Jagande fjäril

#1 - 25 februari 2009 09:35
Min son har ett litet(54l) akvarium där det går fjärilscik. Kardinaler och en algätare och allt har funkat bra under de månader han haft det.
Det var ursprungligen 4 fjärilar, tre som var små och en stor(säkrt dubbel storlek med de andra). Min gissning har varit att den stora är en hane.

Nu är det dessvärre så att han jagar runt de andra helt frenetiskt och de två senaste mornarna har jag hittat en av de små döda så nu är de bara två så imorgon har kanske problemet löst sig. Han(?) låter de andra fiskarna vara i fred.

1. Någon gissning varför han(?) börjat så?
2. Ska jag försöka flytta den lilla?( problemet där är att mina alternativa kar är 2 där jag måste behandla mot mask och ett tangayika kar med lite fel vattenvärden.)

//Daniel
#2 - 26 februari 2009 12:06
Proppa med växter så de kan gömma sig. 54 Liter är litet för ciklider och det är risk att svajiga vattenvärden slår ut fjärilarna. Men byt vatten lite och ofta (1/4 2ggr/vecka) och skapa riktig djungel.
#3 - 26 februari 2009 16:01
ok, tack. Tyvärr hann den sista av honorna dö hon med utan synbara symptom så det kan förstås varit någon vattenreaktion tillsammans med hannens jagande. Vattenvärden är bra men kanske lite tätare byten av mindre vatten är en bra ide.

Nu vet jag inte heller hur gamla dessa varrdå jag ärvde hela uppsättningen när jag köpte akvariet.
Kan hanen sättas ihop med nya honor( tänkte då i vårt större, 200l riktig djungel) eller är det bästa att han får lulla sina dagar själv där han bor nu. Har läst någonstans att de funkar bäst om de växt upp ihop.
#4 - 26 februari 2009 20:40
Fjärilar bildar inte par för livet så köp några nya du. En mindre grupp, vuxna eller inte är alltid bra för dessa. (och för liknade arter)
#5 - 27 februari 2009 07:46
Tackar för svaren. Då blir det flytt från studentkorridoren ut i "stora" världen för den kvarvarande

Annons