Jag ska flytta. Hjälp!

#1 - 7 november 2004 22:25
Hjälp! Jag ska flytta om tre veckor och jag har ett relativt nystartat akvarium. (2 veckor) Körde utan fisk första veckan och nu finns där 4 st Saulosi. Akvariumet är på 120 liter. Jag hade tänkt behålla så mycket vatten som möjligt i plasthinkar.
1. Hur länge kan man låta innerfiltret vara avstängt?
2. Var för jag av fiskarna medan jag flyttar?
Någon som har ett eller flera smarta tips så vore det perfekt!
#2 - 7 november 2004 23:37
varför inte skaffa ett litet tillfällig, billigt akvarium som du kan skicka på en kompis att ta hand om medans du flyttar =)

Elle tillfällig inkvartering i ett annat akvarium, om dina kompisar gillar akvarium vill säga!?

När jag flyttade lät jag akvariumena vara kvar till sist, då jag tog fiskaran i en hink och sedan stoppade jag tbx dem i akvariumet när jag ställt det på plats!

Lycka till!
#3 - 7 november 2004 23:39
och förresten till filtret, så tror jag inte att det är någon fara om det är torrt ett tag medans du flyttar, doppa det i vattnet i hinkarna sen bara, så är det inga problem...!
#4 - 7 november 2004 23:43
1 - Som jag tolkar det så kan filtret vara avstängt rätt så länge, bara du rengör allt filtermedia innan du sätter igång det igen.

2 - Ja du... du kanske kan sätta upp en tunna med vatten från ditt akvarium i den nya lägenheten, där kan fiskarna bo i ett par dagar medans du sätter upp akvariet på rätt ställe.
#5 - 8 november 2004 07:39
Jag ska flytta om tre veckor och jag har ett relativt nystartat akvarium. (2 veckor)

Kom flytten plötsligt, eller kunde du inte hålla dig med uppstarten ;)

Själv ska jag flytta ett 450 liters om 3 veckor. Jag får tillgång till nya lägenheten den 25:e nov så den 24:e tömmer jag karet. Fiskarna får bo i två mindre kar som just nu är tomma så när som på en kampfisk i det ena.
Kvällen den 25:e är dedikerad att re-designa karet med alla växter, rötter och stenar.
Karet kan sedan stå fisktomt tom den 30:e då jag måste tömma gamla lägenheten.
Eftersom jag inte tänker ta med mig ca 400 liter vatten så låter jag filtret vara som det är med alla goa bakterier, ser bara till att det inte står still mer än under själva transporten mellan lägenheterna.

Annons