jättemycket.
#2 - 12 november 2006 13:50
Usch, det är jättehemskt! Man vänjer sig aldrig... :(

Fast jag klarar inte av att skära/klippa halsen av dom.
Jag lägger fisken i ett hushållspapper (för att slippa se den) och slår med hammaren på huvudet.

Bläää... :(
#3 - 12 november 2006 14:04
Annars kan man lägg in dom i frysen. Dom somnar in och man behöver inte se det.
#4 - 12 november 2006 14:35
innan någon annan skriver det så vill jag göra icejoy uppmärksam på att det har funnits en avlivningstråd på zoopet i vilken död genom frysning inte betraktades som ett bra avlivningssätt.
#6 - 12 november 2006 15:24
Mina fiskar brukar självdö, för jag försöker verkligen att få dem att tillfriskna in i det sista.
#7 - 12 november 2006 15:28
gladys jag håller med. Men den här gången visste jag att hoppet var ute. Jag känner mig fortfarande grym men tror det var det bästa sättet.
#8 - 12 november 2006 15:28
Jag lät en fisk dö mest för att jag hoppades att den skulle överleva. Det var en ammoniumskadad guldfisk. Aldrig mer säger jag. Lider de det minsta är det kniven som gäller. Småfiskar har jag inga problem med men de stora är sånna personligheter, kanske var därför jag inte ville avliva fisken på en gång.
#9 - 12 november 2006 15:50
icejoy skrev:
Annars kan man lägg in dom i frysen. Dom somnar in och man behöver inte se det.

ett mycket olämpligt sätt att ta död på en sjuk fisk..
#10 - 12 november 2006 16:02
Kniv eller att mosa den snabbt är nog de bästa.
#11 - 12 november 2006 16:35
morphriz skrev:
Jag lät en fisk dö mest för att jag hoppades att den skulle överleva. Det var en ammoniumskadad guldfisk. Aldrig mer säger jag. Lider de det minsta är det kniven som gäller. Småfiskar har jag inga problem med men de stora är sånna personligheter, kanske var därför jag inte ville avliva fisken på en gång.

ibland överlever de...jag lät bli att avliva en av mina metallpansarmalar- den såg jättehängig ut, skäggtömmarna var helt utslitna men jag tänkte vänta ett litet tag- de var för över 2 månader sen, nu är den helt återställd:)
#12 - 12 november 2006 16:37
Kniv eller att mosa den snabbt är nog de bästa.

när jag vet att loppet är helt kört för en firre så brukar jag lägga dem i en hink med hett vatten--de dör direkt
#13 - 12 november 2006 16:39
rödtoppen skrev:
när jag vet att loppet är helt kört för en firre så brukar jag lägga dem i en hink med hett vatten--de dör direkt

inte heller ett bra sätt att ta död på en fisk.
läs tråden som Akan har länkat till.
#14 - 12 november 2006 16:50
Snabbt upp med fisken vass kniv, Känns jättegrymt men antagligen humanast för fisken. Jättejobbigt första gången för mig men känns att det var det bästa för fisken
#15 - 13 november 2006 00:30
inte heller ett bra sätt att ta död på en fisk.

läs tråden som Akan har länkat till.

de få jag har behövt att avliva har varit mindre än 7 cm och de har dött direkt- jag kan inte uttala mig om större fiskar.
#16 - 13 november 2006 00:55
[:-2] jag använder kötthammare det går fort och smärtfritt "för fisken"
#17 - 13 november 2006 08:09
rödtoppen skrev:
ibland överlever de...jag lät bli att avliva en av mina metallpansarmalar- den såg jättehängig ut, skäggtömmarna var helt utslitna men jag tänkte vänta ett litet tag- de var för över 2 månader sen, nu är den helt återställd:)

För fisken skull avlivar jag hellre dem än att de lider oavsett om de kunnat bli friska. De kan ju lika gärna lida en plågsam död.
#18 - 13 november 2006 16:32
morphriz skrev:
För fisken skull avlivar jag hellre dem än att de lider oavsett om de kunnat bli friska.

ja det var ju "snällt" av dig
#19 - 17 november 2006 11:08
som jag alltid säger... kniv/sax är onödigt plågsamt för den som avlivar... jag lägger fisken i en fryspåse (utan vatten) dänger den snabbt och hårt mot något, death is instant... sen knyter man hop påsen och kastar den... dessutom slipper man fisklukt på fingrarna...
#20 - 17 november 2006 11:11
rödtoppen skrev:

det är ju knappt så att man vågar erkänna men jag gör också så. Kokhett vatten direkt från vattenkokaren i ner med håven så de inte kan sprattla ur.
Det går blixtsnabbt. Jag skulle inte heller göra så med större fisk. Mina har varit max 5 cm.
#21 - 17 november 2006 11:22
morphriz skrev:
Jag lät en fisk dö mest för att jag hoppades att den skulle överleva. Det var en ammoniumskadad guldfisk. Aldrig mer säger jag. Lider de det minsta är det kniven som gäller.

Lidandet är också en del av livet. Man kan inte springa och döda någon så fort h*n lider det minsta, för då skulle det inte finnas många kvar ;) Man måste ge dem en chans. Men märker man att hoppet är ute då är dödshjälp det humanaste man kan göra. Fast fy vad jobbigt det är [:(]

morphriz skrev:
Småfiskar har jag inga problem med men de stora är sånna personligheter, kanske var därför jag inte ville avliva fisken på en gång.

Hmm personlighet beror ju inte på storleken. Jag tror att de små kan vara lika stora personligheter, bara det att du inte märker det. Jag mår skitdåligt varje gång jag måste ge någon fisk dödshjälp :( De två jobbigaste gångarna var faktiskt en pansarmal och en kardinaltetra. Livet är ju allt de har, precis som jag...

Annons