Jag trodde inte att man kunde byta vatten "för ofta"?

#1 - 2 juni 2009 18:32
Sedan akvariestart i oktober/november så har jag bytt vatten ca 20-40 % ca en gång/vecka (ca 100 L totala akvariet)

Jag har två slöjstjärtar en "vanlig" och en "golfboll" och en ancistrus. Golfbollen har haft konstant fransiga fenor och varit lite röd vid gälarna, av ingen orsak alls, har aldrig haft problem med vattenkvalliteten.

Nu när jag varit borta i 3 veckor och firrarna inte har fått sig något vattenbyte är golfbollen toppenfin i fenorna och gälarna:confused:

Jag har alltid använt vattenberedningsmedel (utom en gång och då trodde jag att nämnda firre skulle dö, mistänker att vårat vatten är mycket starkt klorerat)

Några tankar kring detta? Har jag en extremt känslig fisk? Ska jag bara byta vatten när vattenkvaliteten börjar försämras så mycket att det syns på testerna?

[SIZE=1](Inga påhopp om att akvariet är för litet tack! Jag ska byta!)[/SIZE]
#2 - 2 juni 2009 21:40
Har du bytt så mycket hela tiden så är inte vattnet speciellt stabilt. Normalt brukar man inte byta första månaden så att bakteriestammar av alla de sorter får lite tid att byggas upp. De skador du berättar om får mig att tro att de är ettdera klorskador eller att det finns koppar i ditt vatten. Vart bor du och bor du i ett gammalt hus eller nybyggt? 20 % vattenbyte i veckan är definitivt inte för mycke i ett normafall men om du nu istället byter varannan vecka och ser hur det funkar så vore det nog en bra idée.

På tal om koppar - hur ser handfat och toalettstolar ut - finns det gröna avlagringar - om ni är blonda - hur ser håret ut - har det en grön färgton?

MVH Lasse
#3 - 3 juni 2009 08:01
Man kan inte byta för ofta eller för mycket om vattnet man byter med är av god kvalitet.

Nu låter det tyvärr som om ditt kranvatten kanske inte är så bra, kanske har höga klorhalter, och då är det som du upptäckt bättre att inte byta mer vatten än man absolut måste.
#4 - 3 juni 2009 10:14
Tack för svaren!

Koppar tror jag inte vi har, däremot mycket järn om det har någon betydelse?

Vi bor i Hallstavik, bostadsrätt från 50talet.

Det konstiga är att det bara är en fisk som reagerar:confused:

Annons