Jäger doppvärmare & Aquaclear pumphuvud

#1 - 17 april 2005 14:52
Hej!
Jag har köpt en jäger doppvärmare 200 W. Förut när jag har haft jägervärmare (mindre varianter) så har det stått "fully submersible" på dom, att man kunnat ha dom HELT nedsänkta i vatten. På den här är det en minimi-nivå och en MAXI-nivå utsatt. Kan man då inte sänka ner hela i vatten, måste själva reglagen vara ovanför ytan?
I samma kar ska jag ha ett Aquaclear 802 pumphuvud; ska/bör hela det sänkas ner, eller ska själva huvudet vara ovan vattenytan? Anledningen till att jag frågar är att utblåset sitter så långt ner på själva mannicken. Jag vill ju kunna sänka ner hela, inte snyggt om ett pumphuvud sticker upp. Ska man då sätta fast ett böjt rör så att man får utblåset riktat mot ytan?
Hoppas ni förstår mina klumpigt formulerade frågor! =)
/Marit
#2 - 17 april 2005 15:32
Det är lungt, du kan ha bägge nersänkta i vattnet.
#3 - 17 april 2005 18:56
Tror inte du ska doppa ner hela doppvärmaren i karet ha alltid en del av toppen torr...
#4 - 17 april 2005 18:58
Hej

Har min jäger helt dränkt.Min stog det dränkbar på.Köpte den i november
Fredrik
#5 - 17 april 2005 20:22
det beror på IP märkning der kan man utläsa om den är dränkbar eller inte
#6 - 17 april 2005 21:12
#7 - 18 april 2005 07:38
Ok....

Då det inte står dränkbar på min, så är det väl bäst att låta den ha huvudet ovanför ytan, då... Har också haft andra jäger typ 50 w där det stått dränkbar på, men här gör det inte det, och det måste väl vara så av någon anledning, misstänker jag.
Vad tror ni om Aquaclear-pumpen då? Den måste jag väl kunn ha helt nere i vattnet? Men då måste jag sätta på någon slags böjt rör på utblåset så det riktas uppåt. Om man inte gör det så går utblåset ut en bra bit under vattenytan, och det främjar ju inte direkt syresättningen, antar jag.
Jag hade tänkt göra en cirkel av grovporig filtermatta och sätta runt omkring den i karet, har ställe bakom bakgrunden där det passar in.
Tack!/Marit
#8 - 18 april 2005 07:42
förresten...

Tack för länken, Raven, och vilket bra svar du hade fått.... Nu måste jag ju fundera ännu mer.... =)
#9 - 18 april 2005 09:52
I manualen till min står det dränkbar men den har iaf en min och max nivå. Det förklarade i manualen, om jag inte mins fel, att det var en max nivå bara för att det skulle vara lättare att reglera den.
Min nivån är ju det som är viktigt så att man inte kör den "torr".
#10 - 18 april 2005 12:25
En tanke bara, får man idag sälja nya prylar som är avsedda för att sitta i vatten om de inte är dränkbara?

Själv har jag både Jäger och Tetratec värmare, samtliga sitter helt under vattenytan.
#11 - 18 april 2005 13:27
står ip68 på min värmare.
är även 2 vattendroppar på den som tydligen ska betyda att den kan va under vatten.

står ingenstans på den att den inte får va under vatten
#12 - 18 april 2005 14:49
Jag har min jäger under vatten och jag tror inte det är så stor fara.
// Marcus
#13 - 18 april 2005 14:57
om det är nån som vill ha mail adressen till jäger säg till så kan jag skicka den.
vill inte posta den öppet då det finns "botar" som går runt på forum och letar mail adresser att spamma.
#14 - 18 april 2005 15:35
jäger 250w

jag har en jäger 250w från pwss, och på deras hemsida står det "dränkbar", detta tolkar åtminstone jag som helt dränkbar.
#15 - 18 april 2005 18:43
står där IP68 är det helt lungt att ha den helt under"vattenytan" ,under vatten så liggar den under karet:p eller?
#16 - 18 april 2005 18:48
det är...

... två vattendroppar på den, men nåt ip68 hittar jag inte....
#17 - 18 april 2005 19:17
[QUOTE=Marit]... två vattendroppar på den, men nåt ip68 hittar jag inte....[/QUOTE]

2 vattendroppar vill jag minnas betyder att den är dränkbar.

har du några andra beteckningar på ?
har iallafall 6st på min köpt förrförra månaden
#18 - 18 april 2005 19:30
Njea...

... det är en hel massa betäckningar (eller teckningar, för att vara exakt) men jag kan inte förklara dom så bra. Jag har valt att göra så här:
Värmarhuvet får vara ovanför ytan, på precis max-strecket. Skulle sedan ytan höjas ovanför, så ska jag inte oroa mig för det. Det är ju värre om man sätter den för högt, så att den blir för varm, menar jag. Döda fiskar överallt, och kanske en död Marit med, vem vet. Vore ju dumt...
/Marit

Annons