Jämn vattennivå

#1 - 3 november 2008 10:23
Håller på och ställer iordning ett 720 liters kar... Då vill man att det ska stå JÄMT.. har mätt med vattenpass och det verkar bra...

Fyllde nu på ca 4cm vatten i karet och mäter med linjal vattendjupet på olika ställen i karet... och får en differans på 1mm mellan båda kortsidorna... är detta acceptabelt? Eller blir det spänningar? Jag har 2cm frigolitskiva under akvariet...

Ska tilläggas att det är skitsvårt att mäta exakt. Beroende på hur man håller huvet så ser man olika på linjalen :(

Snabba svar uppskattas!
#2 - 3 november 2008 11:20
Är skillnaden så marginell att du har svårt att mäta den är det lugnt. Det är egentligen inte hela världen om den lutar lite i en riktning så länge det inte är några överbelastningpunkter. T.ex att den är högre i mitten än vid sidorna.

1mm över en längd på 2m tycker jag låter härligt :)
Bilagor:
#3 - 3 november 2008 11:50
tack för svaret... nepp verkar inte vara några överbelastningspunkter... tror jag vågar fylla på lite vatten nu :P

Är det inte detta man har frigoliten till föresten? Att jämna ut eventuella lutningar?
#4 - 3 november 2008 11:58
Jo precis. Både att jämna ut trycket vid lutning. Men också tryckutjämning vid sandkorn etc.
#5 - 3 november 2008 13:41
Har du justerbara fötter på stativet så får du hålla ett öga på lutningen under fyllningen av karet om du nu inte råkar ha ett betonggolv men trägolv spånskivegolv har en tendens att svikta under lasten och där av kan du behöva justera stativet under fyllningen.
Försök och titta så du har vatten nivån rakt för ögonen när du mäter.
#6 - 3 november 2008 13:53
En fördel med långpass eller ett bra vattenpass med rätskiva är att man samtidigt kan se så akvariet inte bågnar, att front och bakrutan gör detta är välbekant då vattenmassan trycker på när man fyllt upp men precis på samma sätt kommer bottenglaset att uppföra sig om inte underlaget är helt stumt, cellplasten kan bara fånga upp små differenser.
#7 - 3 november 2008 19:13
Här var det mycket svar...

Nu har jag fyllt 2/3 med vatten.. och får en differans på 2 mm från kant till kant... ska försöka visa lite bilder med vattenpasset...
#8 - 3 november 2008 19:42
Ok här är mina suddiga bilder från vattenpasset.

De ligger i lite lustig ordning.

Ingen prick = HÖGER
En prick (grön till höger) = MITTEN
två prickar = VÄNSTER

Som ni ser helt rakt i mitten... sen aningen lutning på båda sidorna... väldigt liten dock bubblan har rört sig ca 1mm... vet i tusan vad detta motsvarar i verkligheten och om jag bör åtgärda det eller inte? Gör gärna era utlåtande... vågar jag fylla upp resten och ha det såhär eller bör jag börja om?

Som sagt vattennivån... den diffar en aning men den diffar "jämt" över hela karet.. dvs det är mest vatten till vänster sen minskar det succesivt åt höger tills det når nästan 2 mm skillnad.
#9 - 3 november 2008 20:06
Ok har lite mätningar nu med...

Om vi sätter ytnivån till höger som 0.

Höger = 0mm
Mitten +3 mm
Vänster +1mm

Verkar som om golvet rört sig lite eller att karet börjat luta lite med trycket... när jag hade ~10cm vatten i var alla mätningar bra...

Med såhär mkt vatten i kan jag INTE skruva på ställningen...

Snabb hjälp vore tacksamt...
#10 - 3 november 2008 20:09
Ska tillägga att jag startade alla skruvas max iskruvade i ställningen från start. Tänkte det var smartast och då var ställningen HELT jämn...

Nu kanske det har visat sig att detta inte är så smart. jag kan inte skruva upp några av benen ett dugg de sitter ALLDELES för hårt med vatten i...
#11 - 4 november 2008 21:46
Har fått karet helt rakt nu UTAN vatten i. Orkar inte mer idag. Imorgon blir det fylla 4cm och sen fram med linjalen och mäta vattendjup. Detta måste väl vara rätt metod?

Bör det bli helt rakt eller kan det vara någon mm djupare i mitten pga att "glaset sviktar in lite" ?

12mm glas i botten föresten
#12 - 4 november 2008 21:54
Det ska inte svikta alls eftersom ramkaret vilar på benställningen.
#13 - 4 november 2008 22:00
Gaffel skrev:
Det ska inte svikta alls eftersom ramkaret vilar på benställningen.

ok. Blir att införskaffa en bättre linjal alternativt en tumstock med tydliga ränder på imorgon...

Nu ska mätas noga... hela karet ska vara inom 1mm lutning är målet...

Även om jag snacka med Patrick på PWSS som sa att han hade ~1cm lutning från hörn till hörn i sitt 940 kar. Det viktiga är som alla sagt att det inte blir några överbelastade punkter... att om det lutar lite så ska det luta åt ett o samma håll på alla ställen...
#14 - 6 november 2008 20:47
Jep så är det för då har du jämn belastning hela vägen och inte punkt belastningar. Vilket du får med svikt på mitten till ex eller att ändarna sviktar av neråt. prova annars att lägga masonit bitar under benen på stativet så ökar tryck ytan mot golvet. Om det nu är betong golv då spelar den belastningen ingen som helst roll.
Bilagor:
Guest
#15 - 7 november 2008 20:42
Får ja fråga varför du har frigolit under ett ramkar?
#16 - 7 november 2008 20:53
Narii skrev:
Får ja fråga varför du har frigolit under ett ramkar?

Har också funderat på samma sak,ramakvarium med ram och benställning av aluminium,så lägger dom på en spånskiva plus frigolit,vad är nyttan av detta?
#17 - 7 november 2008 20:57
Cellplast eller annat dämpande material tar bort otäcka stomljud från vibrerande innerfilter plus att det hjälper till att hålla kylan borta från akvarieväxternas rötter.
#18 - 7 november 2008 21:01
Är det inte bättre att lägga cellplasten i botten på akvariet?
#19 - 7 november 2008 21:04
Det fyller i så fall bara en värmeisolerande och stötskyddande funktion.
Aldrig fel med både och..
#20 - 7 november 2008 22:28
Ibland undrar man om inte våra kar är riktigt överdimensionerade.
När jag köpte mitt begagnade 540 kar så stod det bara på tre sidor, hela baksidan hängde fritt utanför bänken..... jo det var i drift!
Mest som.. hur mycket behöver man oroa sig igentligen?

Annons