jagar varandra när man tittar

#1 - 28 april 2009 19:28
Hej!
Mitt akvarium med ciklider har varit igång ett par veckor och allt flyter på bra. Men varför jagar de varandra när man sitter o tittar på dom?? Är de bara allmänt korkade eller? Sitter jag i soffan 2 meter ifrån är det hur lugnt som helst men så fort jag kommer närmare börjar dom och typ alla jagar alla (med ett undantag). Jag brukar sitta o titta på dom utan att de får mat väldigt ofta så jag tror inte det beror på det.
Några förslag vaför de gör så??
#2 - 28 april 2009 19:30
Tror du inte att det är en slump då? Eller så kanske de ändå vaknar till och är mer alerta när du är i närheten, trots att du inte alltid ger mat. De kanske hoppas hela tiden :)
Bilagor:
#3 - 28 april 2009 20:02
Min gissning: några fiskar tror det kan vara mat på gång och lämnar sina revir - och simmar in i andra fiskars revir. Bråk följer.
#4 - 30 april 2009 12:59
Hejsan

Har ett antal Metriaclima estherae där den dominanta hannen "ställer sig" in när jag kommer till burken. Jag tolkar det precis som när man utfodrar andra djur, t.ex. hundar.. Har du flera så viftar de på svansen och "smålarvar" sig.

Samma beteende har denna dominanta hanne som hundarna. De övriga fiskarna gör liknande manövrar men inte så tydligt. Dessutom så kör han bort dem om, som jag tolkar det, de andra får för mycket av min uppmärksamhet.

Samma beteendemönster visade de diskusfiskar som jag höll för många år sedan.

En annan sida av fiskarna är att de är nyfikna. Har burken så att de kan se tv´n. Helt klart kan man se att de är medvetna om den. Först så trodde jag att det var inbillning tills att jag tittade ut från burkens baksida genom akvariet. Det visade sig att jag inte såg några individer i soffan. Antar att fiskarna inte heller kan notera någon i soffan utan är mer eller mindre medveten om aktiviteten på tv-skärmen.

Men men mnan vet aldrig så noga...

Är det fler som har liknande erfarenheter?

Mvh

Annons