jag vill vet allt....

#1 - 20 augusti 2004 08:55
Om salamandrar inte en sida på engelska tack kan man ha två salamandrar ihop? i ett 37litersakvarium??? hur ska deras "terräng" se ut vad ska de ha att äta?? kan man ha vanligt lyse eller ska de ha annat lyse? kan de rymma om man har en liten glipa mellan Täckglasen?
#2 - 20 augusti 2004 08:59
Vilken art?
#3 - 20 augusti 2004 09:00
det vet jag inte en liten en iallafall
#4 - 21 augusti 2004 11:08
en art som amn kan ha 2st i 37 liters, är ju en vanlig....
Cynops Orientalis.... de blir uppmot 10cm....
men det skulle vara bättre att ha ett lite större om man vill att de ska bli fullvuxna.....
de ska ha en landdel e.x en flat sten....
de ska ha kanske typ 5-10cm vatten höjd i karet......
rötter och stenar gillar de verkligen .....
växter och en pump.....
vad de äter??, de är allt från skalade räkor till maskar....
men något som kan vara gött för de är Krill.....
men man kan slänga i några guppy yngel åt dem så att de får lite motion :)
men annars kan man ta guppy ynglen i stjärten och he de framför nosen.....
Man kan ha vanligt lyse... men om man vill att de ska leva länger...
så är en uV-ljus lampa bra.....
men det är inte ett måsste.....

en bra sid på svenska är repti.net
man kan söka på google....

Ha det gött allihopa ska sköta om mina egna småttingar, ...eller mina stora salamandrar..... :)

#5 - 25 augusti 2004 10:05
kan man he de simma omkring med guppihannar och praktbotior???
#6 - 25 augusti 2004 10:12
Om du menar de Cynops Orientalis som Kariin4fun gav dig tips om så går det inte. Hon skrev ju precis att en vattennivå på 5-10 cm var lagom till dem + lite landyta osv. Guppy och praktbotior vill ha högre vattennivå än så.
#7 - 25 augusti 2004 10:57
det beror vell lite på hur stort karet är man skulle juh kunna dela upp det i 3 delar 1 land 1 10 cm vatten och en djupare eller?
#8 - 27 augusti 2004 09:36
Ursprungligen skickat av sleepy

det beror vell lite på hur stort karet är man skulle juh kunna dela upp det i 3 delar 1 land 1 10 cm vatten och en djupare eller?

Det behöver man väl inte???
#9 - 20 september 2004 09:20
Ursprungligen skickat av gickan_87

[quote]Ursprungligen skickat av sleepy

Aha........ du menar på det viset okej!
#10 - 20 september 2004 09:25
nja ett 37 liters indelat i 3 delar å sedan ha praktbotior e väll lite i minsta lagret kanske ???
#11 - 28 september 2004 23:47
Till att börja med så är det HELT fel att ha en UV-lampa till en salamander, förkastligt...
2. Vattnet kan vara hur djupt som helst så länge man har en liten landdel, en korkbarksbit passar bra som en flytande ö de kan klättra upp på.
3.Cynops orientalis blir 6-9cm långa.
4.Tänk på att de flesta salamandrar vill ha svalare temp än fiskar, c.o. ska def. ej hållas över 20C.
5.Det största problemet med att ha fiskar tillsammans med salamandrar är(förutom temp) att fiskarna är mycket snabbare och ofta käkar upp maten innan salamandrarna kommer till skott.

Annons