Jäger Doppvärmare 200W

#1 - 19 december 2009 12:32
Hej! Var o köpte ett nytt avkarium idag via blocket. Nu när jag har blivit klar vet jag inte hur jag ställer in tempen på doppvärmaren, står inga siffror på doppvärmaren, någon som vet? Skulle bli tacksam för svar! Mvh Fredrik
#2 - 19 december 2009 13:45
Först, skaffa en bra och tillförlitlig termometer.
Finns det verkligen ingen skala på toppen av doppvärmaren, kanske ett plus och ett minus men några streck mellan sig?
Om du hittar en ställ den på en tredjedel upp från minimum och se vad det blir för temperatur i vattnet. Jäger brukar ha en liten pinne som sticker upp, en liten knapp med ett spår för spårskruvmejsel som man vrida på.
Blir det inte tillräckligt varmt höjer du lite i taget och väntar ett bra tag tills du läser av tempen tills det blir lagom varmt (och blir det för varmt minskar du självfallet).
#3 - 19 december 2009 13:55
Karon skrev:
Först, skaffa en bra och tillförlitlig termometer.

Finns det verkligen ingen skala på toppen av doppvärmaren, kanske ett plus och ett minus men några streck mellan sig?

Om du hittar en ställ den på en tredjedel upp från minimum och se vad det blir för temperatur i vattnet. Jäger brukar ha en liten pinne som sticker upp, en liten knapp med ett spår för spårskruvmejsel som man vrida på.

Blir det inte tillräckligt varmt höjer du lite i taget och väntar ett bra tag tills du läser av tempen tills det blir lagom varmt (och blir det för varmt minskar du självfallet).

Har en fungerande termometer som stämmer ganska väl, Tror att värmeskalan har nötits bort. Får göra som du sa att testa mig frammåt. Tack så mycket för svaret! :D
#4 - 19 december 2009 15:43
Du kollar tempen i karet sen vrider du på vredet på doppvärmaren tills lampan tänds på den, då vet du vid vilken temp den börjar värma håll koll bara!
#5 - 19 december 2009 18:40
Fredrik1 skrev:
Har en fungerande termometer som stämmer ganska väl, Tror att värmeskalan har nötits bort. Får göra som du sa att testa mig frammåt. Tack så mycket för svaret! :D

Usch det kanske hade varit läge att köpa en sprillans ny värmare om den är så gammal så siffrorna nötits bort :confused:
Den kanske får för sig att koka innehållet i karet en vacker dag ;):(
#6 - 19 december 2009 19:38
Ska ner o köpa en ny på måndag, den hinner nog inte koka firrarna på 2 dar får man hoppas ^^ :)
#7 - 19 december 2009 21:46
Fredrik1 skrev:
Ska ner o köpa en ny på måndag, den hinner nog inte koka firrarna på 2 dar får man hoppas ^^ :)

Om värmaren får spatt så blir fiskarna kokta fortare än så,tänk på att inte köpa värmare med för stort watttal,ca:1 watt per 2 liter vatten är nog max vad du behöver...

Annons